konkurs link

newsletter

  • 31.10.2020, Imieniny obchodzą: Łukasza, Urbana, Augusta
 
 

Mamo Tato weź mnie na basen, czyli o pływaniu niemowląt

Mamo Tato weź mnie na basen, czyli o pływaniu niemowląt

Niezależnie od pory roku, można się wybrać na basen, tylko z kim tu zostawić naszego niemowlaka? Otóż można zabrać go ze sobą. Pływanie niemowląt na świecie funkcjonuje już ok 30 lat, w Polsce od kilkunastu. Był więc czas na przeprowadzenie gruntownych badań – lekarze i naukowcy dowodzą, że dziecko, które wcześnie jest oswajane z wodą, rozwija się harmonijnie, jest zdrowsze, sprawniejsze fizycznie, jego układ odpornościowy doskonale funkcjonuje, przez co mniej choruje.

 
Dlaczego warto wziąć udział w zajęciach na basenie:
 
1. Zajęcia na basenie pobudzają rozwój psychofizyczny małego dziecka

Woda dobrze wpływa na rozwój zmysłów i świadomości własnego ciała niemowlęcia. Mały człowiek pierwsze miesiące życia spędza leżąc, a na basenie pracujemy z dzieckiem we wszystkich płaszczyznach. Maluch pływa na brzuchu, plecach, na boku, w pionie. Aktywność dziecka w wodzie wzmacnia gorset mięśniowy w bezpieczny sposób - pracujemy w odciążeniu, a opór wody działa jak ćwiczenia z ciężarkami.

Na basenie na dziecko działa dużo pozytywnych bodźców - szum i chlupot wody, głosy innych dzieci, kolorowe zabawki. Można spotkać się z innymi dziećmi - dotknąć ich, poczuć fizycznie ich obecność. Wszystko to ma ogromny wpływ na rozwój emocjonalny, poznawczy i społeczny malucha.
 
2. Rozwijają koordynację ruchową

Ruchy kończyn, szczególnie naprzemianstronne, sprzyjają kształtowaniu się połączeń nerwowych, co wpływa na koordynację ruchową dziecka.
 
3. Łagodzą ewentualne nieprawidłowości rozwojowe
 
Woda ma właściwości korekcyjne, przez co wcześnie możemy niwelować nieprawidłowości rozwojowe dziecka.
 
4. Wzmacniają odporność organizmu
 
Właściwości fizyczne wody, szczególnie temperatura, hartują organizm, usprawniając układ odpornościowy.
 
5. Relaksują i odprężają
 
Pływanie dla dziecka to odprężenie jak SPA, po zajęciach dzieci lepiej i dłużej śpią.
 
6. Są okazją do wspólnej zabawy - wzmacniają więzi emocjonalne z rodzicami
 
Zabawa z dzieckiem na basenie to czas poświęcony tylko i wyłącznie naszemu maleństwu, ono jest w centrum uwagi, co sprzyja tworzeniu niezwykłych więzi emocjonalnych z rodzicami. Zajęcia polecam szczególnie ojcom, którzy z natury przez pierwsze miesiące mają mniejszy kontakt z dzieckiem. To szansa na stworzenie wyjątkowej przestrzeni tata-dziecko.
 
Kiedy zacząć?
 

 
Im wcześniej, tym lepiej. 3. miesiąc życia to dobry czas by zacząć przygodę z wodą, która w tym czasie jest jeszcze naturalnym środowiskiem małego dziecka, posiada ono jeszcze „pamięć płodową”.
 
W brzuchu mamy pływało 9 miesięcy, było ciepło, przyjemnie szumiało, woda opływała ciało. Odruchy z życia płodowego ułatwiają pracę z dzieckiem w wodzie. Poza tym zdążyło się już przyzwyczaić do nowego świata, a my znamy już trochę nasze dziecko, rozumiemy, co chce nam „powiedzieć”, znamy rozkład jego aktywności dobowej.
 
Gdzie zacząć?
 
Właściwie w każdym większym mieście z basenem możemy znaleźć szkołę pływania dla niemowląt.
 
