konkurs link

newsletter

  • 4.7.2020, Imieniny obchodzą: Elżbieta, Malwina, Teodor
 
 

Trening dla ciała i ducha – dlaczego warto, by dziecko uprawiało sport

Trening dla ciała i ducha – dlaczego warto, by dziecko uprawiało sport
Ruch to naturalna potrzeba młodego organizmu i objaw zdrowia. Natura bardzo mądrze to wymyśliła, ponieważ pobudza on rozwój dziecka na wszystkich poziomach, nie tylko fizycznym, ale też intelektualnym, emocjonalnym i społecznym. Niektóre dyscypliny sportowe, w tym koszykówka i judo, w szczególny sposób kształtują młodego człowieka. Kasia Dulnik, mistrzyni Europy w koszykówce oraz Wojciech Jeż, trener judo, wicemistrz Polski w ju-jitsu sportowym, wyjaśniają, jak wpływa na osobowość dziecka regularne uprawianie propagowanych przez nich dyscyplin.
Sport to nie tylko trening ciała, który zwiększa ogólną sprawność i wydolność. Odgrywa także istotną rolę w kształtowaniu charakteru i życiowych postaw, służy rozładowaniu emocji, buduje u dziecka zaufanie do samego siebie, poczucie siły i bezpieczeństwa, uczy determinacji i konsekwencji, radzenia sobie z wyzwaniami i porażkami, współpracy w grupie i współodpowiedzialności. Ma nawet wpływ na wzrost odporności organizmu, co szczególnie istotne w sezonie jesienno-zimowym. 
Jak ważne dla dzieci jest uprawianie sportu, przekonują Kasia Dulnik i Wojciech Jeż, praktycy z wieloletnim doświadczeniem i imponującymi osiągnięciami na koncie, prowadzący lekcje wychowania fizycznego w warszawskim przedszkolu i szkole podstawowej MyVinci. 
 
Koszykówka, czyli nauka współpracy w grupie

Patrząc z boku, gra w koszykówkę sprowadza się do jednego celu – trafienia piłką do kosza. Wszyscy, którzy choć raz byli na boisku wiedzą, że nie jest to tak proste, jak z pozoru może się wydawać. Aby być zawodnikiem, trzeba mieć dobrą kondycję fizyczną i umiejętność komunikacji w zespole. To właśnie te dwie umiejętności dzieci mogą nabyć grając w koszykówkę. W przyszłości sprawność fizyczna pozwala im się cieszyć dobrym zdrowiem i realizować swoje marzenia, a wysoko rozwinięte kompetencje współpracy z innymi gwarantują zdolność do budowania swojej pozycji w grupie. 
 
Koszykówka to coś więcej, niż aktywność sportowa, to przede wszystkim kształtowanie charakteru graczy. Na boisku nabywają umiejętności systematycznej pracy, regularności działań, a także zdrowej rywalizacji. W grze zespołowej nie ma miejsca na egoizm czy  brak wytrwałości – pomimo trudności czy zmęczenia mobilizacja jest do końca gry i liczy się dobro drużyny, a nie jednostki – mówi Kasia Dulnik.

Judo, czyli jak radzić sobie w trudnych sytuacjach
 
O ile w koszykówce liczy się dynamika i akcja na boisku, tak w judo precyzja ruchów i koncentracja. Istotą judo jest wszechstronny ruch, który naturalnie wpisuje się w rozwój psychofizyczny dziecka. Mamy tu do czynienia z kompleksowym zestawem ćwiczeń, który angażuje wszystkie partie mięśni, ścięgien i stawów, wspomagając w ten sposób rozliczne procesy rozwojowe dziecka - poczynając od układu nerwowego, a kończąc na układzie kostnym. 
 
Trening judo to szuka koncentracji, rozluźnienia i głębokiego oddechu – w ten sposób pozbywa się napięć fizycznych i psychicznych, co w przyszłości daje szanse na lepsze radzenie sobie ze strachem i stresem – mówi Wojciech Jeż. I dodaje: Nie można też zapominać, że judo to system samoobrony, który może być wykorzystywany w sytuacjach kryzysowych, gdy trzeba chronić siebie lub innych. Podstawą w takich sytuacjach są nie tylko wyuczony techniki, ale przede wszystkim równowaga psychiczna, na którą zwraca się szczególną uwagę w treningu. 
 
