konkurs link

newsletter

  • 17.2.2020, Imieniny obchodzą: Zbigniew, Julian, Łukasz
 
 

Rolki. Trochę o historii, stereotypach i rozwoju

Wrotkowisko w Salonie Wielkiej Alei w Dolinie Szwajcarskiej, II poł. XIX w. Wrotkowisko w Salonie Wielkiej Alei w Dolinie Szwajcarskiej, II poł. XIX w. za: Wikipedia.org

Historia rolek sięga XVIII wieku, kiedy to belgijski wynalazca, John Joseph Merlin, próbował znaleźć letni zamiennik popularnych w krajach Beneluxu łyżew. Początkowo ów wynalazek nie zdobył zbyt dużej popularności, jednak z czasem, wraz z rozwojem techniki, zyskiwał na popularności. Pierwszy boom na buty z kółkami przyszedł jednak dopiero pod koniec XIX wieku, kiedy to w Europie rozpowszechniły się wynalezione w USA wrotki dwuśladowe.

Do Polski moda na wrotki dotarła na przełomie XIX i XX wieku. Już w 1913 r. otwarto pierwsze wrotkowisko w Warszawie (w Dolince Szwajcarskiej). Rolki z epoki nowożytnej z plastikową skorupą, łożyskami kulkowymi i kółkami z poliuretanu (nie, nie z kauczuku, ale o tym będzie dalej) powstały dopiero pod koniec XX wieku w USA. Po raz pierwszy rolki zaczęły pojawiać się w naszym kraju na początku lat 90. ubiegłego wieku, kiedy to po liberalizacji rynku pojawiło się w Polsce wiele nowych produktów zza oceanu. Moda na rolki zaczęła się na przełomie wieków, jednak dosyć szybko przeminęła. Za symboliczny koniec pierwszego rolkowego boomu można uznać rok 2006, kiedy to z rynku wycofała się firma Salomon, będąca jednym z największych producentów rolek. Wówczas nastąpił  chwilowy kryzys na rynku, spowodowany małym wyborem sprzętu i wysokimi cenami w porównaniu do jakości. Ponowne zainteresowanie rolkami nastąpiło ok. 2008 roku, kiedy to powstały dwa pierwsze internetowe sklepy rolkowe. Systematyczny rozwój oraz coraz większy wybór rolek i dywersyfikacja rynku (szerzej o segmentacji rolek napiszę w kolejnej części) spowodowała ogromny wzrost popularności rolek. Szeroka gama rolek do różnych stylów jazdy wpłynęła na zmianę postrzegania wrotkarstwa jako sportu dla dzieci i młodzieży. Niestety, jeszcze do niedawna (a u niektórych urzędników aż do tej pory), typowy rolkarz to nastolatek lub osoba do 25 roku życia, która skacząc na rolkach po murkach, poręczach i ławkach niszczy miejską infrastrukturę. Oddzielną grupą są małe dzieci, jeżdżące na plastikowych rolkach po starszym bracie oraz „pomyleńcy”, którym zachciało się sportu dla młodzieży na „stare lata”.


Tak do tej pory, niestety, wyglądał stereotyp przeciętnego rolkarza. Wziął się on przede wszystkim stąd, że pomimo kryzysu w branży tylko wyżej wymienione grupy rolkarzy nie przestały jeździć. Większość traktowała rolki jako chwilową rozrywkę na jeden, dwa sezony. Przez ten właśnie stereotyp duża część osób słysząc, iż rolkarze domagają się miejsca do jazdy, ma przed oczami skatepark z rurkami, boxami i innymi przeszkodami. Nikt nie wziął pod uwagę, że świat poszedł do przodu i nastąpiła większa specjalizacja, przez co potrzeba także placów do bezpiecznej nauki jazdy, torów do jazdy szybkiej, boisk do hokeja na rolkach czy miejsca do slalomu.


Fakt faktem, że od mniej więcej 2010 roku można mówić o nowym boomie na rolki. Ogromną rolę odegrały tutaj coraz liczniejsze imprezy rolkowe. Wyścigi, zawody w jeździe agresywnej czy slalomie pomogły rozpropagować sporty wrotkarskie wśród entuzjastów konkretnych dyscyplin wrotkarskich, jednakże nieocenioną rolę w rozwoju jazdy na rolkach jako sportu masowego miały nocne przejazdy rolkarzy ulicami największych miast. Moda na taki sposób spędzania wolnego czasu przyszła do Europy z USA. Do Polski trafiła dopiero w 2010 roku. Pierwszym miastem, w którym można było legalnie przejechać się na rolkach po ulicach był Wrocław. Rok później przejazdy odbyły się także w Warszawie i Katowicach. Cykliczne przejazdy powoli zaczęły wpisywać się w świadomość mieszkańców miast. Na przykładzie Warszawy w trzecim roku działalności projektu Nightskating Warszawa oraz 15 latach rolkowego doświadczenia mogę śmiało stwierdzić, że takiego zainteresowania rolkami jeszcze w Polsce (a przynajmniej w Warszawie) nie było. Ponad sześciokrotny wzrost liczby uczestników (nieco ponad 270 osób na pierwszym przejeździe w 2011 roku i prawie 1800 osób podczas dziewiątej edycji NSW w 2012 roku) mówi sam za siebie. Kolejne miasta chcą mieć takie imprezy u siebie, co zresztą nie jest dziwne, gdyż warszawskie przejazdy są największą imprezą rolkarską w Polsce oraz jedną z największych na świecie. Lawinowe zainteresowanie rolkami obserwuje się o dziwo nie wśród nastolatków, ale wśród studentów i osób po 30 roku życia, czyli tak naprawdę osób, które przeżyły pierwszy rolkowy boom z przełomu wieków i teraz po latach wracają do uprawiania wrotkarstwa. Nierzadko te osoby zachęcają także swoich znajomych, którzy nigdy wcześniej nie jeździli oraz swoje dzieci.


