Zgodnie z podstawą programową przedszkola dzieci codziennie powinny przebywać na świeżym powietrzu. Jednak wybierając przedszkole czy żłobek, warto sprawdzić, jaką ofertę w tym zakresie zapewnia placówka. Czy dzieci mogą swobodnie bawić się na podwórku pod okiem nauczyciela? Czy mają do dyspozycji własny plac zabaw, a może również niewielki ogródek, który mogą pielęgnować? Ponieważ dla maluchów spacery to za mało, dobrze też zwrócić uwagę na to, w jakich zajęciach sportowych będą mogły uczestniczyć. Dobrze, jeśli każdy dzień będzie rozpoczynał się od porannej gimnastyki, najlepiej przy muzyce i ze scenariuszem, ponieważ tylko wtedy dzieci chętnie się w nią zaangażują, np. naśladując zwierzątka i ich zachowanie. Ruch powinien towarzyszyć również zajęciom dydaktycznym oraz zabawom podczas całego dnia . Za idealną można uznać sytuację , w której dzieci mają również częsty kontakt z profesjonalnym rehabilitantem lub fizjoterapeutą, który może zwrócić uwagę rodzicom na ewentualne wady postawy maluchów, zaproponować ćwiczenia lub doradzić wizytę u specjalisty.
Szczególnie korzystną formą aktywności dla najmłodszych jest ruch rozwijający Weroniki Sherborne, który pomaga budować świadomość własnego ciała i przestrzeni, a także pozytywnie wpływa na rozwój emocjonalny, społeczny, poznawczy, motorykę dużą i małą, a także na poczucie bezpieczeństwa malucha. Zajęcia te są bardzo przyjemne i lubiane przez dzieci, ponieważ nawiązują do spontanicznie podejmowanych przez nie aktywności w kontakcie z rodzicami lub rówieśnikami. Może być to turlanie po podłodze, wykonywany wspólnie z opiekunem rowerek, ciągnięcie dziecka po podłodze w kocyku, pełzanie na łokciach, przechodzenie przez tunel utworzony przez nauczyciela oraz przechodzenie nad ciałem dorosłego.
U starszych dzieci sprawdzi się gimnastyka ogólnorozwojowa z elementami rehabilitacji, która pozwoli zadbać o właściwą postawę i nawyki przedszkolaków. Atrakcyjności takim zajęciom dodają wszelkie pomoce takie jak szarfy, piłki, kamienie sensoryczne, hula-hoop, woreczki z grochem i kształtki rehabilitacyjne, które same w sobie są również świetną zabawką, pozwalającą tworzyć dzieciom różne przestrzenne konstrukcje. Dobrym pomysłem jest również taniec – zwłaszcza balet, który pozwala kształtować prawidłową podstawę ciała i zapobiega płaskostopiu podłużnemu. Możemy jednak eksperymentować również z innymi formami ruchu, aby dziecko mogło samo przekonać się, co sprawia mu największą radość i co zaspokoi jego naturalna potrzebę ruchu.
Nasz ekspert – Marta Załuskowska - Dyrektor Przedszkola Włoskiego Piccolo Leonardo w Warszawie. Absolwentka psychologii na UMCS w Lublinie oraz studiów podyplomowych na kierunkach: pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna oraz przygotowanie pedagogiczne. Uczestniczka wielu kursów i szkoleń, m.in.: z terapii i praktycznych metod SI, metody projektu, organizowanego przez Fundację Rozwoju Dzieci im. J.A. Komeńskiego. Posiada dziewięcioletnie doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku żłobkowym i przedszkolnym.