Trener i jego historia, czyli siła autorytetu
 
Od doświadczenia, osobowości i charyzmy trenera zależy, czy lekcje WF-u będą zwykłym ćwiczeniem sprawności ciała, czy też okazją do kształtowania charakteru i postaw życiowych młodego człowieka. 
 
Aktywność fizyczna wszechstronnie rozwija osobowość i umiejętności społeczne dziecka. A przy tym nie ma lepszego sposobu na regenerację po wysiłku intelektualnym. W naszym przedszkolu i szkole podstawowej zajęcia sportowe są równie ważne co nauka języków czy matematyki. Współpracują z nami uznani zawodnicy i trenerzy, którzy potrafią zarazić dzieci swoją pasją – Kasia Dulnik, mistrzyni Europy w koszykówce czy Wojciech Jeż, wicemistrz Polski w ju-jitsu sportowym. W listopadzie na warsztaty basenowe przyjedzie do nas Mateusz Malina – mistrz świata i wielokrotny mistrz Polski w nurkowaniu swobodnym – opowiada z dumą Katarzyna Eljasz, kierownik warszawskiego przedszkola i szkoły podstawowej MyVinci. 
 
Współcześnie, kiedy dzieci wychowują się w otoczeniu tabletów, gier komputerowych czy telefonów komórkowych, zachęcenie do uprawiania sportu stanowi nie lada wyzwanie. Rodzicom, w natłoku obowiązków, brakuje też zwyczajnie czasu, by wozić swoje pociechy na dodatkowe zajęcia. Idealnie, gdy szkoła czy przedszkole, do której uczęszcza nasze dziecko, ma w swojej ofercie szeroki wybór dyscyplin sportowych, a do tego zapewnia profesjonalną kadrę. 
 
Opublikowano w: Porady fachowców

Czytaj także

Jak zachęcać do sportu córkę, a jak syna? Psycholog dziecięca radzi

Czy piłka nożna to faktycznie męska gra, a na lekcje baletu powinniśmy zapisywać tylko dziewczynki? Jak zachęcić syna lub córkę do ruchu i jaką rolę powinien odgrywać rodzic? Na te i inne pytania odpowiada Magdalena Chorzewska, psycholog dziecięca, specjalistka ds. żywienia oraz ekspert akcji „Rusz się z Kubusiem!”.
Rozmawiamy w wakacje, które kojarzą nam się z odpoczynkiem. Jak w tym okresie zachęcać dzieci - dziewczynki i chłopców - do ruchu i zabawy na świeżym powietrzu? Bo że warto, chyba nikogo przekonywać nie musimy!

Jak aktywnie spędzić z dzieckiem wakacje, wyjeżdżając z biurem podróży

Wiosna w pełni, więc wielu z nas zastanawia się już nad wakacjami. Przeglądamy oferty biur podróży w poszukiwaniu wycieczki, która nie tylko spełni nasze wymagania co do lokalizacje i środka transportu, ale również na której będą odpowiednie warunki dla naszych dzieci. 

Podróże rowerowe z dziećmi - od niemowlaka do małego rowerzysty

Dobrze pamiętam pierwsze rowerowe wycieczki z moim tatą. Usadowiona na bagażniku jego Gazeli, z kocykiem pod pupą dla większej wygody, musiałam szeroko rozstawiać nogi by nie weszły w szprychy i mocno trzymać się taty. Oczywiście o żadnym kasku nikomu się nawet nie śniło.

Posiłki „około treningowe”, czyli jak jeść po, przed i w czasie wysiłku fizycznego

To, co zjadamy w czasie około treningowym, ma ogromny wpływ na nasze rezultaty treningowe, zarówno w postaci lepszej kondycji, jak i wyglądu naszej sylwetki. Podczas planowania diety, niewątpliwie ważną kwestią będzie również pora spożycia posiłku oraz ilości przyjmowanych kalorii w ciągu całego dnia. Ogólne wskazówki żywienia około treningowego dorosłych możemy wykorzystać również w diecie młodych sportowców*.

Psychologia sportu. Fakty i mity

Postanowiłam zmierzyć się z tym tematem, bo coraz powszechniejsza staje się świadomość istnienia psychologii sportu i tego, że z takiego wsparcia można skorzystać i… no właśnie. Na tym zwykle sprawa się kończy i zaczynają się mniej lub bardziej prawdziwe przekonania. 

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.