konkurs link

newsletter

  • 13.8.2020, Imieniny obchodzą: Diana, Hipolit, Maksym
 
 

Trening imitacyjny w łyżwiarstwie figurowym, czyli… o co chodzi?

Trening imitacyjny w łyżwiarstwie figurowym, czyli… o co chodzi?
Jakiś czas chodzicie już na zajęcia łyżwiarstwa figurowego lub dzielnie uczycie się obejrzanych w telewizji elementów podczas ogólnodostępnych ślizgawek. Całe ciało boli, wydaje wam się, że już prawie jesteście jak Jewgienij Pluszczenko, ale po obejrzeniu nagrania ze sobą w roli głównej okazuje się, że te proste z pozoru rzeczy wcale nie wyglądają w waszym wykonaniu tak, jakbyście chcieli.
Postępy nie są zadowalające i nie wiecie, gdzie popełniacie błąd? Lub o co chodzi trenerowi, który ciągle przypomina o uginaniu kolan, „zatrzymywaniu ramion” i obciąganiu palców… przecież już mocniej się nie da! To może oznaczać, że czas pomyśleć o zajęciach imitacyjnych.
 


Imitacja – co to takiego?

Trening ten na świecie określany jest w środowisku łyżwiarzy wyczynowych jako „off ice”. Kilkanaście lat temu nasza szkoła zaczęła używać określenia „trening imitacyjny” i obserwujemy, że w Polsce to nazewnictwo dobrze się przyjęło. Zapytacie: „no dobrze, a czemu po prostu nie trening ogólnorozwojowy?”. Ano dlatego, że to dwie różne rzeczy. Inaczej są prowadzone, inny jest ich cel. 
 
Trening ogólnorozwojowy w treningu łyżwiarskim powinien mieć swoje bardzo ważne miejsce w okresie przygotowawczym do nowego sezonu. To wtedy jest czas na zbudowanie siły i kondycji na kolejne miesiące intensywnych treningów. Zbyt duża jego dawka w sezonie właściwym spowoduje przemęczenie organizmu i brak świeżości – a nie o to nam przecież chodzi. Oczywiście przygotowanie motoryczne jest w dalszym ciągu ważne, ale musi być dobrze dopasowane do naszej dyscypliny.
 
Walley.pl
 
Zajęcia imitacyjne mają nieco inny cel, niż trening ogólnorozwojowy – mają nas nauczyć prawidłowego ruchu, spowodować, że ciało go zapamięta i dużo łatwiej będzie nam dany element przenieść na lód. Ćwiczymy koordynację, uczymy się pewnych zależności w pracy ramion, tułowia i nóg, korygujemy sylwetkę (idealnie byłoby przed lustrem – bardzo wiele błędów można wtedy poprawić). Wzmacniamy centrum i plecy, które w łyżwiarstwie odgrywają szczególną rolę. Uczymy się tego, skąd powinien „wychodzić” ruch, które mięśnie za co odpowiadają. I oczywiście, „imitujemy” – czyli ćwiczymy skoki, kroczki, piruety i arabeski  „na sucho”. Zdziwicie się, ale nawet odbicie można imitować i wiele rzeczy poprawić. A z łyżwiarstwem jest jak z matematyką – jeśli dobrze nie opanujecie podstaw, to nie udadzą się trudniejsze kombinacje. Przy czym do podstaw matematycznych można po prostu przysiąść – a w łyżwiarstwie raz nabyte błędy bardzo ciężko się eliminuje. 
 
Walley.pl
 
Dobrze poprowadzony trening imitacyjny może być bardzo urozmaicony – popracujemy nad dynamiką ruchu, skocznością, rozciągnięciem, rotacją, spróbujemy oszukać błędnik. Sami zobaczymy, jakie błędy popełniamy – ich wyeliminowanie pozwoli nam uniknąć wielu upadków na lodzie. Dodatkowo, podczas treningu w sali nie „przeszkadza” nam poślizg, cienka łyżwa, dużo osób dookoła. Możemy się skupić na samym ruchu, który później przeniesiemy (już prawidłowo) na lód.
 
A postępy będą szybsze, niż się spodziewacie!

Magdalena i Jacek Tascher - Walley – Łyżwy. Dobra zabawa

Zdjęcia: Walley.pl


 
Opublikowano w: Porady fachowców

Czytaj także

Narciarstwo bez tajemnic. Kiedy zacząć?

Narciarstwo to nie tylko sport, ale i sposób życia, dlatego warto zachęcić dzieci do takiej formy spędzania wolnego czasu. Oprócz oczywistej zalety, jaką jest aktywne spędzanie czasu na świeżym powietrzu, narciarstwo to również możliwość spotkania wspaniałych ludzi i poznania pięknych zakątków świata.

Smyk na stoku - dobry początek szansą na sukces

Wielu z nas dorosłych ma już wyznaczone w życiu cele oraz rozbudowane pasje, które pielęgnujemy i chcemy przekazać naszym dzieciom. Robimy to dla ich dobra, zdrowia oraz po to, aby jak będą dorosłe z dumą powiedzieć mogły, że miały najwspanialsze dzieciństwo. Jedną z pasji, które warto przekazać naszym dzieciom jest jazda na nartach. Z naszego poradnika dowiesz się kiedy i jak rozpocząć naukę jazdy oraz jakie formy aktywności mogą być w tym pomocne.

Do szkoły na rowerze. Jak zabezpieczyć pojazd przed kradzieżą?

Rowery wymagają odpowiednich zabezpieczeń przed kradzieżą. Dobrze wiedzieć, jak chronić swój jednoślad przed zainteresowaniem ze strony złodziei. Szczególnie na początku roku szkolnego, gdy dla wielu osób to właśnie rower jest wiodącym środkiem transportu.

Taniec rozwija

Dla człowieka taniec był, jest i zawsze będzie formą aktywności, sposobem przeżywania i przekazywania emocji oraz fizycznego i duchowego wyżycia się. Nawet u najmniejszych dzieci można zaobserwować rytmiczne ,,podrygiwanie” w rytm muzyki.

Gram w Zespole Aspergera

„Tomek  gra w piłkę, Ola jest w drużynie siatkówki, Michał tańczy w zespole ludowym a ja – w Zespole Aspergera.” Czy oprócz ZA nasze dziecko może należeć jeszcze do jakieś innej „dyscypliny”?

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.