konkurs link

newsletter

  • 25.1.2021, Imieniny obchodzą: Tatiana, Paweł, Miłosz
 
 

Trening imitacyjny w łyżwiarstwie figurowym, czyli… o co chodzi?

Trening imitacyjny w łyżwiarstwie figurowym, czyli… o co chodzi?
Jakiś czas chodzicie już na zajęcia łyżwiarstwa figurowego lub dzielnie uczycie się obejrzanych w telewizji elementów podczas ogólnodostępnych ślizgawek. Całe ciało boli, wydaje wam się, że już prawie jesteście jak Jewgienij Pluszczenko, ale po obejrzeniu nagrania ze sobą w roli głównej okazuje się, że te proste z pozoru rzeczy wcale nie wyglądają w waszym wykonaniu tak, jakbyście chcieli.
Postępy nie są zadowalające i nie wiecie, gdzie popełniacie błąd? Lub o co chodzi trenerowi, który ciągle przypomina o uginaniu kolan, „zatrzymywaniu ramion” i obciąganiu palców… przecież już mocniej się nie da! To może oznaczać, że czas pomyśleć o zajęciach imitacyjnych.
 


Imitacja – co to takiego?

Trening ten na świecie określany jest w środowisku łyżwiarzy wyczynowych jako „off ice”. Kilkanaście lat temu nasza szkoła zaczęła używać określenia „trening imitacyjny” i obserwujemy, że w Polsce to nazewnictwo dobrze się przyjęło. Zapytacie: „no dobrze, a czemu po prostu nie trening ogólnorozwojowy?”. Ano dlatego, że to dwie różne rzeczy. Inaczej są prowadzone, inny jest ich cel. 
 
Trening ogólnorozwojowy w treningu łyżwiarskim powinien mieć swoje bardzo ważne miejsce w okresie przygotowawczym do nowego sezonu. To wtedy jest czas na zbudowanie siły i kondycji na kolejne miesiące intensywnych treningów. Zbyt duża jego dawka w sezonie właściwym spowoduje przemęczenie organizmu i brak świeżości – a nie o to nam przecież chodzi. Oczywiście przygotowanie motoryczne jest w dalszym ciągu ważne, ale musi być dobrze dopasowane do naszej dyscypliny.
 
Walley.pl
 
Zajęcia imitacyjne mają nieco inny cel, niż trening ogólnorozwojowy – mają nas nauczyć prawidłowego ruchu, spowodować, że ciało go zapamięta i dużo łatwiej będzie nam dany element przenieść na lód. Ćwiczymy koordynację, uczymy się pewnych zależności w pracy ramion, tułowia i nóg, korygujemy sylwetkę (idealnie byłoby przed lustrem – bardzo wiele błędów można wtedy poprawić). Wzmacniamy centrum i plecy, które w łyżwiarstwie odgrywają szczególną rolę. Uczymy się tego, skąd powinien „wychodzić” ruch, które mięśnie za co odpowiadają. I oczywiście, „imitujemy” – czyli ćwiczymy skoki, kroczki, piruety i arabeski  „na sucho”. Zdziwicie się, ale nawet odbicie można imitować i wiele rzeczy poprawić. A z łyżwiarstwem jest jak z matematyką – jeśli dobrze nie opanujecie podstaw, to nie udadzą się trudniejsze kombinacje. Przy czym do podstaw matematycznych można po prostu przysiąść – a w łyżwiarstwie raz nabyte błędy bardzo ciężko się eliminuje. 
 
Walley.pl
 
Dobrze poprowadzony trening imitacyjny może być bardzo urozmaicony – popracujemy nad dynamiką ruchu, skocznością, rozciągnięciem, rotacją, spróbujemy oszukać błędnik. Sami zobaczymy, jakie błędy popełniamy – ich wyeliminowanie pozwoli nam uniknąć wielu upadków na lodzie. Dodatkowo, podczas treningu w sali nie „przeszkadza” nam poślizg, cienka łyżwa, dużo osób dookoła. Możemy się skupić na samym ruchu, który później przeniesiemy (już prawidłowo) na lód.
 
A postępy będą szybsze, niż się spodziewacie!

Magdalena i Jacek Tascher - Walley – Łyżwy. Dobra zabawa

Zdjęcia: Walley.pl


 
Opublikowano w: Porady fachowców

Czytaj także

ABC gimnastyki artystycznej

Gimnastyka artystyczna jest dyscypliną nie tylko widowiskową, ale też bardzo wszechstronną. Poprzez uprawianie jej można rozwinąć nie tylko gibkość, ale kształtować takie cechy motoryczne, jak: skoczność, równowagę, zwinność oraz koordynację wzrokowo-ruchową. 

Dyktator czy mentor, czyli wybieramy trenera tenisa

Od czasu ostatnich osiągnięć polskich tenisistów na arenie międzynarodowej w Polsce rośnie zaintereswanie tenisem ziemnym. Wraz z powiększaniem się grupy zainteresowanych rośnie też liczba trenerów. Coraz więcej rodziców decyduje się zapisać swoje pociechy na zajęcia z tenisa, nie mając o tym sporcie wystarczającej wiedzy. Rodzic staje przed dylematem, gdzie i do kogo zapisać swoje dziecko na kurs.

Trening seniora

Niezależnie od wieku, osoba aktywna to jednocześnie osoba zdrowsza, sprawniejsza i szczęśliwsza. O swoje ciało powinni dbać nie tylko młodzi, ale w szczególności osoby po 50. roku życia. To wówczas pojawiają się pierwsze bóle kręgosłupa i stawów. Oferty szkół tańca oraz klubów fitness są niezwykle różnorodne – warto wybrać ćwiczenia dla siebie. 

Jak dbać o kręgosłup dziecka

Jak zadbać o zdrowy kręgosłup u dzieci? Zbyt ciężkie plecaki, siedzący tryb życia oraz  brak ruchu, to jedne z wielu przyczyn wad postawy u dzieci i młodzieży. Nawet 30% z nich może mieć problemy z kręgosłupem. Wczesna diagnostyka oraz regularne ćwiczenia pomagają skutecznie zmniejszyć prawdopodobieństwo przewlekłych problemów w tym obszarze. W jaki sposób rodzice mogą pomóc w szybszym zdiagnozowaniu wad u swoich pociech i wspierać ich zdrowy rozwój? 

Rowerek biegowy, czyli najmłodsi na dwóch kółkach

Rowerek biegowy idealnie wprowadzi dziecko w świat jazdy na rowerze. Zadaniem tych sprytnych urządzeń jest rozwój zdolności motorycznych maluszków w wieku poprzedzającym jazdę na klasycznym rowerze, nauka utrzymywania równowagi i kontroli jednośladu.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.