konkurs link

newsletter

  • 17.2.2020, Imieniny obchodzą: Zbigniew, Julian, Łukasz
 
 

Psycholog sportu w szkole sportowej – kaprys czy konieczność?

Psycholog  sportu w szkole sportowej – kaprys czy konieczność?

Poziom w sporcie wyczynowym jest bardzo wyrównany, a wyniki coraz bardziej „wyśrubowane”, coraz częściej to czynnik psychiczny decyduje o zdobyciu medalu. Współpraca kadry olimpijskiej z psychologami nikogo nie dziwi, jak jednak wygląda sytuacja na niższym szczeblu? Czy takie wsparcie w ogóle jest potrzebne? Docierają do nas głosy, że dla dzieci sport to powinna być czysta zabawa i przyjemność – czy psycholog sportu w tym pomaga czy przeszkadza?

Szkolnictwo sportowe umożliwia nie tylko intensywny kontakt ze sportem, ale często decyduje o zainteresowaniu konkretną dyscypliną, a niejednokrotnie o przyszłej sportowej karierze. Nauka w tak specyficznej placówce jest także bardzo dobrą szkołą charakteru, ćwiczenia wytrwałości, cierpliwości i odporności psychicznej. Aby uzyskać dobry wynik sportowy, trzeba nie tylko mieć talent, ale równocześnie wytrwale pracować, godząc codzienny, wielogodzinny, systematyczny trening z systematyczną nauką. Obok wykształcenia ogólnokształcącego, celem kształcenia w szkołach sportowych jest wychowanie poprzez sport, a w jego wyniku – wyselekcjonowanie najbardziej uzdolnionej sportowo młodzieży. Rozwijanie specjalnych zdolności, nie tylko, choć przede wszystkim – sportowych, najczęściej odbywa się poprzez indywidualizację procesu kształcenia. Dla uczniów, którzy nie wiążą swojej przyszłości ze sportem kwalifikowanym szkoła umożliwia ogólny rozwój, dla pozostałych jest czymś w rodzaju inkubatora talentów. Swoje kariery sportowe, w profilowanych szkołach zaczynali m.in.: Jakub Błaszczykowski, Paweł i Piotr Brożek (SMS Kraków), Marcin Krukowski, Agata Barańska, Artur Waś (SPS nr 272 w Warszawie), a pani B. Sobańska dyrektor Zespołu Szkół Mistrzostwa Sportowego im. Stanisława Marusarza z dumą podkreślała, że 1/3 reprezentacji kraju na Igrzyskach Olimpijskich w Soczi to wychowankowie jej szkoły.
 
Zawodnicy to specyficzna grupa społeczna, która doświadcza innych problemów i trudności, obcych osobom nietrenującym. Dodatkowo, gdy mówimy o sporcie dzieci i młodzieży, ilość problemów narasta – mały człowiek gorzej radzi sobie ze stresem przedstartowym, nie rozumie presji związanej z turniejami. Psycholog sportowy pomaga mu pracować nad optymalnym połączeniem życia szkolnego, domowego, koleżeńskiego i sportowego. Taki specjalista daje wsparcie w radzeniu sobie ze stresem związanym ze startami w zawodach, uczy dzieci zmniejszać koszty emocjonalne związane z przegraną, jak radzić sobie z presją i rywalizacją. Zawodnicy pod jego okiem mogą poznać techniki relaksacyjne łatwe do zastosowania przed startem oraz pracować nad koncentracją przed i w trakcie startu w zawodach.  Psycholog sportu towarzyszy również w procesie powrotu do zdrowia po kontuzjach i urazach. Zwłaszcza na poziomie sportu dzieci i młodzieży często zdarza się, że zaplecze i warunki treningowe są podobne, metody szkolenia takie same, a jednak jeden zawodnik potrafi zostać mistrzem, zakwalifikować się np. do reprezentacji regionu, a drugi nie jest tego w stanie zrobić. Wtedy właśnie wsparcie mentalne może stać się ułamkiem przewagi, może pomóc zawodnikowi zintegrować to, co wytrenowało jego ciało z tym, co potrafi jego umysł.
 
„Nasza Szkoła jest placówką o charakterze sportowym. Łączna liczba uczniów trenujących wynosi, aż 321 osób. Nasi uczniowie reprezentują nie tylko szkołę, ale także miasto i województwo na turniejach ogólnopolskich, a także międzynarodowych i zdobywają na nich zaszczytne, wysokie miejsca. Dlatego zależy nam, aby zapewnić im jak najbardziej komfortowe warunki do nauki, ale także procesu treningowego – podkreśla Pani Dorota Petlic, dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących Sportowych nr 2 w Krakowie - Sportowe sukcesy naszych uczniów pozwoliły na nawiązanie współpracy z Polskim Związkiem Piłki Siatkowej. To jedyna szkoła w Krakowie, która daje taką szansę młodym siatkarzom i siatkarkom”. Trenerzy UKS Sparta Volleyball Kraków i nauczyciele wychowania fizycznego ZSOS nr 2 podkreślają rolę współpracy z psychologiem sportu, który w ciągu 6 miesięcy pomógł zaadaptować się w drużynie nowym zawodniczkom, motywował zespół do pracy i współpracy, czy wspierał zawodniczki po kontuzji i liczą, że ta współpraca będzie miała swój ciąg dalszy w kolejnym roku szkolnym. Także rodzice jeszcze bardziej docenili znaczenie treningu mentalnego i jego wpływ nie tylko na wzrost efektywności swoich pociech, ale przede wszystkim na ich optymalne funkcjonowaniu w sytuacji silnego stresu (zawody, występ, ale także egzaminy) oraz w procesie przygotowywania się do niej. Najlepszym tego przykładem będzie wypowiedź jednego z rodziców: „Jako rodzic nastoletniego sportowca uważam, że współpraca z psychologiem sportowym jest niezbędnym elementem treningu wyczynowego. W zeszłym roku moja córka przed każdym startem była tak zestresowana, że start był katastrofą i elementy które szły gładko na treningach, niestety na zawodach nie wychodziły. W tym roku moja córka stwierdziła, że jeździ na zawody po „dobry start” i to jest dla niej najważniejsze. Takie nastawienie zawdzięczamy godzinom spędzonym na rozmowach z fachowcem” – stwierdza mama Zuzanny Pudlik, zawodniczki Stowarzyszenia Gimnastyki Artystycznej i Sportowej Olimpia Kraków. Natomiast młode siatkarki, uczennice Gimnazjum nr 46 podkreślały, że pani psycholog potrafiła je zmotywować, podnieść na duchu w chwilach zwątpienia i była dla nich wsparciem podczas turniejów.
 
