konkurs link

newsletter

  • 17.2.2020, Imieniny obchodzą: Zbigniew, Julian, Łukasz
 
 

Wszystko zaczyna się na lekcji w-f

Wszystko zaczyna się na lekcji w-f

Dla prawidłowego rozwoju dziecka bardzo ważny jest ruch. Choć w XXI wieku wskaźnik zdrowia fizycznego dzieci na całym świecie uległ poprawie, należy pamiętać, że powinien on być wspomagany. Najlepszą sposobnością ku temu są lekcje wychowania fizycznego w szkołach.

Ostatnio w rozmowie z przyjaciółką usłyszałam: „Dlaczego na lekcjach w-f nikt nie nauczył mnie, że sport jest fajny?”. Bardzo zasmucił mnie fakt, że lekcje w-f rzeczywiście mogą odstraszyć dzieci od aktywności fizycznej. Zbyt często jeszcze zajęcia sportowe w szkole ograniczają się jedynie do gry w piłkę lub skoku przez kozła na „skrawku” boiska lub szkolnym korytarzu. Taka wizja aktywności fizycznej nie zachęca dzieci oraz nie pokazuje zróżnicowania dyscyplin sportowych, gdzie każdy może znaleźć coś interesującego dla siebie. Sport jest okazją do zdobywania i sprawdzania nowych umiejętności, poznawania nowych ludzi i radzenia sobie z nowymi sytuacjami. Do lekcji w-f, podobnie jak do innych przedmiotów szkolnych, należy dzieci zachęcać, wytłumaczyć zasady oraz początkowo towarzyszyć, z czasem wycofując swój udział w aktywności. Jeśli młodemu człowiekowi nie pokażemy, jaki interesujący i różnorodny jest sport, to coraz częściej będziemy spotykać się z unikaniem lekcji w-f.
 
Przegrana - przecież to nie boli
 
To, że dzieci unikają zajęć sportowych, jest w dużej mierze związane z oceną siebie samych na podstawie cech fizyczny, a podczas lekcji w-f więcej cech fizycznych niż w innych sytuacjach jest widocznych. Nie jest też tajemnicą, że opinię o sobie budujemy dzięki tzw. ja odzwierciedlonemu, przeglądając się w oczach innych. Jeśli ocena naszych umiejętności sportowych jest niska, to z dużym prawdopodobieństwem będziemy unikać sytuacji, w których brak kompetencji może się ujawnić. Sport bezpośrednio wymaga podejmowania wyzwań i akceptacji własnych ograniczeń. Żeby stawić czoła temu wyzwaniu, często trzeba wyjść ze swojej "bańki bezpieczeństwa". Poznawanie i akceptacja własnych ograniczeń to także ważny aspekt wiedzy o sobie samym. Współzawodnictwo sportowe to wspaniała okazja do tego, aby doświadczyć wygranej i przegranej. Umiejętność akceptacji, zarówno jednego, jak i drugiego, to bardzo ważny aspekt rozwoju każdego człowieka. Sport to nie gra komputerowa, którą można włączyć od nowa lub też „dokupić kolejne życie”. Jeśli młody człowiek będzie miał okazję do rywalizacji sportowej, będzie potrafił lepiej radzić sobie zarówno ze zwycięstwem, jak i porażką w realu.
 
„Lubię Cię, bo jesteś dobry w zajęciach sportowych”
 
Niedawno prowadziłam zajęcia z zakresu rozwoju kompetencji społecznych: dzieci miały powiedzieć, kogo z grupy lubią i dlaczego. 75 proc. chłopców powiedziało: „lubię Cię, bo jesteś dobry w zajęciach sportowych”. To pokazuje, jak ważna dla młodych jest perspektywa zajęć sportowych. Dzieci wciąż oceniają siebie nie tylko z perspektywy wyników w nauce, ale w dużej mierze ze względu na sprawność fizyczną. Chociaż czasy, kiedy siła fizyczna decydowała o dominacji mamy już dawno za sobą, to jednak wciąż fizyczna przewaga decyduje o sukcesie w grupie. Czasem lepiej uniknąć konfrontacji, niż stawić czoła rywalizacji sportowej na otwartym polu. Poprzez uprawianie sportu można się wiele o sobie dowiedzieć. Poznać swoje silne i słabe strony. Arena sportowa daje szansę na skonfrontowanie się ze własnym talentem. Pozwala kwestionować go, poprawiać i próbować nowych możliwości. Na tej podstawie młody człowiek lepiej poznaje siebie i buduje poczucie własnej wartości.

