konkurs link

newsletter

  • 15.8.2020, Imieniny obchodzą: Maria, Napoleon, Stefan
 
 

"Jak się ubrać do biegania zimą?"

"Jak się ubrać do biegania zimą?"
Wielu biegaczy amatorów chowa zimą buty do biegania głęboko do szafy i przerzuca się na inne dyscypliny, sądząc, że bieganie zimą to żadna przyjemność. Są jednak tacy, którzy właśnie podczas mroźnych, śnieżnych zim, czerpią z biegania najwięcej radości. I to do nich kierujemy dzisiejsze kompendium.
Zimowe bieganie ma wiele plusów. Upał nie daje się we znaki, powietrze jest przyjemnie rześkie, a pod nogami skrzypi śnieg. Ludzi na ścieżkach jest zdecydowanie mniej, a trening – w kontekście obniżonego zimą nastroju i braku energii – dosłownie dodaje skrzydeł.
 
Do biegania zimą trzeba się jednak odpowiednio przygotować. Nieodpowiednie ubranie może w takim przypadku bowiem, wywołać bardzo dotkliwe i poważne konsekwencje. Przygotowaliśmy dla was pełne zestawienie tego, co podczas zimowych biegów powinniście posiadać.

Powietrze i temperatury. Nie ma w zasadzie w Polsce temperatur, które stanowiłyby przeciwwskazanie do biegania. Mamy szczęście umiarkowanie mroźnych zim, a więc nawet najzimniejsze dni z powodzeniem mogą być umilane treningiem. Inaczej jednak jest z powietrzem – Polska boryka się z problemem smogu, on zaś, zdecydowanie może być przeciwwskazaniem do biegu. Jeśli wskaźniki danego dnia odnotowują wyjątkowo złe powietrze i otrzymujesz alerty ostrzegawcze, zrezygnuj z biegu – problemy oddechowe nie muszą być odczuwalne od razu, ale wrócą z czasem. Lepiej więc sobie odpuścić i poczekać, aż smog zostanie rozwiany wiatrem.
 
Komfort termiczny. Popularna zasada mówi, że powinieneś odjąć 10 stopni od notowanej temperatury na zewnątrz. Jeśli na termometrze widać +5 stopni, ubierz się tak, jakby było -5. Już kilka minut rozgrzewki wystarczy, żebyś ogrzał się wystarczająco do poczucia komfortu. Jeśli ubierzesz się dokładnie tak, jakby wskazywał rozsądek (adekwatnie do temperatury), podczas biegu będzie ci za gorąco.
 
Na cebulkę. Dobierając strój, ubierz się warstwowo. Zadbaj, aby bluza miała np. suwak, który pozwoli ci się lekko schłodzić, jeśli zajdzie taka potrzeba. Ubranie na cebulkę pozwoli ci się szybko pozbyć jakiejś warstwy i błyskawicznie do niej powrócić, kiedy poczujesz chłód.
 
Bielizna termiczna. W dobieranych elementach zimowej garderoby do biegania, nie może zabraknąć bielizny termicznej. Wykonana ze specjalistycznych materiałów, nie pozwala ciału tracić ciepła, równocześnie odprowadza wilgoć i zapewnia wentylację. Jest doskonałą bazą pod resztę stroju.
 
Czapka, skarpety, rękawiczki. Mamy już bieliznę, pora na pozostałe „drobiazgi”. Głowa i stopy tracą sporo ciepła. Nawet więc jeśli podczas zwyczajowego chodzenia po ulicy zimą nie nosisz czapki, musisz ją mieć podczas biegania – nie musi być gruba, może być jednym z wielu dostępnych modeli sportowych czapek zimowych, ważne, żeby osłaniała również uszy – zimą grozi im odmrożenie. Skarpety muszą zapewniać cyrkulację powietrza, ale równocześnie ciepło. To, o czym w przypadku skarpetek MUSISZ bezwzględnie pamiętać, to ochrona ścięgna Achillesa – zimowe skarpetki do biegania muszą więc być stosunkowo długie. Jeśli chodzi o materiał – świetnie sprawdza się na przykład wełna merynosa. Dłonie na mrozie błyskawicznie się odmrożą, a z rękoma w kieszeni biegać się nie da. Kup więc porządne, sportowe rękawiczki, które zapewnią ci wygodę, ale zapobiegną przemarznięciu rąk. Nie zapomnij również o osłonie na szyję – w niskich temperaturach jest bardzo ważna.
 