Sporty wrotkarskie wyszły z ukrycia, w którym znajdowały się przez lata, zepchnięte na margines sportowej aktywności i zaszufladkowania jako chwilowej atrakcji. Dzięki wzrastającej popularności, jazda na rolkach ma szansę dołączyć do grona sportów olimpijskich począwszy od Igrzysk Olimpijskich w 2020 roku (glosowanie nad tą kwestią odbędzie się za rok). Wrotkarstwo jest sportem masowym, które można uprawiać niezależnie od wieku. Znikome obciążenia kolan podczas jazdy na rolkach pozwala osobom mającym problemy ze stawami powrócić do aktywności fizycznej. Jazda na rolkach nie wymaga też zbyt dużej kondycji fizycznej, tak jak ma to miejsce w przypadku biegania.  
Krótko mówiąc, rolki to sport dla każdego… A jakie są rodzaje rolek i z czego się składają? O tym w kolejnej części.

 

Michał Machowski
Jeździ na rolkach od 1998 roku. Instruktor sportów wrotkarskich od 2009 roku. Założyciel szkółki rolkowej Rollschool.
Od 2008 roku startuje w zawodach jazdy szybkiej. Na rolkach pracował nawet w Dubaju.
Od 2009 roku prezes Warszawskiego Stowarzyszenia Rolkarskiego POLSKATER (www.polskater.pl)
Od 2011 roku Koordynuje projekt Nightskating Warszawa – nocnych przejazdów rolkarzy ulicami Warszawy (www.nightskating.waw.pl).

 

rollschool

Opublikowano w: Rolki i łyżwy

Czytaj także

Świst kółek w centrum Warszawy - relacja z II Warszawskiego Maratonu Rollercup

18 maja w centrum Warszawy rozegrane zostały wyścigi w ramach II Warszawskiego Maratonu Rollercup. Dwie długie proste, dwa nawroty - to czekało na wszystkich zawodników (z wyjątkiem tych najmłodszych: 2-4 lata i 5-6 lat), a kategorie FAN, FITNESS i MARATON różniły się liczbą okrążeń. 

Sięgnij po medal, czyli łyżwy od kuchni. Łyżwiarstwo szybkie w pigułce

To już ostatnia część naszego cyklu o łyżwiarstwie szybkim. Przybliżę w niej Państwu różnicę między short trackiem a łyżwiarstwem szybkim, a w dalszej części artykułu przedstawię dokładne zasady rządzące short trackiem.

Trening imitacyjny w łyżwiarstwie figurowym, czyli… o co chodzi?

Jakiś czas chodzicie już na zajęcia łyżwiarstwa figurowego lub dzielnie uczycie się obejrzanych w telewizji elementów podczas ogólnodostępnych ślizgawek. Całe ciało boli, wydaje wam się, że już prawie jesteście jak Jewgienij Pluszczenko, ale po obejrzeniu nagrania ze sobą w roli głównej okazuje się, że te proste z pozoru rzeczy wcale nie wyglądają w waszym wykonaniu tak, jakbyście chcieli.

Spodenki ochronne TSG (dupochrony) – test

Od kilku miesięcy z pasją uczę się różnych ewolucji na rolkach, uprawiając tzw. freestyle. Polega on w skrócie na wykonywaniu różnych ewolucji, takich jak skoki, poślizgi, jazda slalomem, tyłem itp. Takie fikanie niechybnie prowadzi do upadków, i to często na biodra, tyłek lub uda. Zdarzało się, że kończyłem jazdę z solidnymi siniakami. Dlatego bardzo się ucieszyłem, gdy trafiły do mnie do testów spodenki ochronne TSG, od razu ochrzczone przez nas czule „dupochronami”.

Nordic Skating. Bezpieczeństwo na lodzie

Kiedy decydujemy się na jazdę na łyżwach po naturalnym lodzie, na kanałach, jeziorach, czy otwartych akwenach wodnych, takich jak morze i jego zatoki, musimy pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Musimy też nauczyć się rozpoznawać, czy lód nie stanowi dla nas zagrożenia.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.