konkurs link

newsletter

  • 23.2.2020, Imieniny obchodzą: Romana, Izabela, Damian
 
 

Mistrz osiedla w szkolnej rzeczywistości lekcji WF-u

Mistrz osiedla w szkolnej rzeczywistości lekcji WF-u

Każdy, gdy go spytamy, potrafi wymienić korzyści dla ciała i ducha, wynikające z uczestniczenia w lekcji WF-u. W strefie ciała są to: zachowanie szczupłej sylwetki, poprawnej postawy, dbanie o układ oddechowo krążeniowy. Czyli,  jednym słowem,  profilaktyka - zapobieganie wielu chorobom. Od strony mentalnej ćwiczenia wpływają na dobry nastrój, jesteśmy bardziej „dotlenieni”, a więc poprawia się transport substancji odżywczych do mózgu.


Sport ćwiczy koordynację, szybkość reakcji i polepsza współpracę między prawą i lewą półkulą naszego mózgu. Poprawia się koncentracja, ogranicza zmęczenie wywołane monotonnym siedzeniem w ławce szkolnej. Kto z nas nie doświadczył sytuacji, że siedząc przez dłuższy czas nie potrafił rozwiązać jakiegoś problemu, a nagle - robiąc krótką przerwę - wpadał na genialne rozwiązanie? Sport uczy także organizacji, samodyscypliny, systematyczności, szybkiego podejmowania decyzji, odpowiedzialności. Jak pokazują badania, młodzież regularnie uprawiająca sport jest także mniej podatna na pokusy związane z używkami. To przecież kłóciłoby się ze zdrowym stylem życia, a poza tym, co jest równie ważne, nie ma czasu na myślenie o używkach. Można by wymieniać tak długo.

Jak wspierać i zachęcać do WF-u  i uprawiania sportu „mistrza osiedla w nietypowej dyscyplinie”

Sport zawodowy zmienił się przez ostatnie lata. Zmieniają się nawet dyscypliny i konkurencje rozgrywane na olimpiadach. Tym bardziej zainteresowania sportowe młodych ludzi się zmieniają. Dzieci i młodzież chcą teraz czegoś więcej na lekcji WF-u niż tradycyjny zbijak, siatkówka, koszykówka czy piłka nożna. Czasem młode osoby  są w czymś dobre, ale konwencjonalna lekcja WF-u nie pozwoli im się wykazać. Jak więc podsycić wewnętrzną motywację, chęć uprawiania sportu w „mistrzach osiedla” nietypowej dyscypliny? Jak to pogodzić z ocenami z przedmiotu WF?

Oczywiście trzeba powiedzieć o tym, że każda szkoła ma inne zaplecze techniczne, inne możliwości. Co nie jest bez znaczenia, klasy są mniej lub bardziej liczne. Możliwości ułożenia planu są ograniczone. A najlepiej byłoby, gdyby każda klasa miała WF jako ostatnią lekcję. To nie jest realne, ale zawsze trzeba się starać znaleźć najlepsze rozwiązania, czy to organizacyjne, czy techniczne. Wiele zależy od zaangażowania szkoły, uczniów i rodziców. Nie każde rozwiązanie wymaga dużych nakładów finansowych. Chodzi o to, żeby lekcja była ciekawa, niesztampowa.

Jest kilka elementów, które mogą zachęcić do uczestniczenia w lekcjach WF-u i uprawiania sportu. Warto zmotywować także uczniów o nietypowych sprawnościach, zdolnościach, którzy potrafią akurat coś innego niż granie w siatkówkę czy koszykówkę. Dobrze, kiedy nauczyciel ma czas i chęci, zaangażowanie i charyzmę, by podejść do ucznia indywidualnie. Sprawdza się tu świetnie opracowany przez prof. Artura Poczwardowskiego schemat 5 W: Wyjaśniaj, wspieraj, wymagaj, wynagradzaj i wyróżniaj. Warto to stosować w takiej właśnie kolejności.

Istotne będą luźne rozmowy o sporcie, o tym co się dzieje na zawodach światowych i lokalnych. Warto pokazać, że żyjemy sportem, że to nasz styl życia, że ta droga przynosi satysfakcję. Można poświęcić nawet 5 lekcji na jakiś filmik motywujący ze świata sportu. Bardzo potrzebni są nauczyciele pasjonaci. Dzięki krótkim pogawędkom dowiemy się, komu kibicują uczniowie, jakich mają idoli… I co sądzą o sporcie jako takim. Mamy wówczas szansę podbudowywać ich motywację i zaangażowanie wewnętrzne, wynikające z chęci, zainteresowania i przekonania, że sport jest czymś ważnym w życiu. Wtedy właśnie mamy też okazję odkryć, że nasi podopieczni może robią coś poza szkołą, a na osiedlu są mistrzami w nietypowej konkurencji.

