konkurs link

newsletter

  • 15.8.2020, Imieniny obchodzą: Maria, Napoleon, Stefan
 
 

Narciarstwo - cechy treningu kondycyjnego

Narciarstwo - cechy treningu kondycyjnego
Przed zbliżającym się sezonem narciarskim warto zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii związanych z odpowiednim przygotowaniem się do sezonu zimowego. Ważne jest, aby już w tym momencie zadbać o dobrą kondycję fizyczną poprzez odpowiedni trening kondycyjny. 
Celem treningu kondycyjnego jest, m.in. poprawienie zdolności do koordynacji ruchów. Trening kondycyjny narciarza skupia się na podstawowych zdolnościach fizycznych, takich jak: siła, wytrzymałość, szybkość, zwinność i gibkość. Każda z wyżej wymienionych cech sportowo-motorycznych ma swoje konkretne znaczenie oraz pewien udział (stopień ważności), jaki stanowi w całości tematyki, jeśli chodzi o trening narciarza.
 
Human Sport
 
Pierwszą cechą, o jakiej wspomnimy, jest siła. Chodzi tu o siłę fizyczną, dzięki której możemy przemieszczać dowolny ciężar lub stawiać opór innej sile. W jeździe na nartach z pewnością siła skupia się przede wszystkim na mięśniach nóg. Ważne są również mięśnie brzucha oraz pleców. Kolejną z cech podstawowych w treningu narciarskim jest szybkość. Ta cecha znajduje ważne zastosowanie przede wszystkim przy krótkich skrętach. Szybkość ma też ogromne znaczenie przy nieprzewidzianych sytuacjach. Jeśli mielibyśmy określić w jednym zdaniu, czym jest szybkość – jest to właściwość ruchowa, dzięki której sekwencja ruchów może być wykonywana w minimalnym czasie. Wytrzymałość to kolejna zdolność fizyczna niezbędna każdemu narciarzowi, który chce dobrze i bezpiecznie przeżyć zbliżający się sezon zimowy. Dyscyplina sportowa, jaką jest narciarstwo, wymaga od każdego (bez względu na to, czy zajmujemy się tym zawodowo, czy rekreacyjnie) dużej wytrzymałości. Wytrzymałość to zdolność człowieka do wykonywania ruchów w długim okresie oraz zdolność do przeciwstawiania się zmęczeniu. Znowu tyczy się to w szczególności pracy nóg, jak również ogólnej kondycji naszego ciała. Następnie mamy ruchomość/gibkość. Jest to cecha umożliwiająca poruszanie wszystkimi stawami i zespołami stawów w nieskrępowany sposób i w szerokim zakresie. Ta cecha stanowi pewien warunek do wykształcenia cech, o których mowa była wcześniej (tj. szybkości, siły czy wytrzymałości). Ostatnią cechą, którą chcemy przedstawić, jest koordynacja, która w całości treningu jest bardzo ważna. Koordynację rozumiemy jako zdolność do wykonywania złożonych zadań ruchowych oraz zdolność do wykonywania nowych zadań ruchowych w nieoczekiwanych sytuacjach. Koordynacja to również zdolność do zachowania równowagi oraz zwrotność w ekstremalnych warunkach.
 
Human Sport
 
Przygotowując się do kolejnego sezonu narciarskiego, należy pamiętać, że aby zachować bezpieczeństwo podczas jazdy na nartach, wymagany jest nie tylko niezawodny sprzęt, ale przede wszystkim dobra kondycja. Dobrze jest znać poszczególne cechy treningu, który wykonujemy, przygotowując się do sezonu narciarskiego. Dobre przygotowanie kondycyjne staje się także ważnym elementem w podnoszeniu umiejętności narciarskich. Kiedy występują braki kondycyjne, to nie ma możliwości opanowania perfekcyjnej techniki.
 
Tekst: HumanSport
Zdjęcia: Kinga Herok
 
 
Opublikowano w: Porady fachowców

Czytaj także

Poradnik o stabilizacji dla biegaczy, czyli jak unikać urazów i poprawiać swoje wyniki?

Bieganie to obecnie jeden z najpopularniejszych sportów. Niestety wraz ze zwiększającą się  liczbą biegaczy amatorów, wzrasta również liczba kontuzji – według statystyk od 30 do 70 proc. wszystkich urazów  ma charakter przeciążeniowy, a większość z nich dotyczy stawu kolanowego. Najczęściej wpływ na pojawienie się urazów mają zmienne związane z treningiem, takie jakie zwiększenie dystansu, intensywności biegu, czy też nawyków i metod treningowych. O sprawdzonych sposobach na unikanie kontuzji opowiada Remigiusz Rzepka, konsultant ds. rehabilitacji w Klinice Ortopedii i Rehabilitacji Enel-Sport.

Do szkoły na rowerze. Jak zabezpieczyć pojazd przed kradzieżą?

Rowery wymagają odpowiednich zabezpieczeń przed kradzieżą. Dobrze wiedzieć, jak chronić swój jednoślad przed zainteresowaniem ze strony złodziei. Szczególnie na początku roku szkolnego, gdy dla wielu osób to właśnie rower jest wiodącym środkiem transportu.

Mały poradnik Ślizgawkowicza, czyli jak spędzić udane popołudnie z dzieckiem na łyżwach

Ferie w całym kraju trwają już od jakiegoś czasu, warszawskie zbliżają się wielkimi krokami. Ponieważ aura jest mało śnieżna, mamy powody przypuszczać, że zainteresowanie łyżwami będzie się nadal utrzymywało. Prowadząc lekcje na jednym z warszawskich sezonowych lodowisk, mamy często okazję, żeby poobserwować licznie pojawiających się tam rodziców ze swoimi pociechami. Większość dzieci stawia pierwsze łyżwiarskie kroki, a zanim będą w stanie „śmigać” bez problemu na łyżwach, warto wziąć sobie do serca kilka rad, dzięki którym pobyt na lodowisku będzie dobrze wspominany przez całą rodzinę.

Bieganie z wózkiem – jak to się robi

Jestem mamą trójki wspaniałych maluchów. Najstarsza córeczka Łucja ma 4 lata, młodsza Ludwisia 2,5 roku, synek Wiktor - 8 miesięcy. Przed urodzeniem Łucji biegaliśmy z mężem, zarówno w biegach krótszych, ale także w maratonach i biegach ultra , w tym jednym z najtrudniejszych biegów po górach - Biegu Rzeźnika. 

Trening dla zdrowia – jak często ćwiczyć?

Mimo znacznej mobilności i możliwości przemieszczania się w dowolne miejsce na świecie, jednym z kluczowych problemów współczesnego życia jest brak ruchu. Paradoks, prawda? Wynika to z powszechnego dostępu do komunikacji samochodowej, stosowania interaktywnych komunikatorów i siedzącego trybu życia determinowanego przez pracę. Efektem jest stale pogarszający się stan zdrowia ludzi na świecie, szczególnie w krajach rozwiniętych. 

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.