Często rodzice mają dylemat: czy moje dziecko poradzi sobie z trudami treningów koniecznych przy uprawianiu gimnastyki artystycznej na poziomie wyczynowym? Dobre pytanie. To naprawdę bardzo wymagająca dziedzina sportu, dostępna dla dziewczynek obdarzonych predyspozycjami i gotowych do bardzo ciężkiej pracy. My proponujemy zacząć od rekreacyjnego uprawiania gimnastyki. W takiej wersji to sport dostępny dla każdego. A jeśli okaże się, że apetyt na sukcesy rośnie i ciężka praca nie stanowi problemu – rekreacja otwiera drogę do zaawansowanego treningu. Czym różni się wyczyn od rekreacji? Odpowiada trenerka, Kateryna Nylypiuk.
Czy aby uprawiać gimnastykę artystyczną, dziecko powinno mieć predyspozycje fizyczne?
Gimnastykę artystyczną w formie rekreacyjnej może uprawiać każde dziecko od 4. roku życia. Zajęcia z gimnastyki mają na celu wszechstronny, harmonijny rozwój dziecka. Trening jest ukierunkowany na poprawę gibkości i prawidłowej postawy. Z tego powodu taniec, gry i zabawy do muzyki, ćwiczenia z przyborami stosowane są chętnie w szkołach i przedszkolach.
Gimnastyka artystyczna na poziomie wyczynowym jest odpowiednia tylko dla dzieci o odpowiednich predyspozycjach. Wchodzenie w świat sportu wyczynowego odbywa się stopniowo pod okiem doświadczonego trenera. To trener decyduje o tym, czy dziewczynka ma predyspozycje do zaawansowanych ćwiczeń. Jeśli tak, to po okresie treningu ogólnorozwojowego przeprowadza się test. Dopiero po jego pozytywnym rezultacie można myśleć o kolejnym kroku, czyli szkoleniu specjalistycznym.
Ile czasu trzeba poświęcić treningom, aby uzyskać sukces?
Dla gimnastyki artystycznej w formie rekreacyjnej wystarczą 1-2 godziny 2 razy w tygodniu. Dla zawodniczek trenujących sport wyczynowo to co najmniej 2-4 godziny 4-6 razy w tygodniu.
Czym różnią się zajęcia rekreacyjne od treningu wyczynowego?
Znacznie większą intensywnością zajęć. W sporcie wyczynowym zawodniczki przygotowują się do zawodów krajowych oraz międzynarodowych, co w przyszłości daje możliwość zdobycia klas sportowych. Systematycznie stopniuje się trudność układów gimnastycznych, jak również ich wartość artystyczną.
Każde zajęcia z gimnastyki artystycznej można podzielić na 3 części:
-
Wstępną, składającą się z rozgrzewki, która jest niezbędnym elementem zajęć i służy do rozgrzania i przygotowania mięśni do wysiłku (ćwiczenia w biegu oraz w miejscu, w formie gier i zabaw).
-
Główną, czyli realizację tematu zajęć. To czas na naukę lub doskonalenie elementów akrobatycznych. W tej części ćwiczeń dzieci trenują z przyborami: skakanką, obręczą, piłką, maczugą, wstążką). Ćwiczą układy gimnastyczne. Wyrabiają w sobie gibkość, skoczność, równowagę, zwinność.
-
Końcową – to ćwiczenia uspakajające, rozluźniające, oddechowe oraz korekcyjne.
Każde zajęcia (ćwiczenia, elementy gimnastyczne, praca z przyborem, gry i zabawy) dostosowane są do grupy wiekowej, predyspozycji oraz potrzeb dziewczynek.
Strój na trening
Pierwszą rzeczą, o którą trzeba zadbać, to strój sportowy, który będzie prosty, wygodny i pozwoli na swobodne wykonywanie ćwiczeń. Niezależnie od tego, czy będziecie uprawiać gimnastykę w formie rekreacyjnej czy wyczynowej, wystarczy, że będzie to kostium typu „body” z krótkimi spodenkami, leginsami lub spódniczką. Buty do treningu - to najczęściej napalcówki gimnastyczne. Służą do ochrony i komfortu stopy podczas ćwiczenia i pozwalają na kontrolowanie ruchów.
Przedmioty, z którymi dzieci ćwiczą na treningach
Wszystkie dzieci uprawiające gimnastykę artystyczną ćwiczą z takimi przyborami jak : skakanka, obręcz, piłka, maczugi i wstążka.
Pokazy, wyjazdy
Gimnastyka w formie rekreacji daje możliwość uczestniczenia dzieci w pokazach i przedstawieniach. Daje to dziecku możliwość zaprezentowania swoich umiejętności, podniesienia samooceny, uczy pewności siebie.
W gimnastyce wyczynowej dziewczynki zaczynają startować na zawodach od 6. roku życia. To są zawody rangi krajowej oraz międzynarodowej, co się wiąże z większą odpowiedzialnością i stresem. Mogą również uczestniczyć w pokazach i występach szkolnych.
Podsumowanie
Gimnastyka artystyczna jest jedną z najbardziej wszechstronnych i harmonijnych dziedzin sportu. Aktywności fizycznej towarzyszy w niej rozwój elastyczności, poczucia rytmu (ćwiczenia przy muzyce) oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej. Gimnastyka artystyczna kształtuje prawidłową postawę ciała, piękną sylwetkę, plastyczność oraz elegancję ruchu.
Poprzez tę dyscyplinę sportu dziewczynki nabierają pewności siebie oraz wiary w swoje możliwości. Dyscyplina, systematyczność, dokładność i cierpliwość kształtowana podczas zajęć, mają pozytywne skutki w życiu codziennym. Wszystkie umiejętności zdobyte na treningach pozostaną do końca życia.
Z własnych obserwacji oraz doświadczenia wiem, że gimnastyka artystyczna ma dobry wpływ nie tylko na rozwój fizyczny dziecka, ale również na rozwój psychiczny oraz społeczny. Dziewczynki są bardziej śmiałe i odważne, szybciej się odnajdują w grupie. Lepiej radzą sobie wśród rówieśniczek, są bardziej otwarte i samodzielne. Nawet jeśli nie trenują wyczynowo, to zajęcia rekreacyjne w zupełności wystarczają by przynieść pozytywne i długofalowe rezultaty.
Nie ma znaczenia na jakim poziomie (rekreacji czy wyczynu) trenuje dziecko - najważniejsze to by robiło to z pasją!
Zapraszamy dziewczynki w wieku 4-9 lat do
Szkółki Gimnastyki Artystycznej Gracja! Prowadzimy zajęcia z gimnastyki artystycznej w formie rekreacyjnej, stawiamy na indywidualne podejście!
www.gracja.net
Kateryna Nylypiuk – dyplomowana trenerka z gimnastyki artystycznej, wielokrotna medalistka i zwyciężczyni konkursów, turniejów międzynarodowych w programie seniorek w zawodach indywidualnych, drużynowych, klubowych oraz w układach grupowych.