konkurs link

newsletter

  • 4.3.2021, Imieniny obchodzą: Łucja, Kazimierz, Eugeniusz
 
 

Nordic Walking – co i jak?

Nordic Walking Nordic Walking fot. 4 seasons Rekreacja, aktywność, zabawa

Osoby w różnym wieku, maszerujące z kijami po mieście, lasach czy łąkach to widok coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak jeszcze nie wszyscy wiedzą, co to za sport i co jest potrzebne, by zacząć go uprawiać. Łukasz Wójcik, instruktor Nordic Walking, założyciel firmy szkoleniowej „4seasons. Rekreacja, aktywność, zabawa” odpowiada na najczęściej zadawane pytania, które stawiają osoby pragnące rozpocząć przygodę z „chodzeniem z kijami”.

Czy do Nordic Walking niezbędne są specjalne kije?

 

Tak. Stosowanie specjalnie zaprojektowanych kijów do uprawiania tej dyscypliny gwarantuje bezpieczny i efektywny trening. Pierwowzorem kijów do NW były długie kije wykorzystywane w narciarstwie biegowym. Zmodyfikowano je, skracając ich długość, zmieniając kształt rączki i budowę pasków, zwanych również rękawiczkami. To właśnie rękawiczka odróżnia je od innych kijów - daje komfort swobodnego chwytania i wypuszczania kija z dłoni podczas marszu o różnej intensywności, w różnym terenie. Kijów do Nordic Walking nie zastąpią gałęzie znalezione w lesie, kije trekkingowe czy narciarskie. Przed przystąpieniem do marszu należy upewnić się, czy otrzymane w prezencie kije nie są przypadkiem kijami… narciarskimi!

 

Nordic Walking1

 

Jaki efekt można uzyskać, chodząc z kijami?


O popularnym „chodzeniu z kijami” często mówi się: „To jest dobre na kręgosłup”, „Pracują przy tym wszystkie mięśnie”, „Chodzenie z kijami odciąża kolana”. Jest w tym dużo prawdy. Niestety, zamierzonego efektu nie osiągnie się, stosując nieodpowiedni sprzęt lub niewłaściwą technikę marszu. Dlatego ważne jest, aby pierwsze kroki stawiać pod okiem wykwalifikowanego instruktora. Należy dodać, iż przed przystąpieniem do ćwiczeń powinno się skonsultować z lekarzem. Dotyczy to zwłaszcza osób, które rozpoczynają przygodę z Nordic Walking w ramach rehabilitacji. Dobrze, gdy instruktor jest również fizjoterapeutą. Może on - w oparciu o opinię lekarza - ułożyć program treningów dostosowany do potrzeb pacjenta.

 

Systematyczny i umiarkowany trening marszu z kijami prowadzi do pozytywnych zmian w organizmie człowieka. Ma korzystny wpływ na wartości ciśnienia tętniczego, powoduje wzrost stężenia HDL („dobrego cholesterolu”) we krwi, usprawnia pracę układu oddechowego i sercowo-naczyniowego, tym samym zmniejsza zagrożenie chorobą wieńcową. Nordic Walking jest więc optymalnym kardiotreningiem do redukcji masy ciała – przyczynia się do wzrostu wydatku energetycznego o 25 proc. - 30 proc.. Podczas wysiłku organizm spala ponad 400 kalorii na godzinę.

 

Nordic Walking2

 

Używanie kijów pozwala utrzymać prawidłową sylwetkę podczas marszu, a jednocześnie wyrabia nawyk prawidłowej postawy - wzmacnia się gorset mięśniowy wokół kręgosłupa. Ruch odepchnięcia przy użyciu kija zwiększa skuteczność rotacji górnego odcinka kręgosłupa, łagodząc napięcie mięśniowe w okolicy szyi i barków. Dzięki przyspieszonemu krążeniu krwi ruchomość poprawia się, co powoduje uczucie większego rozluźnienia w obszarze ramion i szyi. Stosowanie kijów podczas marszu zmniejsza nacisk masy ciała na stawy kończyn dolnych i kręgosłupa o ok. 30 proc. przy zaangażowaniu 90 proc. mięśni.

 

Możliwość prowadzenia konwersacji w grupie podczas marszu z kijami wprawia ćwiczących w dobry nastrój. Stwierdzają oni poprawę samopoczucia, rozładowanie napięć psychoemocjonalnych. Łatwiej im się zasypia, polepsza się również u nich jakość snu.
 
Komu można polecić Nordic Walking?