Problem ze zwolnieniami z lekcji w-f niekoniecznie leży w samej aktywności fizycznej, ale w bezpośrednim narażeniu na ocenę społeczną w sytuacji rywalizacji o wygląd, szybkość, wytrzymałość czy sprawność. Podczas lekcji wychowania fizycznego dzieci mogą rywalizować ze sobą bezpośrednio, co w dzisiejszym świecie „w realu” jest coraz rzadsze. Młodzi ludzie dużo chętniej wybierają grę w piłkę na komputerze, niż na podwórku. Częściej rywalizują ze sobą za pomocą interfejsu, ponieważ łatwiej jest konfrontować się w świecie wirtualnym niż bezpośrednio.

Zajęcia sportowe są ważne nie tylko z punktu widzenia aktywności fizycznej, ale podczas lekcji w-f zmienia się perspektywa. Może się okazać, że ten uczeń, który jest najsłabszy w nauce właśnie w aktywności sportowej może się wykazać i dzięki temu zyskuje aprobatę wśród rówieśników. Na lekcjach ważne jest kto osiąga wyższe wyniki w nauce, kto jest odważniejszy lub bardziej lubiany przez rówieśników, podczas lekcji w-fu inne umiejętności są decydujące.
 
Aktywność fizyczna poprawia funkcjonowanie mózgu
 
Z badań w dziedzinie neuropsychologii wiemy, że ćwiczenia fizyczne pobudzają dojrzewanie ośrodków ruchowych w mózgu. Przyspiesza to rozwój motoryczności oraz powoduje wzrost szybkości przewodzenia bodźców nerwowych, co jest konieczne w nauce. Aktywność fizyczna ma także korzystny wpływ na budowę i funkcjonowanie przysadki mózgowej, przez co może odgrywać rolę czynnika intensyfikującego rozwój fizyczny. W dawnych czasach w szkolnych salach popularna była gimnastyka, gdzie przy otwartym oknie wykonywało się drobne ćwiczenia fizyczne w celu poprawienia uwagi i koncentracji. Dzisiaj raczej rzadko stosuje się tego rodzaju „przerywniki zasilające mózg” - a szkoda.
 
Należy pamiętać, że ruch i aktywność fizyczna cały czas pozostają niezastąpionym lekiem na nudę, apatię czy zachowania antyspołeczne wśród młodych ludzi. Środowisko sportowe jest dosyć bezpiecznym polem do rozładowania nadmiaru energii oraz wyrażenia swoich emocji (np. złości, frustracji) i jednocześnie daje okazję do uczenia się, jak sobie z nimi radzić.
 
Sport porządkuje system wartości
 
Sport promuje pozytywne wartości, takie jak zaangażowanie, determinacja, cierpliwość i dyscyplina. Uczy szacunku do własnego ciała i pracy nad zachowaniem perfekcyjnej kondycji, zarówno fizycznej, jak i psychicznej. Przy odpowiednim procesie szkolenia może też nauczyć samokontroli i samodyscypliny, jak żadna inna dziedzina życia.
 
Aktywność sportowa oraz wszelkie gry i zabawy ruchowe uczą postępowania zgodnie z regułami oraz budowania struktury i planu działania. Nawet najprostsze zabawy ruchowe rządzą się swoimi prawami i zasadami. Lekcje w-f mogą zachęcać do uczestnictwa w sporcie zorganizowanym, gdzie ważne jest przystosowanie się do gry zgodnie z przepisami, rozwijanie ducha fair-play, a także radzenie sobie z autorytetem trenera czy sędziego.
 
