konkurs link

newsletter

  • 13.8.2020, Imieniny obchodzą: Diana, Hipolit, Maksym
 
 

Dlaczego warto zacząć pływać?

Dlaczego warto zacząć pływać?

Przygodę z tym cudownym sportem często zaczynamy bardzo różnie. Jedni pływają w lecie nad jeziorem ze słynnymi „dmuchawcami”, drudzy mają zajęcia ze szkoły, a jeszcze inni po prostu przychodzą na basen z myślą, że chcą nauczyć się pływać.

Zawsze zastanawiali się, czy nauczyć się pływać, zacząć trenować, udoskonalić technikę. Właściwie podstawowe umiejętności tak zwanej: „żabki krajoznawczej”, to coś tak prawie powszechnego, jak nauka jazdy na rowerze. Samo stwierdzenie, że po prostu „wypada umieć”, jest jednak całkowicie mylne. Przede wszystkim, powinniśmy zwrócić uwagę na korzyści, jakie przynosi uprawianie tego sportu.

Zacznę od przytoczenia z pozoru nudnych faktów, tego co daje nam środowisko wodne. Zmiany ciśnienia wody i jej temperatury przyczyniają się do odruchowych zmian czynności regulacyjnych, układu krążeniowo-oddechowego, przemiany materii i motoryki. Następuje znaczne, pozorne zmniejszenie ciężaru ciała w wodzie, co powoduje, że wiele czynności jest dużo łatwiejszych do wykonania. To stanowi niewątpliwy plus dla osób z nadwagą lub dla tych, które wracają do sprawności po kontuzjach czy urazach. Mięśnie intensywniej pracują, zmniejszają się ograniczenia ruchomości w stawach, zwiększa się sprawność lokomocyjna i poprawia motoryka. Objętość serca przeciętnie zwiększa się o 20%, polepsza się mechanika oddychania i w znacznym stopniu poprawia się wydolność organizmu.

Pływanie angażuje do pracy prawie wszystkie grupy mięśniowe w sposób dynamiczny, dzięki czemu zajęcia w basenie są treningiem wydolnościowym, koordynacyjnym, gibkości, siły dynamicznej i szybkości.

Pływanie to jednak przede wszystkim wejście w inny świat: wir wody, oderwania się od codziennych problemów, przyziemnych spraw, a cisza, która towarzyszy ci podczas każdego ruchu, to doskonały moment na poznanie siebie i oswojenie się ze swoimi myślami.
Gdy wskakujesz do basenu, już nic innego się nie liczy. Płyniesz przed siebie, pokonujesz kolejne długości. Kontrolujesz oddech, ułożenie swojego ciała. Jesteś świadomy każdego ruchu. Zagarnięcia wody, uderzenia stopą o coś jednocześnie tak miękkiego, poddającego się i stawiającego opór. Żywioł, który opanowałeś. Możesz być szybszy, dokładniejszy, doskonalszy. Ścigasz się z samym z sobą, z innymi zawodnikami. Przede wszystkim z twoim umysłem, ciałem. Choć chcesz więcej i mówisz: „Chcę jeszcze, mogę więcej”, powie ci: „Dość”.

Uczucie, jakie temu towarzyszy, jest bezcenne. Ta wolność, swoboda, świadomość przychodzących postępów: lepszych wyników, lekkości każdego ruchu. Stopniowo przeradza się w pasję… Już nie wyobrażasz sobie dnia bez pływania. Rano, po południu czy wieczorem pokonujesz kolejne kilometry. Inni biegają. Ja pływam.

Sonia Bochyńska
Mistrzyni Polski w pływaniu, instruktorka, trenerka przygotowania motorycznego, właścicielka Academy of HASTEN
sonia.hasten@gmail.com

https://www.facebook.com/academyofhasten/


Academy of Hasten Trenuj z Mistrzami
 

Opublikowano w: Sporty wodne

Czytaj także

Dzika rzeka na obrzeżach miasta – kajakiem po Jeziorce

Przez grubo ponad 30 lat życia w Warszawie nie mieliśmy pojęcia o istnieniu w pobliżu rzeki Jeziorki. Dopiero niedawno, zupełnie przez przypadek, odkryliśmy ją i od razu zapragnęliśmy pokonać kajakami. Wiosenna wysoka woda pokrzyżowała nasze plany dwukrotnie i dopiero pod koniec sierpnia udało się je zrealizować.

Przygoda z żaglami - dla dzieci i młodzieży

Żeglarstwo to świetny sport dla wszystkich - kto spróbuje, ten nigdy nie żałuje. Na pewno jest to ważna przygoda dla dzieci i młodzieży, pozwala odkryć zupełnie nowy, ekscytujący świat. 

Wkrą do Narwi, czyli kajakiem po Mazowszu

Od kiedy jakiś czas temu wybraliśmy się na kajaki na Rawkę, zdarzyło nam się już kilka razy wiosłować po rzekach Mazowsza. Sierpniowy długi weekend postanowiliśmy spędzić na poznawaniu kolejnej rzeki – Wkry, a przy okazji zahaczyliśmy też o Narew.

Pływanie dla każdego - Swim for Life

Pływanie to jedna z najlepszych form aktywności fizycznej, odpowiednia dla osób w każdym wieku. Poprawia nie tylko kondycję fizyczną, lecz również jest świetnym lekarstwem na stres. W przypadku dzieci jest ono wskazane, gdyż pomaga w kształtowaniu prawidłowej postawy ciała, szczególnie w okresie dojrzewania.

Dziecko w kajaku

Zachęcam do podjęcia wyzwania, do wyrwania się z codzienności, do przeżycia przygody w kajaku. Z doświadczenia wiem, że tego typu aktywność wyzwala wspaniałe uczucie wolności i więzi z naturą. Przypominam, że to właśnie „natura” jest naturalnym otoczeniem człowieka (taki sobie dowcip), a NIE: korki samochodowe czy tłok w autobusie albo pogoń za promocją w supermarkecie, ślęczenie przed telewizorem czy monitorem komputera.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.