konkurs link

newsletter

  • 1.10.2020, Imieniny obchodzą: Danuta, Igor, Remigiusz
 
 

Dlaczego warto biegać jesienią?

Dlaczego warto biegać jesienią?
Latem odkładałeś bieganie na chłodniejszą porę roku? Znajdowałeś mnóstwo wymówek? Pora wziąć się w garść. Bieganie jesienią, to świetny pomysł. Potrzebujesz argumentów? Spieszymy z pomocą!
Poprawisz nastrój
 
Jesień to taki specyficzny czas – z jednej strony jest pięknie, złote liście, kasztany, często słoneczne dni, z drugiej jednak, zimno, czasem deszczowo, dni stają się krótsze. Energia zgromadzona podczas letnich wyjazdów powoli się wyczerpuje i coraz ciężej wstawać rano – często jeszcze o zmroku. Ten impas można łatwo przełamać. A z pomocą przyjdzie ci właśnie bieganie. To ekstremalnie zdrowy ruch na powietrzu, który pozwala dotlenić nie tylko mózg, ale również każdą jedną komórkę ciała. Poprawia krążenie, sprawiając, że czujemy się zdrowiej, młodziej i lepiej. No i wywołuje wyrzut endorfin, które wspierają relaks i poczucie odprężenia.
 
Zgubisz nadwyżki kilogramów
 
Jeśli lepszy nastrój nie jest wystarczającą motywacją, sięgamy po cięższą broń. Nazbierałeś ostatnio nieco kilogramów? Boisz się, że nie dopniesz się zimą w zeszłorocznych spodniach narciarskich? Zacznij biegać. Spalisz mnóstwo kalorii. Co więcej, tzw. utrzymywanie niskiego tętna (trucht, wolny bieg) sprzyja odchudzaniu i gubieniu zbędnego tłuszczyku. Oprócz tego, że schudniesz, poprawisz również wydolność i kondycję – nie ma nic gorszego dla formy, niż zasiedzenie się jesienią i zimą pod kocem – wówczas bardzo trudno na wiosnę wrócić do regularnej aktywności.
 
Zwiększysz odporność
 
Bieganie – ruch na powietrzu, w ogóle regularny wysiłek – sprzyja zwiększaniu odporności. Organizm nie tylko uodparnia się i wzmacnia w kontakcie z niższymi temperaturami, wiatrem i chłodem, ale również pracuje lepiej i bardziej wydajnie, mobilizując do pracy układ immunologiczny. To bezcenny oręż zimą, kiedy zwiększa się ilość krążących w powietrzu drobnoustrojów, które tylko czekają, aby dopaść kogoś o obniżonej odporności i powalić go na łopatki. Jedyne o co musisz zadbać, to odpowiedni strój – jeśli tego nie zrobisz, zamiast się hartować, rozchorujesz się już po pierwszym biegu.
 
Jak się przygotować do biegania jesienią?
 
Chroń dłonie i stopy – o tym początkujący biegacze dość często zapominają. Blisko 30% ciepła z organizmu ucieka właśnie tą drogą. Na dłonie wystarczą nieprzesadnie grube rękawiczki sportowe, stopy okrywać powinny dłuższe i cieplejsze – niż latem – skarpetki, no i oczywiście dobre, wygodne buty. Musisz zasłonić także głowę, przez którą również tracimy sporo ciepła. Sprawdzi się każda czapka sportowa – niezbyt gruba (nie możesz się przegrzewać) i wykonana z materiałów odprowadzających wilgoć. W cieplejsze dni wystarczy sportowa opaska. Żeby było ci wygodnie, ubierz się „na cebulkę” – w chwili, kiedy krążenie ruszy i porządnie się rozgrzejesz, będziesz mógł zdjąć wierzchnią warstwę, zabezpieczając się przed nadmiernym przegrzaniem.
 