Jeśli dziecko powie nam o takich osiągnięciach, warto okazać zainteresowanie, docenić daną sprawność, umiejętności. Być może pokierować do klubu, trenera, gdzie mogłoby rozwijać swoje talenty. Nawet jeśli dziecko nie będzie zawodowo uprawiać danego sportu, istnieje ogromna szansa, że poczuje się zachęcone do aktywności fizycznej w ogóle, utrzymania sprawności. Poza tym każdy z nas najbardziej lubi, kiedy skupiamy na sobie „dobrą”, przychylną uwagę. Rosną nam wtedy skrzydła. Takie pokierowanie gdzieś dalej, jeśli w szkole np. nie ma możliwości uprawiania danej dyscypliny, pozwala uniknąć wczesnej rezygnacji ze sportu.

Można też dziecku pokazać, jak ćwiczenia zaplanowane w programie WF-u mogą, może nie bezpośrednio, ale pośrednio wzmocnić go w tej nietypowej konkurencji. Bo przecież szybkość, koordynację, precyzję, zwinność, ćwiczy się na różne sposoby. Ogólna sprawność na pewno przyczyni się i do tego, że nasz „mistrz osiedla” będzie jeszcze lepszy.

Kolejną sprawą jest możliwość reprezentowania szkoły na zawodach. To zawsze duża sprawa dla uczniów. Może więc warto poszukać miejsca w jakiejś reprezentacji, aby docenić ucznia o nietypowych zdolnościach.

Cześć szkół organizuje różne dni talentów itp., na przykład z okazji pierwszego dnia wiosny. Inicjatywa powinna wyjść od nauczyciela WF-u. Możemy wtedy zachęcić ucznia do udziału w takiej imprezie. W ten sposób umożliwiamy uczniowi zaprezentowanie swoich sprawności już nie tylko przed gronem kilku kolegów na osiedlu.

W tych działaniach chodzi o to, żeby pokazać zainteresowanie, indywidualne podejście i to, że na WF-ie nie kończą się możliwości rozwijania talentów. Dla uczniów to ważne, że nauczyciel dostrzega coś, co wychodzi poza program.
 
Indywidualnym podejściem należy się też kierować przy wystawianiu ocen semestralnych z przedmiotu. Co zrobić, kiedy nasz „mistrz osiedla” słabiej wypada w sprawdzianach na ocenę? Jest to trudne, bo są określone programem sprawdziany, tabelki i normy dla danej klasy. I jak to pogodzić z faktem, że każde dziecko jest inne, ma inne predyspozycje i zdolności? Często różnice w obrębie jednego rocznika chłopców czy dziewczynek są kolosalne. Każde dziecko może w nieco innym czasie chociażby szybciej rosnąć. Na szczęście jest jeszcze coś takiego jak frekwencja, podejście do przedmiotu, zaangażowanie. Każdy nauczyciel może brać to pod uwagę wystawiając ocenę. Może również brać pod uwagę osiągnięcia w innej dyscyplinie, jeśli dziecko słabiej wypada w testach przewidzianych w programie.
 
Jeżeli chcemy, aby uczniowie o mniej powszechnych zainteresowaniach sportowych mieli dalej motywację do ćwiczeń, to stwórzmy im możliwość wyboru. Chodzi o to, żeby uczniowie widzieli, że mają jakiś wpływ na podejmowane decyzje. Jeżeli dziewczęta w klasie chcą mieć na WF-ie zajęcia z modnej ostatnio zumby to świetnie, stwórzmy im możliwość wyboru. Dlatego też dobrze na jednej godzinie łączyć kilka klas na WF-ie i uczniowie mają np. w jednej sali siatkówkę i koszykówkę, a w drugiej fitness czy zumbę. To oczywiście wymaga pewnego zaplecza od szkoły, ale coraz więcej szkół ma piękne sale gimnastyczne i boiska. Wykorzystajmy to. Sport, tak jak wszystko inne, wymaga finansowania, to rzecz oczywista. Natomiast bez tego zaplecza finansowo-technicznego oraz różnorodnych, idących z duchem czasu lekcji WF-u nie wychowamy przyszłych mistrzów olimpijskich. Pomyślmy o tym, że w szkole podstawowej, w gimnazjum budzą się w dzieciach wielkie marzenia sportowe. Wielu wybitnych teraz zawodników, zapytanych o sportowe początki powiedziało, że to rodzice lub nauczyciel WF-u właśnie zachęcili ich, żeby pójść dalej trenować do klubu. Wiele razy słyszeliśmy, że początkiem pięknej kariery sportowej były skoki na własnym tapczanie czy osiedlowa ścianka do tenisa.
 
