konkurs link

newsletter

  • 13.8.2020, Imieniny obchodzą: Diana, Hipolit, Maksym
 
 

Trening seniora

Trening seniora
Niezależnie od wieku, osoba aktywna to jednocześnie osoba zdrowsza, sprawniejsza i szczęśliwsza. O swoje ciało powinni dbać nie tylko młodzi, ale w szczególności osoby po 50. roku życia. To wówczas pojawiają się pierwsze bóle kręgosłupa i stawów. Oferty szkół tańca oraz klubów fitness są niezwykle różnorodne – warto wybrać ćwiczenia dla siebie. 
Rozwój aparatu narządu ruchu rozpoczyna się już w dniu narodzin. Początkowo dążymy do równowagi i pionowej postawy, aby w końcu uzyskać pełną kontrolę ruchową. Niestety, wraz z upływem czasu, najpierw niepostrzeżenie, ale stale zachodzą zmiany w naszym organizmie. Sprawiają, że z wiekiem szybciej się męczymy, spada wydolność siłowa i energetyczna. W ten sposób organizm informuje nas, że następują procesy starzenia. Jedną z metod ich zahamowana jest aktywność fizyczna. Ćwiczenia usprawniają ruchomość stawów, wzmacniają kręgosłup, poprawiają krążenie krwi i funkcjonowanie układu oddechowego, a w efekcie dodają również energii na cały dzień. Podpowiadamy więc, jakie formy ćwiczeń warto wybrać właśnie dla siebie. 
 
Taniec 
Jest tym fantastycznym rodzajem aktywności fizycznej, którą mogą uprawiać wszyscy i to w każdym wieku. Mało tego, towarzyszy człowiekowi od początku dziejów, jest więc niejako wpisany w naszą naturę. Zajęcia taneczne wzmocnią mięśnie, uelastycznią ciało oraz pozytywnie wpłyną na kształt całej sylwetki. Taniec w zbawienny sposób wpływa nie tylko na ciało. Konieczność zapamiętywania kolejnych kroków choreografii wyćwiczy pamięć oraz koncentrację. A ponieważ dotyka również sfery emocjonalnej, ma pozytywny wpływ na kondycję psychofizyczną. 
 
Wszyscy, którzy obawiają się, ze ich kondycja fizyczna nie pozwoli na rozpoczęcie treningów tanecznych, powinni zobaczyć występ Sarah Jones. 79-letnia Brytyjka zadziwiła jurorów oraz widzów popularnego show „Mam Talent”, tańcząc salsę w sposób, którego nie powstydziłaby się niejedna młoda kobieta. Występ można obejrzeć tutaj.  
 
Zdrowy kręgosłup
Bóle pleców i problemy z kręgosłupem możemy dzisiaj zaliczyć do chorób cywilizacyjnych. Często są powodowane różnego rodzaju schorzeniami, jednak z reguły przyczyną są zaniedbania i siedzący tryb życia. Zajęcia wzmacniająco-rozciągające o charakterze prozdrowotnym mają również na celu poprawę wydolności, uelastycznienie mięśni posturalnych, jak również poprawę ukrwienia. Warto więc odpowiednio wcześniej zadbać o kręgosłup i skorzystać z zajęć o nazwie „Zdrowy kręgosłup”. Program zajęć bazuje na  elementach pilates, stretchingu, jogi, wzbogacony o ćwiczenia z wykorzystaniem piłki rehabilitacyjnej. Składają się one zazwyczaj z szeregu ćwiczeń, które pozwolą zminimalizować skutki przeciążeń, pomogą uelastycznić i wzmocnić mięśnie kręgosłupa.
 
Priorytetem pracy na sali treningowej jest przede wszystkim bezpieczeństwo uczestników zajęć. Ważne jest aby, przed uczestnictwem w zajęciach poinformować instruktora o ewentualnych urazach, kontuzjach, schorzeniach. Indywidualne podejście gwarantuje skuteczne dopasowanie ćwiczeń w zależności od przebytych urazów czy  zmian zwyrodnieniowych. Zajęcia mające na celu zwiększenie świadomości własnego ciała mogą stanowić uzupełnienie lub kontynuację rehabilitacji, nie zastąpią jednak sesji fizjoterapeutycznej – tłumaczy Dorota Izdebska, instruktor Art Dance Complex.
 
Pilates 
"Teraz już wiem - nie mogę się mylić. Cały kraj, cały świat powinien wykonywać moje ćwiczenia. Wtedy ludzie będą szczęśliwsi" – te słowa wypowiedział w 1965 roku Joseph Pilates, twórcy systemu ćwiczeń, których nazwa pochodzi o jego nazwiska. I nie mylił się, dzisiaj pilates jest jednym z popularniejszych systemów ćwiczeń. Początkowo opracowany dla kontuzjowanych sportowców i tancerzy w celu umożliwienia szybszego powrotu do pełnej sprawności, następnie został przystosowany do ogólnego użytku. Ćwiczenia mają na celu stworzenie równowagi w ciele. Poprawiają siłę, wytrzymałość i elastyczność mięśni, jednocześnie pozostawiając je smukłymi i długimi. Pilates przeznaczony dla każdego, bez względu na wiek, często jest nazywany treningiem "dobrego samopoczucia".  
 