Rozgrzewkę rozpoczynaj umiarkowanie powoli – bez szaleństw, przygotuj mięśnie do wysiłku i dopiero później rzucaj się w wir biegu. Niskie temperatury sprawiają, że ciało rozgrzewa się nieco wolniej. Ponadto, nie zapominaj o nawodnieniu – mimo, że nie czujesz gorąca, z nieba nie leje się żar – podczas wysiłku odwadniasz się tak samo, jak latem.
 
W zdrowym ciele zdrowy duch
 
Pamiętaj, nie chodzi o to, żeby od razu zostać wyczynowcem. Możesz biegać wtedy, kiedy masz czas (rano lub wieczorem), tak długo, jak chcesz, na dowolne dystanse i z kim chcesz. Regularne bieganie (nawet w formie truchtu) bardzo dobrze wpływa na organizm. Reguluje układ krążenia, poprawia pracę serca, płuc, dotlenia cały organizm i świetnie działa na psychikę – wspiera walkę z bezsennością, poprawia nastrój i sprawia, że czujemy się i wyglądamy młodziej.

Powyższy artykuł lub infografika objęte są licencją Creative Common Attribution & Share Alike. Licencja, której używamy oznacza, że zezwalamy na wykorzystanie w dowolny sposób treści i zdjęć zawartych w utworze – pod warunkiem podania nazwy Sportroom.pl jako autora w postaci klikalnego linku kierującego do https://sportroom.pl lub źródła oryginalnego tekstu w postaci klikalnego linku. Wszystkie inne użycia online bez podania klikalnego linku są niedozwolone.
Opublikowano w: Porady fachowców

Czytaj także

Sport bez rywalizacji

Zawody i rywalizacja są wpisane w sport z założenia? Być może, ale wcale to nie znaczy, że trzeba tak nastawiać swoje dzieci. To, czym dla nich będzie sport, zależy w dużej mierze od rodziców. Odpoczynkiem? Sposobem na stres? Spędzaniem wspólnie czasu? Zmaganiem ze sobą? Czemu nie?!

Przygotuj swój organizm na zimowe szaleństwo!

Miłośnicy sportów zimowych cały rok czekają, aż stoki pokryją się białym puchem i w końcu będą mogli poddać się zimowemu szaleństwu. Jednak wielu z nich zapomina, że przygotowania do sezonu powinni zacząć nawet dwa miesiące wcześniej, aby uniknąć kontuzji i cieszyć się w pełni zimową aurą. Co zrobić, aby być gotowym na wyjazd na narty czy snowboard, radzi mgr Paweł Daroszewski, fizjoterapeuta PROFEMED Sport i Rehabilitacja, Grupa LUX MED.

Wypadek na rowerze? Sprawdź, czy należy ci się odszkodowanie

Rower coraz częściej staje się głównym środkiem transportu zastępując samochód czy komunikację miejską. Niestety drogi kierowców i rowerzystów niejednokrotnie przecinają się, co prowadzi do nieszczęśliwych wypadków, których według statystyk Komedy Głównej Policji w ubiegłym roku było aż 4 634. Podpowiadamy rowerzystom, kiedy mogą ubiegać się o odszkodowanie oraz jak zrobić to dobrze.

Akcja Zdrowo i Sportowo - materiały edukacyjne

Akcja Zdrowo i Sportowo oprócz warstwy bezpośrednich spotkań z dziećmi oraz ich opiekunami, to przede wszystkim materiały edukacyjne oraz filmy pokazujące propozycje ćwiczeń w niestandardowych lokalizacjach i w wielości wariantów wykorzystanego sprzętu sportowego.

Trening imitacyjny w łyżwiarstwie figurowym, czyli… o co chodzi?

Jakiś czas chodzicie już na zajęcia łyżwiarstwa figurowego lub dzielnie uczycie się obejrzanych w telewizji elementów podczas ogólnodostępnych ślizgawek. Całe ciało boli, wydaje wam się, że już prawie jesteście jak Jewgienij Pluszczenko, ale po obejrzeniu nagrania ze sobą w roli głównej okazuje się, że te proste z pozoru rzeczy wcale nie wyglądają w waszym wykonaniu tak, jakbyście chcieli.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.