konkurs link

newsletter

  • 25.1.2021, Imieniny obchodzą: Tatiana, Paweł, Miłosz
 
 

Aktywnie w ciąży – rozmowa z trenerką personalną

Aktywnie w ciąży – rozmowa z trenerką personalną

Trening dla kobiet w ciąży ma znakomity wpływ zarówno na matkę, jak i dziecko. Z fizjologicznego punktu widzenia poprawia on funkcjonowanie układu krążenia i oddechowego, przez co poprawia się tolerancja na wysiłek w ciąży i podczas porodu – mówi Katarzyna Kujawa, instruktorka fitness oraz trenerka personalna, założycielka THE ONE TREINING STUDIO.

Magda Zaporowska: Trening dla kobiet w ciąży – co to właściwie jest?

Katarzyna Kujawa: Trening dla kobiet w ciąży to ogólnorozwojowy zestaw ćwiczeń o niskiej i umiarkowanej intensywności. Ćwiczenia mają na celu wzmocnić ciało kobiety, przygotować ją do porodu, a także wpłynąć na jej dobre samopoczucie. Trening zawsze jest dobierany indywidualnie, zupełnie inaczej wygląda trening kobiety, która od zawsze była  aktywna fizycznie, od treningu kobiety, która dopiero w ciąży zaczyna ćwiczyć.


MZ: Co musi zrobić kobieta w ciąży, aby zacząć ćwiczyć, czy powinna się w jakiś sposób przygotować?

KK: Aby zacząć ćwiczyć, wystarczy podjąć decyzję i po prostu zapisać się na trening. Ćwiczenia są absolutnie dla wszystkich kobiet  – pod warunkiem, że ciąża przebiega  prawidłowo fizjologicznie, ale o tym powinien zadecydować lekarz.

MZ:  A czy nie powinna konsultować się z lekarzem, zanim podejmie decyzję o rozpoczęciu treningów?

KK: Każda kobieta bezwzględnie powinna skonsultować sie z lekarzem zanim podejmie decyzje i zapisze sie na trening.

MZ: Czy kobiety w ciąży, korzystające z treningów, powinny stosować jakąś specjalną dietę?

KK: Nie jest wymagana zmiana diety. Treningi dla kobiet w ciąży to łagodne ćwiczenia o umiarkowanej intensywności. Poleca się zbilansowany i racjonalny sposób żywienia odpowiedni dla kobiet w ciąży, czyli dostarczanie odpowiednich składników odżywczych  w umiarkowanych porcjach i o stałych porach dnia.

MZ: Jaki wpływ na kobietę i dziecko mają treningi?

KK: Trening dla kobiet w ciąży ma znakomity wpływ zarówno na matkę, jak i dziecko. Z fizjologicznego punktu widzenia poprawia on funkcjonowanie układu krążenia i oddechowego, przez co poprawia się tolerancja na wysiłek w ciąży i podczas porodu. Wraz z przyspieszeniem przemiany materii u ciężarnych obserwuje się niższy przyrost masy ciała. Aktywność fizyczna wpływa również pozytywnie na sferę psychiczną. Można śmiało stwierdzić, że jeśli mama jest zdrowa i szczęśliwa,  to dokładnie tak samo czuje się jej dziecko.

MZ: Czy są jakieś przeciwwskazania do treningów?

KK: Zdecydowanie. Jest szereg  dolegliwości, które uniemożliwiają podejmowanie aktywności fizycznej w ciąży. O tym jednak zawsze decyduje lekarz. 

MZ: A jak wygląda trening po porodzie i od kiedy można zacząć ćwiczyć?

KK: Już w pierwszej dobie po porodzie można przystąpić do wykonywania prostych ćwiczeń tj. zasysanie pępka w mierunku kręgosłupa, unoszenie bioder w pozycji leżącej, lekkie spinanie pośladków – to ćwiczenia które pomagają pokonać znużenie i zmęczenie poporodowe, przyśpieszają proces obkurczania się macicy, eliminują zaburzenia nietrzymania moczu oraz podnoszą sprawność psychofizyczną. Jeśli jednak powyższe czynności powodują dyskomfort lub ból należy przerwać ich wykonywanie.

