konkurs link

newsletter

  • 20.10.2021, Imieniny obchodzą: Ireny, Kleopatry, Jana
 
 

Szkółka piłkarska dla najmłodszych, czyli od kiedy możemy zacząć grać w piłkę nożną ze swoim dzieckiem

Szkółka piłkarska dla najmłodszych, czyli od kiedy możemy zacząć grać w piłkę nożną ze swoim dzieckiem

Dlaczego nasza reprezentacja ciągle ma problemy z osiąganiem dobrych wyników? Dlaczego nasze kluby piłkarskie nie potrafią od lat awansować do elitarnych rozgrywek Champions League? Problem z pewnością jest złożony, ale wiemy, jak można temu zaradzić. Grajmy w piłkę z dziećmi już od najmłodszych lat!

Tak naprawdę nie ma dolnej granicy wiekowej, od kiedy możemy rozpocząć treningi z naszymi pociechami. Zgodnie z przysłowiem: „Im wcześniej, tym lepiej”, niektóre dzieci zabawy z piłką zaczynają, gdy tylko opanują sztukę chodzenia. To dobry czas, by oswajać dziecko  z piłką. Czy jednak przyniesie to jakiś efekt? Czy nasze dziecko będzie przez to kochać piłkę? Tego z całą stanowczością nie możemy stwierdzić, jednak stworzenie odpowiednich warunków i wrodzonych predyspozycji dziecka może pozwolić na osiągnięcie zamierzonego efektu.

W krajach będących piłkarskimi potęgami, takich jak Hiszpania, Anglia czy Holandia, treningi prowadzi się już z dwu-, trzylatkami. Niestety w Polsce szkółki piłkarskie dla najmłodszych nie są jeszcze tak popularne i większość klubów proponuje zajęcia dla dzieci dopiero między 5. a 6. rokiem życia.

Warto więc zastanowić się, od kiedy można rozpocząć zajęcia z dziećmi, jak się do nich przygotować, jak powinny one wyglądać i co możemy zyskać dzięki takim treningom?

Od kiedy zacząć treningi?

Jak najwcześniej, czyli kiedy? Dolną granicą wiekową, jeśli zdrowie dziecka na to pozwala, wydaje się okres pomiędzy 2. a 3. rokiem życia. Znając możliwości naszego dziecka i jego indywidualny rozwój, sami powinniśmy wiedzieć, czy jest już w stanie uczęszczać na zajęcia ruchowe i czy będzie potrafiło zaadaptować się w grupie. Wczesne dzieciństwo, czyli do około 3. roku życia dziecka, to okres szczególny w jego rozwoju. W organizmie zachodzą liczne zmiany, zmienia się też percepcja, czyli postrzeganie świata i świadomość. Jest to moment, w którym dziecko niezwykle łatwo uczy się wszystkiego, co je otacza. Jeśli dobrze wykorzystamy ten moment, to z pewnością będziemy mogli pozytywnie wpłynąć na dalszy rozwój sprawności motorycznych i koordynacyjnych naszych pociech. Cechą charakterystyczną tak młodych dzieci jest ich zapotrzebowanie na ruch. Więc jeśli aktywność fizyczna nie będzie dla nich monotonna, oddadzą się jej z wielką przyjemnością i radością.

Jak przygotować dziecko do treningów piłkarskich?

Do naszych zadań, jako rodzica, będzie należało nie tylko przygotowanie dziecka  pod względem fizycznym, ale także mentalnym. Warto wcześniej opowiedzieć dziecku, co będziemy robić, gdzie będziemy i że będą tam nowe osoby. Dzięki temu pomożemy mu przejść trudny okres aklimatyzacji w nowym otoczeniu. Dużym problemem, zwłaszcza dla najmłodszych dzieci, może okazać się właśnie ten element. Warto uzbroić się wtedy w cierpliwość i z dużą wyrozumiałością reagować na zachowania naszego potomka. Nie każde dziecko potrafi od razu zacząć ćwiczyć, dla niektórych sukcesem będzie już samo przyjście i obserwowanie zajęć.
 


Jak powinny wyglądać takie zajęcia?

Treningi piłkarskie dla dwu-, trzylatków powinny być przystosowane do potrzeb i ograniczeń najmłodszych dzieci. Dwuletnie dziecko nie może uczestniczyć w zajęciach na dużym boisku, nie może także kopać normalnej piłki (która jest wielkości połowy jego ciała), a wokół niego nie może biegać grupa dzieci z różnych roczników. Ponieważ mamy do czynienia z najbardziej wymagającymi dziećmi, to warunki ćwiczeń również powinny być ściśle określone. Najlepsze warunki mogą zapewnić sale gimnastyczne, gdzie nie ma potrzeby uzależniania zajęć od warunków atmosferycznych, które w Polsce nie należą do najprzyjaźniejszych. Dzieci potrzebują ciepłego i bezpiecznego miejsca do treningów. Sprzęt sportowy również powinien uwzględniać wiek dzieci – małe piłki, mini bramki, dużo sprzętu do urozmaicenia zajęć. Liczba dzieci także odgrywa ważną rolę. Najlepiej, aby zajęcia odbywały się w małych grupach, w miłej, rodzinnej atmosferze. Dobrym rozwiązaniem jest możliwość włączania się rodziców w niektóre ćwiczenia. Odpowiedni nadzór powinni sprawować specjalnie przeszkoleni trenerzy, którzy nie tylko ukończyli kurs instruktora piłki nożnej, ale też mają predyspozycje do ćwiczeń z najmłodszymi.