Sport rozwija kontakty społeczne
 
Lekcje wychowania fizycznego mogą służyć przełamywaniu izolacji społecznej. Sprawiają, że w naturalny sposób młodzi ludzie dostają szansę, żeby się do siebie zbliżyć, ponieważ w odróżnieniu od innych lekcji, są okazją do rozmowy z rówieśnikami. Dzielenie doświadczeń sportowych i życiowych z rówieśnikami na boisku zdecydowanie pomaga rozwinąć poczucie przynależności do danej grupy lub społeczności.
 
Uprawianie dyscyplin drużynowych uczy, w jaki sposób własne zachowanie wpływa na grupę. Jeden zawodnik sam nie wygrywa meczu. Chcąc być częścią mistrzowskiej drużyny, trzeba nauczyć się myśleć nie jak pojedyncza jednostka, ale jak część całości. Umiejętność współpracy z kolegami w zespole jest kluczowa nie tylko na sportowych arenach, ale także w szkole, w domu, w pracy. Jeśli młody człowiek będzie miał okazję nauczyć się tego na boisku, z łatwością przeniesie tę umiejętność na inne płaszczyzny.
To wspaniałe, jeśli nawet kilka godzin wychowania fizycznego w szkole daje dziecku okazję do uzyskania tak wielu kompetencji społecznych. Wykorzystajmy ten czas na pokazanie dzieciom różnorodności i możliwości, jakie daje sport. Zróbmy więc wszystko, aby dzieci jak najchętniej korzystały z zajęć sportowych w szkole, dzięki czemu zdobędą liczne kompetencje potrzebne w edukacji i dorosłym życiu.
 
Marta Pawlicka - Psycholog Sportu Ekspert portalu PsychologiaSportu.pl

Opublikowano w: Sportowa czytelnia

Czytaj także

Wszystkie dzieci na start! Rusza Tour Kocham Rowerek 2014

Wiemy, jak nasze dzieci kochają swoje rowerki i dlatego z myślą o nich już w maju rusza 5 edycja wyścigów rowerkowych. Tour Kocham Rowerek w tym roku odwiedzi aż 16 miast we wszystkich województwach w Polsce. Imprezie patronują Prezydenci i Marszałkowie, a ogólnopolskie i lokalne media dbają, aby o wyścigu usłyszał każdy mały kolarz.

SUPA STRIKAS, Części 1 i 2 (odcinki 1-13) – nowość na DVD

Futbolowe emocje na najwyższym poziomie na najsłynniejszych stadionach świata z superdrużyną Supa Strikas na DVD od 24 maja!

Nordic Walking – co i jak?

Osoby w różnym wieku, maszerujące z kijami po mieście, lasach czy łąkach to widok coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak jeszcze nie wszyscy wiedzą, co to za sport i co jest potrzebne, by zacząć go uprawiać. Łukasz Wójcik, instruktor Nordic Walking, założyciel firmy szkoleniowej „4seasons. Rekreacja, aktywność, zabawa” odpowiada na najczęściej zadawane pytania, które stawiają osoby pragnące rozpocząć przygodę z „chodzeniem z kijami”.

Dzieci lubią ruch – rozmowa z Izą Bykowską, nauczycielką WF-u

Większość dzieci lubi ruch, lubi aktywność fizyczną i wcale nie trzeba ich do tego specjalnie namawiać. Wystarczy atrakcyjnie poprowadzić zajęcia – mówi Iza Bykowska, nauczycielka WF-u w jednej z wrocławskich szkół podstawowych, która wraz z mężem – Jurkiem, uczy dzieci WF-u już od 26 lat.

Fala zwolnień z WF-u – jak ją powstrzymać?

Z roku szkolnego na rok rośnie liczba zwolnień z lekcji WF-u. Uczniowie częściej niż kiedyś migają się od zajęć sportowych prowadzonych w szkołach, co gorsze, rodzice nie zdają sobie sprawy z krzywdy, jaką wyrządzają swoim pociechom, nagminnie wręcz usprawiedliwiając ich nieobecności.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.