konkurs link

newsletter

  • 25.2.2020, Imieniny obchodzą: Wiktor, Cezary, Zygfryd
 
 

Szkółka piłkarska dla najmłodszych, czyli od kiedy możemy zacząć grać w piłkę nożną ze swoim dzieckiem

Szkółka piłkarska dla najmłodszych, czyli od kiedy możemy zacząć grać w piłkę nożną ze swoim dzieckiem

Dlaczego nasza reprezentacja ciągle ma problemy z osiąganiem dobrych wyników? Dlaczego nasze kluby piłkarskie nie potrafią od lat awansować do elitarnych rozgrywek Champions League? Problem z pewnością jest złożony, ale wiemy, jak można temu zaradzić. Grajmy w piłkę z dziećmi już od najmłodszych lat!

Tak naprawdę nie ma dolnej granicy wiekowej, od kiedy możemy rozpocząć treningi z naszymi pociechami. Zgodnie z przysłowiem: „Im wcześniej, tym lepiej”, niektóre dzieci zabawy z piłką zaczynają, gdy tylko opanują sztukę chodzenia. To dobry czas, by oswajać dziecko  z piłką. Czy jednak przyniesie to jakiś efekt? Czy nasze dziecko będzie przez to kochać piłkę? Tego z całą stanowczością nie możemy stwierdzić, jednak stworzenie odpowiednich warunków i wrodzonych predyspozycji dziecka może pozwolić na osiągnięcie zamierzonego efektu.

W krajach będących piłkarskimi potęgami, takich jak Hiszpania, Anglia czy Holandia, treningi prowadzi się już z dwu-, trzylatkami. Niestety w Polsce szkółki piłkarskie dla najmłodszych nie są jeszcze tak popularne i większość klubów proponuje zajęcia dla dzieci dopiero między 5. a 6. rokiem życia.

Warto więc zastanowić się, od kiedy można rozpocząć zajęcia z dziećmi, jak się do nich przygotować, jak powinny one wyglądać i co możemy zyskać dzięki takim treningom?

Od kiedy zacząć treningi?

Jak najwcześniej, czyli kiedy? Dolną granicą wiekową, jeśli zdrowie dziecka na to pozwala, wydaje się okres pomiędzy 2. a 3. rokiem życia. Znając możliwości naszego dziecka i jego indywidualny rozwój, sami powinniśmy wiedzieć, czy jest już w stanie uczęszczać na zajęcia ruchowe i czy będzie potrafiło zaadaptować się w grupie. Wczesne dzieciństwo, czyli do około 3. roku życia dziecka, to okres szczególny w jego rozwoju. W organizmie zachodzą liczne zmiany, zmienia się też percepcja, czyli postrzeganie świata i świadomość. Jest to moment, w którym dziecko niezwykle łatwo uczy się wszystkiego, co je otacza. Jeśli dobrze wykorzystamy ten moment, to z pewnością będziemy mogli pozytywnie wpłynąć na dalszy rozwój sprawności motorycznych i koordynacyjnych naszych pociech. Cechą charakterystyczną tak młodych dzieci jest ich zapotrzebowanie na ruch. Więc jeśli aktywność fizyczna nie będzie dla nich monotonna, oddadzą się jej z wielką przyjemnością i radością.

Jak przygotować dziecko do treningów piłkarskich?

Do naszych zadań, jako rodzica, będzie należało nie tylko przygotowanie dziecka  pod względem fizycznym, ale także mentalnym. Warto wcześniej opowiedzieć dziecku, co będziemy robić, gdzie będziemy i że będą tam nowe osoby. Dzięki temu pomożemy mu przejść trudny okres aklimatyzacji w nowym otoczeniu. Dużym problemem, zwłaszcza dla najmłodszych dzieci, może okazać się właśnie ten element. Warto uzbroić się wtedy w cierpliwość i z dużą wyrozumiałością reagować na zachowania naszego potomka. Nie każde dziecko potrafi od razu zacząć ćwiczyć, dla niektórych sukcesem będzie już samo przyjście i obserwowanie zajęć.
 


Jak powinny wyglądać takie zajęcia?