Co możemy zyskać zapisując dziecko na treningi piłki nożnej?

Przede wszystkim radość i ruchowy rozwój naszego dziecka. Każda aktywność fizyczna już od najmłodszych lat jest na wagę złota przy kształtowaniu cech motorycznych małego człowieka. Nie każde dziecko zostanie piłkarzem, ale każde powinno mieć możliwość prawidłowego rozwoju. Zaczynając treningi między 2. a 3. rokiem życia, w odpowiednio przystosowanych warunkach i pod okiem specjalistów, możemy zapewnić wspaniały start naszemu dziecku.

Nie ulega również wątpliwości, że dziecko, które zaczęło grać w piłkę we wczesnej młodości, będzie na zupełnie innym poziomie, gdy w wieku 6 lat zechce udać się na trening do jakiegoś klubu piłkarskiego.

Przemyślane, systematyczne i dostosowane do potrzeb i predyspozycji dzieci w danym wieku szkolenie nie tylko rozbudzi w najmłodszych sportową pasję, ale może się również przełożyć w przyszłości na poziom polskiej piłki. Skoro tyle możemy zyskać, to czemu nie spróbować?

Łukasz Sokołowski – założyciel sieci szkółek Football Kids, Twórca programu 'Football Kids – Piłkarska Jedenastka'. Miłośnik piłki nożnej, doświadczony nauczyciel gimnastyki dla przedszkolaków.





www.football-kids.com

 

Opublikowano w: Porady fachowców

Czytaj także

Aktywność fizyczna dzieci niewidomych i niedowidzących - jak to zrobić?

W nowoczesnym społeczeństwie sport stał się częścią składową naszego życia. Rola ruchu i jego korzystne oddziaływanie na organizm ludzki znane są od bardzo dawna, jednak dla dzieci z dysfunkcją wzroku ruch ma szczególne znaczenie. Większa aktywność fizyczna nie tylko korzystnie wpływa na ogólną odporność, ale zmniejsza napięcie i pobudzenie organizmu oraz jest sposobem na dobre samopoczucie. Stosując odpowiedni trening fizyczny u dzieci niedowidzących można liczyć na lepsze i pełniejsze funkcjonowanie w każdej sferze życia.

Najedzeni, wypoczęci… czas na trening!

Czy wiecie, że w czasie wigilijnej kolacji „pochłaniamy” około 2500 kalorii! To średnio tyle, ile wynosi dzienne zapotrzebowanie energetyczne dla dorosłego człowieka. Oto kilka wskazówek Doriana Łomży, trenera przygotowania motorycznego z Carolina Medical Center, jak tę nadwyżkę energetyczną spalić. 

Fala zwolnień z WF-u – jak ją powstrzymać?

Z roku szkolnego na rok rośnie liczba zwolnień z lekcji WF-u. Uczniowie częściej niż kiedyś migają się od zajęć sportowych prowadzonych w szkołach, co gorsze, rodzice nie zdają sobie sprawy z krzywdy, jaką wyrządzają swoim pociechom, nagminnie wręcz usprawiedliwiając ich nieobecności.

Jak dbać o kręgosłup dziecka

Jak zadbać o zdrowy kręgosłup u dzieci? Zbyt ciężkie plecaki, siedzący tryb życia oraz  brak ruchu, to jedne z wielu przyczyn wad postawy u dzieci i młodzieży. Nawet 30% z nich może mieć problemy z kręgosłupem. Wczesna diagnostyka oraz regularne ćwiczenia pomagają skutecznie zmniejszyć prawdopodobieństwo przewlekłych problemów w tym obszarze. W jaki sposób rodzice mogą pomóc w szybszym zdiagnozowaniu wad u swoich pociech i wspierać ich zdrowy rozwój? 

Hulajnoga dla najmłodszych - 1,5 – 3-latków

Hulajnogi dla najmłodszych wyposażone są zwykle w 3 kółka i dzielą się na konstrukcje klasyczne, gdzie pojedyncze przednie kółko przymocowane jest do widelca zwieńczonego tradycyjnie skrętną kierownicą, z tyłu zaś mają dwa kółka dla stabilizacji hulajnogi oraz takie, które posiadają dwa kółka z przodu, a jedno z tyłu.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.