konkurs link

newsletter

  • 17.2.2020, Imieniny obchodzą: Zbigniew, Julian, Łukasz
 
 

Popraw zdrowie na rowerze

Popraw zdrowie na rowerze
Nie jest tajemnicą, że regularna jazda na rowerze nie tylko poprawia kondycję, ale również samopoczucie. Nie każdy może pozwolić sobie na wysiłek fizyczny, jakim jest bieganie, a dla innych regularne wizyty na siłowni wiążą się ze zbyt dużym obciążeniem. Niewątpliwą zaletą roweru jest jego uniwersalność. Tania eksploatacja, możliwość poruszania się nim praktycznie wszędzie, sprawia, że trudno znaleźć alternatywę dla szybkiego przemieszczania się na krótkich odcinkach. Szczególnie, że największą korzyścią jest zdecydowana poprawa zdrowia.
 Odchudzanie na rowerze

Wystarczy godzina pedałowania, by spalić nawet 800 kalorii. Oczywiście, wynik ten w dużej mierze zależy od tempa, jakim się poruszamy, naszej masy ciała czy pogody. Spalanie kalorii nie będzie tak efektywne, jak w przypadku biegania, jednak warto zwrócić uwagę, że rower jest znacznie bezpieczniejszy dla osób ze sporą nadwagą. Dlaczego? Chodzi o przeciążenia organizmu. Jeżdżąc na rowerze, nie mamy do czynienia z tak dużymi obciążeniami, jak w przypadku biegania. Dotyczy to przede wszystkim stawów kolanowych.
 
Rower skutecznie eliminuje dolegliwości, na które skarżą się osoby „z brzuszkiem”. Chodzi tu przede wszystkim o bóle pleców, które są wynikiem siedzącego trybu życia. Jazda na rowerze pozytywnie wpłynie także na kręgosłup, oile oczywiście nasz jednoślad będzie mieć prawidłowo ustawioną pozycję.
 
Regularna jazda rowerem pomaga modelować sylwetkę. Szczególnie pozytywny wpływ ma ona na mięśnie czworogłowe ud i pośladki.  Poza tym, poprawia dotlenienie krwi, zwiększa pojemność płuc. Nie wolno także zapominać, że podnosi poziom endorfin oraz hormonów, które poprawiają samopoczucie.
 
Jak często jeździć na rowerze?

Osoby, które zaczynają swoją rowerową przygodę, powinny jeździć dwa-trzy razy w tygodniu po 30-40 minut. Pamiętajmy, że efekty są większe, gdy ćwiczymy systematycznie, na przykład trzy razy w tygodniu co drugi dzień.Mięśnie zużywają glukozę i kwasy tłuszczowe. W pierwszych minutach wysiłku wykorzystują przede wszystkim zapasy glukozy. Dopiero po ok. 30 minutach zaczyna być spalany tłuszcz. Jazda na rowerze zwiększa odporność na zmęczenie i daje możliwość wyciszenia się, a także obcowania z naturą. Jest jedną z niewielu aktywności, która może być praktykowana właściwie przez każdą osobę. Przeciwwskazaniem jest jedynie zaawansowana choroba stawów i kręgosłupa, a także poważne schorzenia układu krążenia. Rower pomaga też osobom chorym na cukrzycę oraz tym, które są nią zagrożone. Aktywność poprawia wrażliwość komórek na insulinę. W efekcie, można przyjmować jej mniej. Jazda na rowerze polecana jest też przez kardiologów, ponieważ skutecznie chroni przed miażdżycą. Obniża poziom „złego cholesterolu”(LDL) i zwiększa wskaźnik „dobrego” (HDL).
 
Pierwsze trasy powinny być krótkie i w miarę płaskie. Stopniowo, należy zwiększać dystans oraz trudność tras. Jeśli będziemy przyzwyczajać mięśnie do wysiłku, zmniejszy się ryzyko zakwasów. Pamiętajmy, aby podczas jazdy koniecznie uzupełniać płyny. Warto wyrobić sobie nawyk systematycznego picia, biorąc łyk napoju co 10-15 minut, a nie dopiero wtedy, gdy poczujemy pragnienie. Jeśli przejażdżka ma potrwać dłużej niż godzinę, dobrze jest też zabrać ze sobą coś do jedzenia. Może to być owoc lub baton sportowy.
 
Kornel Osicki
menedżer grupy kolarskiej Kross Racing Team
trener kadry narodowej w kolarstwie górskim
Opublikowano w: Porady fachowców

Czytaj także

Najlepszy sport dla dziecka w wieku szkolnym

Wielu rodziców przed rozpoczęciem roku szkolnego staje przed dylematem, jaka aktywność będzie najlepsza dla rozwoju ich dziecka. Najmłodsi kumulują w sobie olbrzymie pokłady energii, dlatego odczuwają potrzebę ruchu oraz beztroskiej zabawy. Przesiadywanie w piaskownicy może być zbyt nudne nawet dla pięciolatka, dlatego warto zainteresować go sportem, aby nie zniechęcił się do podejmowania aktywności.

Gram w Zespole Aspergera

„Tomek  gra w piłkę, Ola jest w drużynie siatkówki, Michał tańczy w zespole ludowym a ja – w Zespole Aspergera.” Czy oprócz ZA nasze dziecko może należeć jeszcze do jakieś innej „dyscypliny”?

Wegetarianizm a sport

Jak głosi definicja, wegetarianizm to sposób żywienia opierający się przede wszystkim na produktach pochodzenia roślinnego. Istnieje wiele odmian wegetarianizmu. Jedne z nich wykluczają całkowicie spożycie produktów pochodzenia zwierzęcego, a inne jedynie ograniczają przyjmowanie tego rodzaju produktów.

Jak wybierać obozy zimowe?

Zima rządzi się swoimi prawami i ma swoją specyfikę,  dlatego obozy zimowe są zupełnie inne niż letnie. Co więc warto wiedzieć, wybierając zimowisko? Na co zwrócić uwagę wybierając obóz zimowy dla swojego dziecka?

Pływanie dla każdego - Swim for Life

Pływanie to jedna z najlepszych form aktywności fizycznej, odpowiednia dla osób w każdym wieku. Poprawia nie tylko kondycję fizyczną, lecz również jest świetnym lekarstwem na stres. W przypadku dzieci jest ono wskazane, gdyż pomaga w kształtowaniu prawidłowej postawy ciała, szczególnie w okresie dojrzewania.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.