konkurs link

newsletter

  • 8.5.2021, Imieniny obchodzą: Stanisław, Eryk, Liza
 
 

ABC bezpiecznego uprawiania sportu

ABC bezpiecznego uprawiania sportu
Pływanie, jazda na rowerze a może narty... Jest tyle dyscyplin sportu do uprawiania... Jednak przed rozpoczęciem jakichkolwiek treningów, warto zastanowić się, czy mamy do nich predyspozycje.
Przeprowadź badania

Zanim zdecydujesz się na uprawianie jakiegokolwiek sportu, wykonaj podstawowe badania (na przykład morfologię krwi). Badając poziom glukozy, potasu, kreatyniny, TSH czy wykonując lipidogram itd, będziesz wiedział, jak wygląda twój organizm "od środka".

Nie zapominaj również o badaniu BMI. Znając ten współczynnik, możesz nie tylko określić, jaki sport będzie dla ciebie najlepszą formą aktywnego wypoczynku, ale przede wszystkim dobierzesz odpowiedni plan treningowy dla siebie. Nie zapominaj, że masa ciała może być podczas intensywnych treningów prawdziwym wrogiem.

Nie zapominaj o sercu

Uprawianie sportu wiąże się z poważnym obciążeniem układu sercowo – naczyniowego, dlatego nie zapominajmy o jego dokładnym przebadaniu. Co prawda aktywność fizyczna jest zalecana każdemu, ale osoby z problemami kardiologicznymi muszą podczas intensywnych treningów bardzo na siebie uważać. 

Jak się badać? 

Jeśli mamy u siebie podejrzenie trudności w pracy serca, możemy zdecydować się na 24-godzinne badanie metodą Holtera. Jeśli nie mamy jakichkolwiek uwag do pracy układu krwionośnego, zdecydujmy się na klasyczne EKG. Badanie to można zrobić szybko i bez większych trudności.

Mierzmy siły na zamiary

Nawet jeśli jesteśmy młodymi i wydawałoby się sprawnymi ludźmi, nasze ciała są w pewien sposób ograniczone. Zadaniem treningu jest to ograniczenie minimalizować. Dlatego przed rozpoczęciem aktywności fizycznej koniecznie przeanalizuj najprostsze czynności, jakie codziennie wykonujesz. Oczywiście pod opieką doświadczonego lekarza...

Analiza chodu pomoże sprawdzić, czy podczas poruszania się nie dają o sobie znać ewentualne wady postawy bądź budowy poszczególnych elementów składowych kośćca. 

Analiza stabilności ułatwi sprawdzenie, czy twój układ równowagi działa tak, jak powinien. Zwłaszcza podczas uprawiania sportów, które wymagają jego intensywnej "eksploatacji".

Analiza biegu pozwoli określić, czy podczas biegu nie pojawiają się oznaki wad wrodzonych czy nabytych, głównie w układzie ruchowym. Takie nierozpoznane niedoskonałości mogłyby doprowadzić do poważnych powikłań zdrowotnych.

Poinformuj specjalistę...

Nie zapominaj o tym, by wyniki badań przedstawić osobie, która będzie kierowała treningiem. Na podstawie tych danych dokładnie przeanalizuje ona wszystkie najwłaściwsze dla ciebie ćwiczenia, a następnie dobierze je w optymalny sposób.

Nie zapominaj o tym, że uprawianie sportu nie jest jedyną drogą do zdrowego trybu życia. O wiele większe znaczenie ma poważna profilaktyka, zarówno w kontekście stosowanej diety, jak też wykonywanych ćwiczeń. Bez właściwego przygotowania do treningu może on skończyć się dla naszego zdrowia fatalnie.

Artykuł przygotowany przez Grupę Gajda-Med www.gajdamed.pl
Opublikowano w: Porady fachowców

Czytaj także

Jak dbać o kręgosłup dziecka

Jak zadbać o zdrowy kręgosłup u dzieci? Zbyt ciężkie plecaki, siedzący tryb życia oraz  brak ruchu, to jedne z wielu przyczyn wad postawy u dzieci i młodzieży. Nawet 30% z nich może mieć problemy z kręgosłupem. Wczesna diagnostyka oraz regularne ćwiczenia pomagają skutecznie zmniejszyć prawdopodobieństwo przewlekłych problemów w tym obszarze. W jaki sposób rodzice mogą pomóc w szybszym zdiagnozowaniu wad u swoich pociech i wspierać ich zdrowy rozwój? 

Prawdziwie pozytywna energia, czyli aktywność fizyczna dzieci

Wielu Rodziców zadaje sobie pytanie, kiedy dziecko może zacząć uprawiać sport. Odpowiedź jest prosta… Uprawia go już podczas narodzin. Zaznaczam, że pod pojęciem sport rozumiem fizyczny ruch ciała, prowadzący do jakiegoś celu, a nie wybór konkretnej dyscypliny sportowej i wydolnościowe treningi techniczne połączone z właściwie dobraną suplementacją.

Miłość od pierwszego treningu. Jak wspierać i motywować małego sportowca?

Wielu rodziców błędnie wierzy, że dzieci urzeczywistnią ich marzenia o sportowym podium, przyniosą podziw i sławę. Tymczasem, zachęcając dziecko do trenowania, warto zapomnieć o jakiejkolwiek  presji i skupić się na pielęgnowaniu ogólnej sympatii do sportu i sportowych wyzwań. Dziecko samo podejmie decyzję, o tym, które treningi są dla niego źródłem największej przyjemności. Wówczas rola rodziców będzie sprowadzać się do tego, by mądrze motywować, cieszyć się z osiągniętych sukcesów i wspierać w trakcie trudnego czasu, gdy pojawia się kontuzja. 

Wegetarianizm a sport

Jak głosi definicja, wegetarianizm to sposób żywienia opierający się przede wszystkim na produktach pochodzenia roślinnego. Istnieje wiele odmian wegetarianizmu. Jedne z nich wykluczają całkowicie spożycie produktów pochodzenia zwierzęcego, a inne jedynie ograniczają przyjmowanie tego rodzaju produktów.

Początek z kolarstwem górskim w 5 krokach - wybór roweru, akcesoriów, odzieży - od czego zacząć?

Dobór sprzętu, tras, ale i optymalnego obciążenia sprawią, że rower MTB zostanie z nami na dłużej.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.