Podczas konferencji naukowo-szkoleniowej Psychologia Sportu Młodzieżowego, która odbyła 08.04.2014 r. w Lublinie, uczniowie Akademickiego Liceum Mistrzostwa Sportowego również podkreślali wagę wsparcia psychologicznego nie tylko w aspekcie przygotowań do zwycięstwa sensu stricto, ale także wsparcia emocjonalnego, wyrównywania deficytów, pomocy w ewaluacji postępów, rozwoju umiejętności komunikacji i funkcjonowania społecznego.
 
Dlatego w każdej szkole sportowej powinien być zatrudniony psycholog sportowy, bo wbrew pozorom to osoba spełniająca zupełnie inne zadania niż pedagog czy psycholog szkolny i posiadająca inne, specjalistyczne kwalifikacje. Współpraca trenerów i uczniów z psychologiem sportu nie wiąże się z narzucaniem profesjonalnej kariery sportowej, ale zapewnia trening i naukę w komfortowych i bezpiecznych dla ucznia warunkach.
 
 
Przygotowała: mgr Agnieszka Zając
Ekspert portalu PsychologiaSportu.pl

psychologiasportu.pl

 
 
 
Opublikowano w: Sportowa czytelnia

Czytaj także

Wypadek na rowerze? Sprawdź, czy należy ci się odszkodowanie

Rower coraz częściej staje się głównym środkiem transportu zastępując samochód czy komunikację miejską. Niestety drogi kierowców i rowerzystów niejednokrotnie przecinają się, co prowadzi do nieszczęśliwych wypadków, których według statystyk Komedy Głównej Policji w ubiegłym roku było aż 4 634. Podpowiadamy rowerzystom, kiedy mogą ubiegać się o odszkodowanie oraz jak zrobić to dobrze.

Socatots - z rodzicami pod okiem trenera

Socatots to znane na całym świecie szkółki ogólnorozwojowe dla dzieci w wieku od 6 miesięcy do 5 lat. Swoją popularność zawdzięczają specjalnie dobranym do wieku ćwiczeniom, które maluchy wykonują wspólnie z rodzicami pod okiem wykwalifikowanego trenera.

Snow outside, smile inside czyli nowa kolekcja Wed’ze by Decathlon ZIMA 2017/2018

Stok narciarski to miejsce, w którym możemy dać upust naszym modowym potrzebom i wybrać strój, który odzwierciedla nasz indywidualny styl. Pojawiające się co sezon coraz nowsze fasony i wzory dają ogromne pole do manewru, ale zasada jest jedna: bądź sobą! W tym roku umożliwi nam to najnowsza kolekcja Wed’ze by Decathlon ZIMA 2017/2018.  

"Legia to jest potęga" - premiera przewodnika młodego kibica

Nakładem Egmont Polska 13. września 2017 r. ukazał się specjalnie dla młodych fanów Legii przewodnik młodego kibica autorstwa Dariusza Tuzimka, "Legia to jest potęga". To pierwszy tytuł w serii książek piłkarskich dla dzieci „Kluby wszech czasów”. Pierwszy mecz Legia rozegrała ponad sto lat temu. Od tego czasu zasłużyła na miano najpotężniejszego klubu piłkarskiego w Polsce, mimo że jej udziałem były nie tylko zwycięstwa. Legia Warszawa to historia polskiego i światowego sportu.

Wyniki międzynarodowego badania aktywności fizycznej dzieci Global Matrix

Zgodnie z wynikami Global Matrix 3.0, badania prowadzonego w ramach organizacji Active Healthy Kids Global Alliance (AHKGA), ogólna sprawność fizyczna dzieci w Polsce została oceniona na D- (w pięciostopniowej skali ocen od A do F). Wpływ na tak niską ocenę ma m.in. fakt, że jedynie 20 proc. dzieci w naszym kraju spełnia kryteria WHO dotyczące codziennej, godzinnej aktywności fizycznej. Wśród 17 europejskich krajów biorących udział w badaniu Polska zajęła wraz z Niemcami, Danią i Estonią przedostatnie miejsce, wyprzedzając jedynie Szkocję, która w tym wskaźniku uzyskała najgorszy wynik. 

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.