Najwcześniej regularny trening zaczynamy między 6. a 8. tygodniem po porodzie. Duży nacisk kładzie się na wzmacnianie mięśni dna macicy, jednak cały trening ma charakter ogólnorozwojowy – ułatwia powrót do formy i przygotowuje ciało do codziennych czynności związanych z opieką nad maluchem.

MZ: Ćwiczy Pani z mamami i ich dziećmi w domu, jak na zajęcia reagują dzieci, czy chętnie w nich uczestniczą?

KK: Dzieci bardzo lubią te zajęcia. Kiedy są jeszcze bardzo małe, z reguły po prostu śpią. Natomiast starsze dzieci chętnie w nich uczestniczą. Wspólne ćwiczenia mają bardzo korzystny wpływ na relacje matki z dzieckiem,  budują między nimi więź i poprawiają relacje.

Z Katarzyną Kujawą rozmawiała Magda Zaporowska

Katarzyna Kujawa – pasjonatka aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia. Absolwentka AWF Kraków (specjalność odnowa psychosomatyczna). Trenerka presonalna oraz doświadczona instruktorka rekreacji ruchowej ze specjalnością fitness – nowoczesne formy gimnastyki. Założycielka The One Trening Studio.



www.onetrening.pl


 

Opublikowano w: Wywiady

Czytaj także

Przedszkola narciarskie - na czym polega ich sukces?

Od kilku lat w ofercie większości znanych klubów narciarskich znaleźć można tak zwane przedszkola narciarskie. Powstało też wiele klubów specjalizujących się tylko w tym rodzaju wyjazdów. Postanowiliśmy zbadać, na czym dokładnie polega ta formuła i czemu zawdzięcza swój sukces.

Capoeira dla każdego – rozmowa z Ricardo Marquesem

Stworzyłem autorski program Capoeira dla dzieci, a właściwie Capoeira dla rodzin, czyli zajęcia, w których rodzice mogą ćwiczyć capoeirę wraz ze swoimi dziećmi, bez względu na wiek – mówi Ricardo Marques.

Narty, snowboard i łyżwy, czyli zimowe szaleństwa okiem fizjoterapeuty – rozmowa z Pawłem Zawitkowskim

Zima w pełni. Biała i mroźna, rozpieszcza nas, zapraszając do śnieżnego szaleństwa. Rodziców kusi, żeby zabrać swoje pociechy na stok czy lodowisko, ale czy zimowe zabawy są dla każdego? W jakim wieku dziecko może zacząć przygodę z nartami czy snowboardem? Instruktorzy narciarstwa zachęcają do rozpoczęcia przygody już w 3.-4. roku życia. A co na ten temat mają do powiedzenia fizjoterapeuci? Sprawdzimy to, pytając Pawła Zawitkowskiego.

Czterolatki na łyżwy – rozmowa z Jackiem Tascherem

Nadal rozpowszechniona jest opinia, że będąc dorosłym, jest się chyba już „za starym na łyżwy” (czytaj: ma się ponad 20/30 lat). A co za tym idzie, jest już za późno, aby rozpoczynać. To absolutne nieporozumienie! Każdy moment jest dobry – szkoda tylko straconych, bez łyżew, lat. Wiem to na podstawie mojego długoletniego doświadczenia w nauczaniu – mówi Jacek Tascher, łyżwiarz figurowy, trener.

Żyć wbrew wygodzie i lenistwu – rozmowa z Magdaleną Derezińską-Osiecką

Staram się moje pasje przekazywać synkowi na każdym kroku i każdego dnia. Nie chcę robić nic na siłę i do niczego dziecka zmuszać, ale własnym przykładem pokazać i nauczyć, że sport, bycie na świeżym powietrzu i w górach – to są nieodłączne i naturalne, codzienne elementy życia – mówi Magda Derezińska-Osiecka, v-ce mistrzyni świata i wielokrotna mistrzyni Polski w skialpinizmie.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.