konkurs link

newsletter

  • 29.10.2020, Imieniny obchodzą: Wioletty, Serafina, Felicjana
 
 

10.000 kroków, czyli jak zadbać o swoje zdrowie i aktywność fizyczną

10.000 kroków, czyli jak zadbać o swoje zdrowie i aktywność fizyczną
Zaczęły się wreszcie wakacje, a i pogoda przypomniała sobie o naszych planach na wypoczynek. To wszystko bardzo cieszy i zachęca do zwiększenia również dawki ruchu i aktywności fizycznej. A właśnie brak tych elementów, w połączeniu ze złej jakości dietą, są głównymi przyczynami pogarszającego się stanu zdrowia Polaków. Żadnym pocieszeniem jest tu fakt, że z podobnymi problemami zmaga się cała Europa. Roczne koszty prób naprawy tego stanu rzeczy to pand 80 miliardów Euro. Kwota zawrotna, ale nie od dziś wiadomo, że lepie (i taniej) jest zapobiegać, niż leczyć.
Dlatego coraz więcej mówi się o konieczności edukacji, szczególnie pod kątem prawidłowego żywienia, ale też odpowiedniej dawki ruchu. Problem w tym, że pomysłów na to, jak to osiągnąć, jest wiele i sporo z nich wzajemnie się zwalcza czy wręcz wyklucza. Gdybyśmy spojrzeli bowiem na założenia diet od wegańskich, przez niskotłuszczowe, po palio czy też bulletproof, okazuje się, że jest tylko jeden element wspólny, a mianowicie jedzenie dużej ilości zielonych i surowych warzyw. A jak mówił w swoim wystąpieniu podczas niedawnej konferencji poświęconej właśnie odżywianiu dr David L. Katz (Dyrektor Yale University Prevention Research Center; Griffin Hospital, Prezes American College of Lifestyle Medicine, Redaktor naczelny „Childhood Obesity”), ludziom udało się polecieć na księżyc przede wszystkim dlatego, że nie było sporów, gdzie jest cel podróży. Należało zatem ustalić „jedynie”, w taki sposób się tam dostać. W przypadku zaleceń dotyczących żywienia już takiej zgodności co do celów nie ma, tym samym nie ma również jasnych i prostych wytycznych, jak ten cel, czyli odpowiednią dietę, osiągnąć.
 
Zaraz po jakości żywienia, drugim najważniejszym czynnikiem kształtującym nasze zdrowie jest odpowiednia jakościowo i ilościowo aktywność ruchowa. Tu również zdania specjalistów są mocno podzielone, ale łatwiej jest znaleźć pewien konsensus, szczególnie, że poziom owej aktywności jest tak niski, że praktycznie każda zmiana jest na wagę złota. Wszyscy więc zgodnie namawiają do rozpoczęcia przygody ze sportem i to w dowolnym wieku czy wyjściowym stanie kondycji fizycznej. 
 
Niestety dość częstym przypadkiem są, podyktowane chwalebnymi przesłankami, zrywy i postanowienia, czy to noworoczne, czy też wakacyjne. Dlatego w styczniu zapełniają się siłownie, a latem np. na plaży widać ledwo żywych od zmęczenia i upału biegaczy. Efekty takich działań są najczęściej dość marne. Jeśli skończy się jedynie zniechęceniem, to jeszcze pół biedy. Gorzej, jeśli przyplącze się jakaś kontuzja i zamiast poprawy stanu zdrowia, konieczna jest wizyta u lekarza. O ile więc zachęcamy do aktywności, o tyle też zastrzegamy, by rozpoczynać powoli, z umiarem, wyznaczając drobne i mierzalne cele. Efektem będzie nie tylko poprawa kondycji, ale też przyjemność z osiągania założonych etapów.
 
Od czego zatem zacząć? Co jest bezsprzecznie najzdrowszą i najbardziej bezpieczną formą aktywności ruchowej? Chodzenie. Tak, zwykłe, pospolite, niespieszne, wytrwałe, codzienne chodzenie. Istnieje bowiem nawet dość spora grupa osób, dla których np. bieganie, ze względu na budowę ciała i osobiste predyspozycje, stanowi świetny sposób na zbudowanie porządnej formy fizycznej, jednak dla zdecydowanej większości, szczególnie początkujących, to właśnie chodzenie jest aktywnością idealną.
 