Pamiętajmy więc, aby systematycznie dbać o kondycję fizyczną. Dzięki temu  spowolnimy tempo starzenia się organizmu i zwiększymy swoje szansę na długowieczność. Oferta zajęć ruchowych jest niezwykle bogata, wykorzystajmy ją dla własnego zdrowia. 

Tekst przygotowany przez Art Dance Complex
 
***
Dorota Izdebska - Dyplomowana Instruktorka Sportu i Rekreacji ruchowej Polskiej Akademii Sportu. Członkini kadry Polish Fitness Academy. Instruktor I Szkoleniowiec fitness, ambasador Total Muscle Training – TMT. Jej zajęcia to prawdziwy zastrzyk energii. Wymagająca ale motywująca, z radością obserwuje postępy swoich stałych klientów.
 
Zanim rozpoczęła przygodę z fitness swoje zamiłowanie do sztuki, muzyki i ruchu realizowała w tańcu. Współpracuje z artystami polskiej i zagranicznej sceny muzycznej, Teatrem Sabat, Capitol Club, współtworzyła choreografie i występowała w licznych projektach tanecznych. Dziś największą satysfakcję przynosi jej praca zarówno z ludźmi jak i z własnymi słabościami wytrzymałościowo-siłowymi.
 
Art Dance Complex to miejsce tworzone dla tancerzy. Studio powstało w 2011 roku, z inicjatywy Michała Paczuskiego, wybitnego tancerza i choreografa. Kształci głównie w takich technikach jak: jazz oraz modern. Nie brakuje jednak zajęć tańca nowoczesnego, hip hop, new age, street dance i house, prowadzonych na równie wysokim poziomie. Szkoła daje możliwość udziału w zajęciach grup, jak również pracy w zespołach. Te ostatnie mają na swoim koncie liczne sukcesy, zajmując najwyższe miejsca na zawodach rangi krajowej i międzynarodowej. Studio oferuje naukę tańca dla dzieci już od 2 roku życia. Podczas nauki najmłodszych prowadzone są zajęcia dla rodziców. O swoje zdrowie mogą zadbać również seniorzy, dla których studio przygotowało takie zajęcia jak pilates czy zdrowy kręgosłup. Kadra instruktorów składa się ze znakomitych tancerzy i choreografów. Są wśród nich absolwenci szkół baletowych, wyższych akademii o kierunkach taneczno-choreograficznych oraz uczestnicy i finaliści programów rozrywkowych, takich jak: You Can Dance Po Prostu Tańcz czy Got To Dance Tylko Taniec. 
 
 
Opublikowano w: Porady fachowców

Czytaj także

Dziewczyny grają w nogę!

Uczniowski Klub Sportowy Ząbkovia Ząbki został zarejestrowany w Starostwie Powiatowym w Wołominie w dniu 26 czerwca 2009 roku, a we wrześniu, pod okiem trenera Jarosława Dobrowolskiego - pomysłodawcy i założyciela Klubu, rozpoczęło treningi 15 dziewczynek w wieku 9 – 10 lat.


Podróże rowerowe z dziećmi - od niemowlaka do małego rowerzysty

Dobrze pamiętam pierwsze rowerowe wycieczki z moim tatą. Usadowiona na bagażniku jego Gazeli, z kocykiem pod pupą dla większej wygody, musiałam szeroko rozstawiać nogi by nie weszły w szprychy i mocno trzymać się taty. Oczywiście o żadnym kasku nikomu się nawet nie śniło.

Sztuki walki w przedszkolu – często śmiesznie, czasem strasznie, nigdy nudno

W przedszkolnej sali gimnastycznej – ruch jak w ulu. Pięciolatki ubrane w białe płócienne stroje przewiązane pasem, biegają, kręcą się, skaczą. Nie wszystkie mają na sobie typowo treningowy ubiór, na przykład Kasia – przyszła dziś na zajęcia w bluzie z Hello Kitty, a Maciek z nadrukiem Zygzaka McQueena. 

Postanowienia noworoczne. Jak zacząć aktywnie spędzać czas z dzieckiem? Znana blogerka radzi

Początek roku to czas noworocznych postanowień, które zazwyczaj dotyczą aktywności fizycznej i zdrowego trybu życia. O wyznaczaniu rodzinnych planów na nowy rok i o tym czy dzieci mogą mieć własne cele rozmawiamy z Aleksandrą „SportsMamą” Rożnowską, blogerką i autorką programów treningowych dla mam, która wspiera akcję „Rusz się z Kubusiem!”. 

Szkółki tenisowe i trenerzy – jak wybrać?

Wcielmy się w rolę rodzica zapisującego dziecko na zajęcia tenisowe. Udajemy się na pierwszy trening naszej pociechy i widzimy osobnika wyrastającego ponad grupę. Ten osobnik to trener. Skąd wiemy, czy ów człowiek, od którego zależy dalsza tenisowa kariera naszego dziecka, jest odpowiednim wyborem? Po uścisku dłoni, pierwszym kontakcie wzrokowym? Niekoniecznie, choć jakieś - marginalne - znaczenie na pewno te rzeczy mają. Siadamy i obserwujemy.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.