Treningi piłkarskie dla dwu-, trzylatków powinny być przystosowane do potrzeb i ograniczeń najmłodszych dzieci. Dwuletnie dziecko nie może uczestniczyć w zajęciach na dużym boisku, nie może także kopać normalnej piłki (która jest wielkości połowy jego ciała), a wokół niego nie może biegać grupa dzieci z różnych roczników. Ponieważ mamy do czynienia z najbardziej wymagającymi dziećmi, to warunki ćwiczeń również powinny być ściśle określone. Najlepsze warunki mogą zapewnić sale gimnastyczne, gdzie nie ma potrzeby uzależniania zajęć od warunków atmosferycznych, które w Polsce nie należą do najprzyjaźniejszych. Dzieci potrzebują ciepłego i bezpiecznego miejsca do treningów. Sprzęt sportowy również powinien uwzględniać wiek dzieci – małe piłki, mini bramki, dużo sprzętu do urozmaicenia zajęć. Liczba dzieci także odgrywa ważną rolę. Najlepiej, aby zajęcia odbywały się w małych grupach, w miłej, rodzinnej atmosferze. Dobrym rozwiązaniem jest możliwość włączania się rodziców w niektóre ćwiczenia. Odpowiedni nadzór powinni sprawować specjalnie przeszkoleni trenerzy, którzy nie tylko ukończyli kurs instruktora piłki nożnej, ale też mają predyspozycje do ćwiczeń z najmłodszymi.

Co możemy zyskać zapisując dziecko na treningi piłki nożnej?

Przede wszystkim radość i ruchowy rozwój naszego dziecka. Każda aktywność fizyczna już od najmłodszych lat jest na wagę złota przy kształtowaniu cech motorycznych małego człowieka. Nie każde dziecko zostanie piłkarzem, ale każde powinno mieć możliwość prawidłowego rozwoju. Zaczynając treningi między 2. a 3. rokiem życia, w odpowiednio przystosowanych warunkach i pod okiem specjalistów, możemy zapewnić wspaniały start naszemu dziecku.

Nie ulega również wątpliwości, że dziecko, które zaczęło grać w piłkę we wczesnej młodości, będzie na zupełnie innym poziomie, gdy w wieku 6 lat zechce udać się na trening do jakiegoś klubu piłkarskiego.

Przemyślane, systematyczne i dostosowane do potrzeb i predyspozycji dzieci w danym wieku szkolenie nie tylko rozbudzi w najmłodszych sportową pasję, ale może się również przełożyć w przyszłości na poziom polskiej piłki. Skoro tyle możemy zyskać, to czemu nie spróbować?

Łukasz Sokołowski – założyciel sieci szkółek Football Kids, Twórca programu 'Football Kids – Piłkarska Jedenastka'. Miłośnik piłki nożnej, doświadczony nauczyciel gimnastyki dla przedszkolaków.





www.football-kids.com

 

Opublikowano w: Porady fachowców

Czytaj także

Mali bohaterowie bywają zmęczeni - rzecz o wypaleniu

Wypalenie nie jest zarezerwowane dla dorosłych sportowców. Doświadczają go także dzieci, szczególnie w sytuacji, gdy oczekiwania rodziców są większe, niż możliwości małego lekkoatlety, tenisisty czy piłkarza.

Pilates z dzieckiem – ćwiczenia na płaski brzuch po porodzie!

Powrót do formy po ciąży wcale nie musi oznaczać wielogodzinnych treningów na siłowni. Dzięki ćwiczeniom pilates wykonywanym z dzieckiem, każda mama może w prosty sposób zadbać o płaski brzuch. Przykładowy trening z maluchem w domowym zaciszu prezentuje ekspert marki „Mama i ja” - Agnieszka Bajer-Ciszewska, trenerka fitness i specjalista ds. żywienia. 

Koszykówka dla przedszkolaków, odkrywamy tajemnice

Mini Basket Academy jest pierwszą w Polsce Akademią Koszykówki, szkolącą dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Swoją działalność rozpoczęła w 2013 r. i obecnie posiada ponad 600 zawodników. MBA obecna jest w 9 miastach, m.in. w Warszawie, Poznaniu, Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Krakowie oraz Wrocławiu i planuje dalszą ekspansję. 

Sporty asymetryczne dla dzieci – tak czy nie?

Jeśli kiedykolwiek zastanawialiście się, czy uprawiany sport może zaszkodzić lub pomóc waszym dzieciom, warto po prostu obserwować swoje dziecko. Sporty asymetryczne, tj. tenis czy jazda na deskorolce, niektórym rodzicom mogą kojarzyć się z niebezpieczeństwem przyjmowania nieodpowiedniej postawy, która może prowadzić, np. do problemów z kręgosłupem. Ale czy myślimy wtedy o tym, że brak aktywności również może mieć zły wpływ na zdrowie naszych pociech?

Sport bez rywalizacji

Zawody i rywalizacja są wpisane w sport z założenia? Być może, ale wcale to nie znaczy, że trzeba tak nastawiać swoje dzieci. To, czym dla nich będzie sport, zależy w dużej mierze od rodziców. Odpoczynkiem? Sposobem na stres? Spędzaniem wspólnie czasu? Zmaganiem ze sobą? Czemu nie?!

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.