Ile chodzić? Zalecenie są różne, choć większość waha się do 7 tys. do 10. tys. kroków dziennie. To sporo, biorąc pod uwagę, jak bardzo siedzący tryb życia prowadzimy. Ale z drugiej strony, to naprawdę nie tak dużo, jeśli weźmie się pod uwagę sumarycznie dłuższy spacer, wyjście do sklepu, wejście po schodach zamiast windy, etc. Jest to też dawka pozwalająca na rozruszanie naszego organizmu do poziomu pozwalającego zdrowo funkcjonować (przy równoczesnym założeniu przestrzegania zróżnicowanej diety) i zbudować podstawy do rozszerzania zakresu ćwiczeń. Bo zapewniam, że jeśli przez kila miesięcy uda się utrzymać zakładany na poziomie 10 tys. kroków rytuał, a tym samym stworzyć tak ważny nawyk, to chęć na zwiększenie dawki ruchu pojawi się samoistnie. Co wtedy zrobić? Gdzie szukać dalej? O tym już w kolejnych wpisach i do zobaczenia podczas wakacyjnych spacerów.


Rafał Gromek
 

Kids and Sport
 
Zajęcia sportowe w szkołach i przedszkolach
Pokazujemy dzieciom pasjonujący świat sportu. Uczmy ich jak zdrowo, bo sportowo, rozwijać swoje pasje i przyzwyczajenia do aktywnego trybu życia.
"Celem nie jest wychowanie mistrza. Celem jest wychowanie ludzi kochających sport i aktywne spędzanie czasu".
 
Opublikowano w: Porady fachowców

Czytaj także

Czy twoje dziecko rozwija się prawidłowo? Fizjoterapeutyka w pierwszych latach życia

 
Wady postawy i schorzenia układu kostno-szkieletowego to coraz częstszy problem wśród dzieci. W wielu przypadkach problemom można zapobiec i ograniczyć pogłębianie się dolegliwości dzięki wczesnej profilaktyce. Jak dbać o kręgosłup dziecka? W jakiej sytuacji powinniśmy zgłosić się z pociechą do specjalisty? Na pytania odpowiada dr n. med. Krzysztof Mozol – specjalista z zakresu ortopedii dziecięcej z Centrum Ortopedii i Rehabilitacji enel-sport. 

Wybierz odpowiedni kask. Najlepsza rowerowa inwestycja

Wybór odpowiedniego kasku to wyzwanie, przed którym staje każdy rowerzysta. Bezpieczeństwo musi iść w parze z wygodą i komfortem użytkowania, dlatego ten kluczowy element wyposażenia zawsze stanowi gorący temat do dyskusji. Jak go dobrać? W jaki sposób chroni naszą głowę i dlaczego na rynku jest tak dużo kasków?

Ruch – podstawa prawidłowego rozwoju

Ruch to naturalna i silna potrzeba dzieci, objawiająca się szczególnie w  okresie poniemowlęcym i przedszkolnym, będącym czasem bardzo intensywnego wzrostu. Jest on niezbędny dla prawidłowego rozwoju organizmu. Pozwala kształtować właściwą postawę i budować mięśnie, poprawia równowagę i koordynację, pozytywnie wpływa na sen i zdrowie psychiczne oraz pomaga w profilaktyce chorób kręgosłupa. Dodatkowo dotlenienie organizmu podczas zabaw na świeżym powietrzu gwarantuje lepsze samopoczucie dziecka, większą odporność, a także możliwość skupienia uwagi. 

Rowery dziecięce: mniej przełożeń, mniej problemów

Im więcej przełożeń, tym większe problemy dla dzieci – mówi Marek Dobrowolski, product manager Merida Polska, dystrybutora jednej z czołowych marek rowerów na świecie. Redukcja liczby przełożeń znana z kolarstwa górskiego jest trendem coraz bardziej widocznym także w rowerach dziecięcych.

Jak zachęcać do sportu córkę, a jak syna? Psycholog dziecięca radzi

Czy piłka nożna to faktycznie męska gra, a na lekcje baletu powinniśmy zapisywać tylko dziewczynki? Jak zachęcić syna lub córkę do ruchu i jaką rolę powinien odgrywać rodzic? Na te i inne pytania odpowiada Magdalena Chorzewska, psycholog dziecięca, specjalistka ds. żywienia oraz ekspert akcji „Rusz się z Kubusiem!”.
Rozmawiamy w wakacje, które kojarzą nam się z odpoczynkiem. Jak w tym okresie zachęcać dzieci - dziewczynki i chłopców - do ruchu i zabawy na świeżym powietrzu? Bo że warto, chyba nikogo przekonywać nie musimy!

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.