Twarz. Choć rzecz nie dotyczy stroju, jest niezbędnym elementem zimowych biegów. Posmaruj twarz specjalnym kremem zimowym – tłustym i tworzącym na skórze warstwę ochronną. To tym bardziej istotne, że nawet odrobina potu i wilgoci na skórze, w kontakcie z mrozem zapewni ci odmrożenia – a tego przecież nie chcemy.
 
Spodnie. Nie muszą być szczególnie grube – w takich nie biegłoby ci się wygodnie. Kup zimowe leginsy z wybranej dzianiny sportowej – zapewnią izolację od mrozu, ale zadbają o cyrkulację powietrza i odprowadzanie wilgoci. Na nie możesz założyć krótkie spodenki.
 
Bluza. Wspomniana warstwowość pozwoli ci wygodnie sterować temperaturą ciała. Wybieraj jednak sportowe bluzy przeznaczone do uprawiania sportów zimą. Doskonale, jeśli zewnętrzna bluza ma kaptur, będziesz mógł nim dodatkowo osłonić głowę – jeśli zajdzie taka potrzeba.
 
Buty. Tu wiele zależy od planowanych tras. Do biegania po ścieżkach i chodnikach, wystarczą klasyczne buty do biegania. Jeśli jednak planujesz biegi w terenie, musisz mieć na uwadze ewentualną obecność śniegu, a tu już zwykłe buty biegowe się nie sprawdzą. Do biegania zimą w terenie, wybierz buty ze specjalnymi kolcami lub model, który pozwala zamontować nakładkę z kolcami na podeszwę.
Opublikowano w: Porady fachowców

Czytaj także

Psycholog sportu w szkole sportowej – kaprys czy konieczność?

Poziom w sporcie wyczynowym jest bardzo wyrównany, a wyniki coraz bardziej „wyśrubowane”, coraz częściej to czynnik psychiczny decyduje o zdobyciu medalu. Współpraca kadry olimpijskiej z psychologami nikogo nie dziwi, jak jednak wygląda sytuacja na niższym szczeblu? Czy takie wsparcie w ogóle jest potrzebne? Docierają do nas głosy, że dla dzieci sport to powinna być czysta zabawa i przyjemność – czy psycholog sportu w tym pomaga czy przeszkadza?

Sposób na aktywny wypoczynek dla leniwych

Aktywność fizyczna jest ważna dla zdrowia i dla utrzymania ciała w dobrej kondycji przez długie lata – ten truizm znają wszyscy, a mimo to regularnie sport uprawia tylko połowa Polaków. Sport kojarzy nam się z ogromnym wysiłkiem i często zniechęca nas samo to, że nie mamy wystarczająco dobrej kondycji, by z tym wysiłkiem się zmierzyć. A przecież wiele dyscyplin możemy uprawiać rekreacyjnie, jak choćby tenis.

Łyżwiarstwo figurowe - strój, sprzęt i nie tylko

Wysyłamy dziecko na łyżwy i nie wiemy, jak je ubrać. Wyobraźnia podpowiada nam tylko kuse stroje zawodników oglądanych w telewizji, ale rozsądek mówi, że nie tędy droga. Podpowiadamy, w co powinniście „wyposażyć” swoją pociechę, a czego na pewno na pierwsze zajęcia nie dawać. Mamy nadzieję, że po przeczytaniu naszego mini przewodnika wątpliwości znikną.

Jak pić, będąc aktywnym fizycznie

Organizm dorosłego człowieka składa się w 50-60 proc. z wody. To właśnie woda stanowi odpowiednie środowisko dla wszystkich ważnych procesów życiowych w ustroju. Przyczynia się do transportowania wszystkich składników odżywczych, jak również umożliwia zabieranie zbędnych metabolitów w obrębie każdej komórki ciała. 

Poradnik o stabilizacji dla biegaczy, czyli jak unikać urazów i poprawiać swoje wyniki?

Bieganie to obecnie jeden z najpopularniejszych sportów. Niestety wraz ze zwiększającą się  liczbą biegaczy amatorów, wzrasta również liczba kontuzji – według statystyk od 30 do 70 proc. wszystkich urazów  ma charakter przeciążeniowy, a większość z nich dotyczy stawu kolanowego. Najczęściej wpływ na pojawienie się urazów mają zmienne związane z treningiem, takie jakie zwiększenie dystansu, intensywności biegu, czy też nawyków i metod treningowych. O sprawdzonych sposobach na unikanie kontuzji opowiada Remigiusz Rzepka, konsultant ds. rehabilitacji w Klinice Ortopedii i Rehabilitacji Enel-Sport.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.