Ten rodzaj aktywności ruchowej polecić można wszystkim - zarówno tym, którzy nie prowadzili wcześniej aktywnego trybu życia, jak i osobom aktywnie uprawiającym sport. To dyscyplina stosunkowo prosta w nauce, ponieważ bazuje na naturalnej formie ruchu, którą jest marsz. Właściwie nie ma ograniczeń wiekowych. Mogą uprawiać ją i młodsi, i starsi.

 

Nordic Walking

 

Nordic Walking poleca się ludziom wykonującym siedzącą pracę biurową oraz osobom na diecie, które chcą obniżyć wagę ciała. Nieocenione zalety ma też dla kobiet ćwiczących profilaktycznie w celu zmniejszenia ryzyka osteoporozy – ćwiczenia siłowe z kijami wzmacniają kości. Bez wątpienia ta forma aktywności ruchowej wskazana jest dla osób z problemami ortopedycznymi, takimi jak, np.: bóle kolan, bioder, kręgosłupa czy chociażby dla kontuzjowanych sportowców w trakcie rekonwalescencji lub rozpoczynających treningi po dłuższej przerwie. Mogą się w nią angażować również pacjenci z grupy ryzyka, np. po przebytym zawale (po konsultacji i wystawieniu zaświadczenia przez lekarza prowadzącego).


Przyjemność w uprawianiu NW odnajdą ci, którzy lubią aktywność na świeżym powietrzu w rozmaitym terenie, a jednocześnie nie przepadają za żmudnymi treningami, np. w siłowniach czy halach. Amatorzy białego szaleństwa, osoby uprawiające turystykę górską mogą wykorzystać tę dyscyplinę w przygotowaniach do sezonu.  

 

Nordic Walking jest idealny dla wszystkich, którzy poszukują „niedrogiej” aktywności ruchowej. Wystarczy bowiem para dobrych kijów i przestrzeń do swobodnego poruszania się.

 

Łukasz Wójcik  - instruktor, sędzia NW, technik fizjoterapii

fot. 4seasons rekreacja, aktywność, zabawa

 

4seasons logo


 

Zainteresowanych zdobyciem certyfikatu instruktora zapraszamy na kurs, który odbędzie się już 11-12 maja w Szczecinie. Zapisy TUTAJ oraz TUTAJ lub 503 782 354.

Opublikowano w: Inne

Czytaj także

Sprzęt do badmintona

Wybór sprzętu, jaki będzie nam potrzebny do gry w badmintona, jest dosyć trudny. Trudny dla osoby początkującej. Mam nadzieję, że poniższe informacje pomogą w samodzielnym podjęciu decyzji podczas zakupów.

Palmy pod Warszawą, czyli pierwszy w Polsce Park linowy pod palmami

Dotychczas parki linowe kojarzyły się przede wszystkim z terenami leśnymi, jak na przykład te w Powsinie, Zakopanem czy Krynicy Morskiej. Jednak nie tak dawno powstało w pobliżu Warszawy jedyne w swoim rodzaju miejsce, gdzie przeszkody pokonuje się... pod palmami. Na ten oryginalny pomysł wpadli założyciele pierwszego w Polsce Parku linowego Pod palmami, zlokalizowanego w pobliżu Góry Kalwarii, ok. 20 km od stolicy.

Jak rozpocząć przygodę z badmintonem

Badminton jest jedną z najbardziej wszechstronnie rozwijających dyscyplin sportu. Podczas treningów kształtujemy wiele cech motorycznych, co automatycznie powoduje, iż trening jest bardzo urozmaicony. Urozmaicenie = brak nudy! A to w oczywisty sposób powoduje, że dzieci, które spróbowały badmintona, szybko połykają „bakcyla” tego sportu.

Curling, czyli szachy na lodzie - rozmowa z Katarzyną Selwant

W curlingu liczy się wysiłek mentalny, opracowanie strategii, taktyki, przewidywanie ruchu przeciwnika, jednym słowem – myślenie. Dlatego właśnie curling nazywany jest szachami na lodzie  – mówi Katarzyna Selwant, psycholog sportowy oraz reprezentantka Polski na Mistrzostwach Europy w curlingu, która wraz ze swoją drużyną, zdobyła trzykrotnie Mistrzostwo Polski w tej dyscyplinie.

Skałki nie tylko dla dorosłych, czyli wspinanie rodzinne

Odwiedzając wiele rejonów skalnych Europy, zauważyć można wspinające się całe rodziny. Wielopokoleniowość sportu wspinaczkowego jest czymś normalnym. Wspinają się ojciec z synem, dziadek z wnukiem, czy po prostu całe wspinaczkowe klany.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.