konkurs link

newsletter

  • 21.1.2022, Imieniny obchodzą: Agnieszka, Inez, Jarosław
 
 

Zanim pobiegniesz, czyli jak rozpocząć przygodę z bieganiem

 Zanim pobiegniesz, czyli jak rozpocząć przygodę z bieganiem

Bieganie - popularny sport, wspaniała pasja. Ta aktywność potrafi wciągnąć nawet najbardziej leniwych. Jak przygotować się do biegania, by uniknąć kontuzji?

Pomysłów na przygotowanie się do systematycznego biegania jest wiele. Nie wszystkie jednak są prawidłowo wykorzystywane, co więcej, wiele osób zaczyna biegać bez żadnego przygotowania.

Specjaliści podkreślają, że równie ważny co treningi wytrzymałościowe oraz te wzmacniające poszczególne partie mięśniowe, najczęściej uprawiane na siłowni, a także rozciąganie, jest prawidłowy dobór obuwia. Każda stopa jest inna – inaczej ukształtowana, inaczej ją stawiamy (supinacja, pronacja i ustawienie neutralne). Odpowiedni dobór buta będzie korygował patologiczne ustawienie stopy, zbliżając ją do pozycji neutralnej, czyli prawidłowej. Ustawienie stopy sprawdzić można w gabinecie ortopedycznym, warto też spróbować zbadać nacisk stopy na podłoże przy użyciu aparatu medilogic.

Czynnikiem, który powinniśmy brać pod uwagę podczas doboru butów, jest też podłoże, po którym biegamy. Zły dobór obuwia skutkować będzie nieprawidłowym amortyzowaniem w czasie biegu, co może prowadzić do groźnych urazów (mięśniowych, więzadłowych, torebkowych). Poza tym, dobrze dobrane buty zapewniają po prostu komfort, który jest ważny podczas biegania.

Jeśli chcemy się dobrze przygotować do przygody z bieganiem i zminimalizować ryzyko kontuzji, przydatna może być diagnostyka pod kątem ewentualnych zmian w budowie stopy, które mogłyby prowadzić do urazów, a także dokładna analiza wysiłku względem urazowości kończyn dolnych. Diagnostyka taka polega na wnikliwej analizie przez wykwalifikowanego fizjoterapeutę najistotniejszych struktur biorących udział w biegu oraz zbadaniu podstawowych wzorców motorycznych w kontekście ruchu w trzech płaszczyznach.

Prawidłowa rozgrzewka z elementami stretchingu przed rozpoczęciem aktywności fizycznej oraz rozciąganie po zakończonym biegu to podstawa każdego dobrze przeprowadzonego treningu. W jej skład powinny wejść ćwiczenia ogólnorozwojowe, przygotowujące organizm do prawidłowego wysiłku, np. krążenia ramion, bioder, kolan, kostek.
 
Powyższe wskazówki mogą okazać się przydatne dla każdego, kto planuje rozpocząć przygodę z bieganiem. Warto pomyśleć zawczasu o tym, że raz nabyte nawyki prawidłowego biegania będą sprzyjać zdrowiu i chronić nas przed urazami.
 
konsultacja: mgr Piotr Kotajny - rehabilitant
 
Jeśli masz pytania o właściwy trening, kontuzje lub odpowiednią dietę?
Skontaktuj się ze specjalistą z Rehabilitacji św. Łukasza: 33 819 95 20  lub 600 853 818.
Więcej na: www.rehabilitacjalukasza.pl. Znaleźć nas można również na Facebook'u.

Opublikowano w: Porady fachowców

Czytaj także

Szermierka – mało znany sport walki czy życiowa pasja pełna wyzwań i radości?

Szermierka to dyscyplina sportowa (a nawet dyscyplina olimpijska) uznawana za sport walki. Pomimo wielu osiągnięć Polaków w tej dziedzinie, jest ona niestety mało popularna.

Gimnastyka artystyczna - wyczyn czy rekreacja, co wybrać?

Często rodzice mają dylemat: czy moje dziecko poradzi sobie z trudami treningów koniecznych przy uprawianiu gimnastyki artystycznej na poziomie wyczynowym? Dobre pytanie. To naprawdę bardzo wymagająca dziedzina sportu, dostępna dla dziewczynek obdarzonych predyspozycjami i gotowych do bardzo ciężkiej pracy. My proponujemy zacząć od rekreacyjnego uprawiania gimnastyki. W takiej wersji to sport dostępny dla każdego. A jeśli okaże się, że apetyt na sukcesy rośnie i ciężka praca nie stanowi problemu – rekreacja otwiera drogę do zaawansowanego treningu. Czym różni się wyczyn od rekreacji? Odpowiada trenerka, Kateryna Nylypiuk.

Jak rozpocząć przygodę z badmintonem

Badminton jest jedną z najbardziej wszechstronnie rozwijających dyscyplin sportu. Podczas treningów kształtujemy wiele cech motorycznych, co automatycznie powoduje, iż trening jest bardzo urozmaicony. Urozmaicenie = brak nudy! A to w oczywisty sposób powoduje, że dzieci, które spróbowały badmintona, szybko połykają „bakcyla” tego sportu.

Sport po szkole – amatorsko i nie tylko - rozmowa

Nie zmuszajmy, nie pchajmy na siłę, może nasza pociecha nie ma ochoty na daną dyscyplinę, którą my sobie wymyśliliśmy, albo trener, do którego posłaliśmy nasze dziecko, nie potrafił „sprzedać” bakcyla… - mówi Marcin Fabiszewski, trener TriWawa, ojciec małych sportowców.

Ruch – podstawa prawidłowego rozwoju

Ruch to naturalna i silna potrzeba dzieci, objawiająca się szczególnie w  okresie poniemowlęcym i przedszkolnym, będącym czasem bardzo intensywnego wzrostu. Jest on niezbędny dla prawidłowego rozwoju organizmu. Pozwala kształtować właściwą postawę i budować mięśnie, poprawia równowagę i koordynację, pozytywnie wpływa na sen i zdrowie psychiczne oraz pomaga w profilaktyce chorób kręgosłupa. Dodatkowo dotlenienie organizmu podczas zabaw na świeżym powietrzu gwarantuje lepsze samopoczucie dziecka, większą odporność, a także możliwość skupienia uwagi. 

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.