konkurs link

newsletter

  • 3.12.2021, Imieniny obchodzą: Franciszek, Hilary, Ksawery
 
 

Popraw zdrowie na rowerze

Popraw zdrowie na rowerze
Nie jest tajemnicą, że regularna jazda na rowerze nie tylko poprawia kondycję, ale również samopoczucie. Nie każdy może pozwolić sobie na wysiłek fizyczny, jakim jest bieganie, a dla innych regularne wizyty na siłowni wiążą się ze zbyt dużym obciążeniem. Niewątpliwą zaletą roweru jest jego uniwersalność. Tania eksploatacja, możliwość poruszania się nim praktycznie wszędzie, sprawia, że trudno znaleźć alternatywę dla szybkiego przemieszczania się na krótkich odcinkach. Szczególnie, że największą korzyścią jest zdecydowana poprawa zdrowia.
 Odchudzanie na rowerze

Wystarczy godzina pedałowania, by spalić nawet 800 kalorii. Oczywiście, wynik ten w dużej mierze zależy od tempa, jakim się poruszamy, naszej masy ciała czy pogody. Spalanie kalorii nie będzie tak efektywne, jak w przypadku biegania, jednak warto zwrócić uwagę, że rower jest znacznie bezpieczniejszy dla osób ze sporą nadwagą. Dlaczego? Chodzi o przeciążenia organizmu. Jeżdżąc na rowerze, nie mamy do czynienia z tak dużymi obciążeniami, jak w przypadku biegania. Dotyczy to przede wszystkim stawów kolanowych.
 
Rower skutecznie eliminuje dolegliwości, na które skarżą się osoby „z brzuszkiem”. Chodzi tu przede wszystkim o bóle pleców, które są wynikiem siedzącego trybu życia. Jazda na rowerze pozytywnie wpłynie także na kręgosłup, oile oczywiście nasz jednoślad będzie mieć prawidłowo ustawioną pozycję.
 
Regularna jazda rowerem pomaga modelować sylwetkę. Szczególnie pozytywny wpływ ma ona na mięśnie czworogłowe ud i pośladki.  Poza tym, poprawia dotlenienie krwi, zwiększa pojemność płuc. Nie wolno także zapominać, że podnosi poziom endorfin oraz hormonów, które poprawiają samopoczucie.
 
Jak często jeździć na rowerze?

Osoby, które zaczynają swoją rowerową przygodę, powinny jeździć dwa-trzy razy w tygodniu po 30-40 minut. Pamiętajmy, że efekty są większe, gdy ćwiczymy systematycznie, na przykład trzy razy w tygodniu co drugi dzień.Mięśnie zużywają glukozę i kwasy tłuszczowe. W pierwszych minutach wysiłku wykorzystują przede wszystkim zapasy glukozy. Dopiero po ok. 30 minutach zaczyna być spalany tłuszcz. Jazda na rowerze zwiększa odporność na zmęczenie i daje możliwość wyciszenia się, a także obcowania z naturą. Jest jedną z niewielu aktywności, która może być praktykowana właściwie przez każdą osobę. Przeciwwskazaniem jest jedynie zaawansowana choroba stawów i kręgosłupa, a także poważne schorzenia układu krążenia. Rower pomaga też osobom chorym na cukrzycę oraz tym, które są nią zagrożone. Aktywność poprawia wrażliwość komórek na insulinę. W efekcie, można przyjmować jej mniej. Jazda na rowerze polecana jest też przez kardiologów, ponieważ skutecznie chroni przed miażdżycą. Obniża poziom „złego cholesterolu”(LDL) i zwiększa wskaźnik „dobrego” (HDL).
 
Pierwsze trasy powinny być krótkie i w miarę płaskie. Stopniowo, należy zwiększać dystans oraz trudność tras. Jeśli będziemy przyzwyczajać mięśnie do wysiłku, zmniejszy się ryzyko zakwasów. Pamiętajmy, aby podczas jazdy koniecznie uzupełniać płyny. Warto wyrobić sobie nawyk systematycznego picia, biorąc łyk napoju co 10-15 minut, a nie dopiero wtedy, gdy poczujemy pragnienie. Jeśli przejażdżka ma potrwać dłużej niż godzinę, dobrze jest też zabrać ze sobą coś do jedzenia. Może to być owoc lub baton sportowy.
 
Kornel Osicki
menedżer grupy kolarskiej Kross Racing Team
trener kadry narodowej w kolarstwie górskim
Opublikowano w: Porady fachowców

Czytaj także

Rower od dziecka – jak rozkręcić pasję?

Wielu rodziców zastanawia się, jak rozpocząć przygodę dziecka z rowerem, aby do niego nie zrazić i rozwinąć dwukołową pasję. O czym należy pamiętać, by rower stał się towarzyszem na całe życie?

Rowery dziecięce: mniej przełożeń, mniej problemów

Im więcej przełożeń, tym większe problemy dla dzieci – mówi Marek Dobrowolski, product manager Merida Polska, dystrybutora jednej z czołowych marek rowerów na świecie. Redukcja liczby przełożeń znana z kolarstwa górskiego jest trendem coraz bardziej widocznym także w rowerach dziecięcych.

Trening imitacyjny w łyżwiarstwie figurowym, czyli… o co chodzi?

Jakiś czas chodzicie już na zajęcia łyżwiarstwa figurowego lub dzielnie uczycie się obejrzanych w telewizji elementów podczas ogólnodostępnych ślizgawek. Całe ciało boli, wydaje wam się, że już prawie jesteście jak Jewgienij Pluszczenko, ale po obejrzeniu nagrania ze sobą w roli głównej okazuje się, że te proste z pozoru rzeczy wcale nie wyglądają w waszym wykonaniu tak, jakbyście chcieli.

Biegać każdy może? 9 porad dla początkującego biegacza

Jak zacząć przygodę z bieganiem? Czy mogę biegać w zwykłych adidasach? Jak uchronić się przed ewentualną kontuzją? W dziewięciu punktach odpowiadamy na pytania, które stawiają przed sobą początkujący biegacze.

Smyk na stoku - dobry początek szansą na sukces

Wielu z nas dorosłych ma już wyznaczone w życiu cele oraz rozbudowane pasje, które pielęgnujemy i chcemy przekazać naszym dzieciom. Robimy to dla ich dobra, zdrowia oraz po to, aby jak będą dorosłe z dumą powiedzieć mogły, że miały najwspanialsze dzieciństwo. Jedną z pasji, które warto przekazać naszym dzieciom jest jazda na nartach. Z naszego poradnika dowiesz się kiedy i jak rozpocząć naukę jazdy oraz jakie formy aktywności mogą być w tym pomocne.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.