Niektóre dzieci, zwłaszcza w pewnym wieku, budują swoją pewność siebie w oparciu o reakcje rodziców, nauczycieli. Czują, że coś dobrze im wychodzi, ale szukają potwierdzenia tego faktu. Pochwalmy więc je za to, co widzimy, powiedzmy, że naprawdę się wyróżnia. Stwórzmy możliwość rywalizacji w mocnej dla dziecka konkurencji. Rywalizacja to coś, co dzieci uwielbiają i buduje w nich żyłkę sportowca. Pytajmy ucznia, dziecko czego chce, jakie ma plany związane ze sportem, w czym by potrzebowało naszej pomocy.
 
Warto też mieć oczy szeroko otwarte i obserwować, co dzieje się w szkole/okolicy w zakresie nowych dyscyplin sportu. W jednej ze szkół gimnazjalnych zebrało się np. kilku chłopców, lubiących grać w futbol amerykański. Jest to pewnego rodzaju nowość u nas, mało popularna. Chłopcy okazali się bardzo szybcy, zwinni, no ale w szkole to wykraczało poza program lekcji WF-u. Na szczęście udało im się stworzyć drużynę poza lekcjami i rozwijać swoją pasję. Determinacja i wytrwałość zdecydowały tutaj o sukcesie. Tego typu historii jest na pewno wiele. Dlatego słuchajmy uczniów, wspierajmy ich w każdy możliwy sposób. Zrobić coś to zawsze lepiej niż nie zrobić nic!
 
Sandra Kalinowska - psycholog sportu, ekspert portalu PsychologiaSportu.pl

 
Opublikowano w: Sportowa czytelnia

Czytaj także

Konkurs Bez kasku nie jadę! - Nagrody główne i wyróżnienia

W ramach Akcji społecznej "Bez kasku nie jadę!", prowadzonej przez nasz portal przy wsparciu Partnerów, zorganizowaliśmy ogólnopolski konkurs plastyczny, na który spłynęło ponad 400 prac. Uczestnicy nadsyłali prace w dwóch kategoriach - grupowej i indywidualnej. Na autorów trzech najlepszych prac indywidualnych czekały przedszkolne zestawy plastyczne, a prac zbiorowych - 3 zestawy dla grupy przedszkolnej - ufundowane przez firmę Astra. Autorzy wyróżnionych prac otrzymają zestawy Bazgroszytów.

Różnorodność aktywności podczas Akademii Duckie Deck

Oparte na autorskich scenariuszach, różnorodne tematycznie warsztaty, wypełniona interaktywnymi stanowiskami i obiektami do twórczej zabawy i nauki strefa otwarta oraz pełna klocków, kolejek, puzzli i kredek strefa malucha. Akademia Duckie Deck to aż trzy specjalne strefy przygotowane z myślą o dzieciach i ich rodzicach. Dwie z nich nie wymagają rejestracji i zapisów i dostępne są dla wszystkich rodzin.

Po co dzieciom taniec?

Dostępna na rynku oferta zajęć tanecznych jest bardzo różnorodna, a naukę mogą rozpocząć maluchy już od 3. roku życia. Wielu rodziców zastanawia się, czy warto, aby ich dziecko chodziło na zajęcia z tańca. Spieszymy więc z pomocą w znalezieniu odpowiedzi na to nurtujące pytanie. 

"FC Barcelona. Sztuczki i triki piłkarzy" - książka

Messi, Neymar, Pique – te gwiazdy zna każdy młody fan piłki nożnej. Jeśli chciałbyś grać tak jak oni – prawdziwi futbolowi artyści – sięgnij po tę książkę. Skierowana jest do wszystkich młodych miłośników piłki nożnej, którzy na co dzień grają w piłkę dla przyjemności na szkolnych bądź podwórkowych boiskach, oraz dla tych, którzy próbują swoich sił w klubach piłkarskich zajmujących się szkoleniem piłkarskim na poziomie wyczynowym.

Sprawdzone sposoby na rowerowe usterki

Nawet najlepszy rower może ulec awarii. Wiele usterek możemy usunąć samodzielnie, jeszcze po drodze. Są jednak i takie, które wymagają wizyty w serwisie. Oto kilka sprawdzonych sposobów na to, jak poradzić sobie z awarią roweru.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.