Jak wyglądają takie zajęcia?

 
Na początku uczymy rodzica, jak bezpiecznie spędzić czas z dzieckiem na pływalni. To nauka wchodzenia i wychodzenia z wody (w zależności od infrastruktury basenu), podstawowe chwyty i trzymania dziecka, sposoby poruszania się w wodzie. Zapoznajemy też dziecko ze środowiskiem wodnym „nieco” większym niż dziecięca wanienka.
 
Zdecydowana większość dzieci uwielbia ćwiczenia w wodzie, bo to czas wspaniałej zabawy z mamą lub tatą. Zajęcia prowadzimy w formie zabaw, w radosnej atmosferze, bacznie zwracając uwagę na możliwości, emocje i nastrój dziecka.
 
Forma zabawowa zajęć wpływa na szybkie adaptowanie się dziecka do środowiska wodnego.

Dalszym etapem jest zanurzanie. Poprzez szereg ćwiczeń przygotowujemy dziecko do nurkowania. Tu również bazujemy na odruchach z życia płodowego. Dziecko przez kilka pierwszych miesięcy posiada mechanizmy obronne, które zabezpieczają je przed zachłyśnięciem, więc zanurzanie jest bezpieczne. Kiedy dziecko opanuje podstawowe nurki, przechodzimy do pokonywania niewielkich odległości pod wodą, wykorzystując prymitywne ruchy pływackie dziecka.
 


Na naszych zajęciach rodzic jest asystentem dziecka, zapewnia mu asekurację podczas wykonywania ćwiczeń. W naszej szkole nie wykorzystujemy pływających pomocy typu dmuchane rękawki, koła, itp. Ww. przybory zaburzają u dziecka świadomość wody, wywołując złudne poczucie bezpieczeństwa. Istotne jest, aby dziecko wiedziało, co zrobić, jak się zachować w momencie wpadnięcia do wody czy utraty kontaktu z rodzicem w wodzie.
 
Na zajęcia dobrze jest wybrać porę największej aktywności malucha. Dziecko wyspane, najedzone, łatwiej przyjmuje nowości, szybciej akceptuje nowe środowisko.
 
Do zobaczenia na basenie.
 

Daniel Wierzbicki - magister wychowania fizycznego, absolwent AWF w Katowicach. Pracuje jako nauczyciel w VI LO w Sosnowcu. Pływaniem i sportami wodnymi zajmuje się od "zawsze", jest ratownikiem wodnym WOPR, instruktorem koncepcji Halliwick, isntruktorem aqua aerobiku. Prowadzi zajęcia w Wodnej Karinie Aqualandia w Sosnowcu. 
 
Zdjęcia: archiwum autora tekstu.






 
 
Opublikowano w: Sportowa czytelnia

Czytaj także

Reima – profesjonalny system odzieży warstwowej dla dzieci

Od ponad 70 lat surowy klimat Finlandii jest dla marki Reima inspiracją do tworzenia odzieży, która towarzyszyła będzie najmłodszym w czasie aktywności na świeżym powietrzu o każdej porze roku. Najnowsza, jesienno-zimowa kolekcja wiodącego producenta dziecięcej odzieży outdoorowej, oparta jest na koncepcji warstwowej, pozwalającej na optymalne dopasowanie ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

Leśna Akademia Sportu Dzieci i Młodzieży

„Leśna Akademia Sportu Dzieci i Młodzieży” to nowy projekt edukacyjny skierowany do uczniów z terenów wiejskich. Jego celem jest promocja aktywności fizycznej wśród najmłodszych oraz edukacja przyrodnicza oparta o bogactwo Lasów Państwowych. Projekt realizuje Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej we współpracy z Centrum Informacyjnym Lasów Państwowych. Partnerem merytorycznym jest Polski Związek Lekkiej Atletyki.

Międzynarodowy Dzień Sportu – jaki ruch kochają dzieci?

Eksperci podkreślają, że aktywność fizyczna jest naturalną potrzebą dzieci. Ruch to nieodzowny element prawidłowego rozwoju najmłodszych. Tymczasem obecnie jedynie co czwarte dziecko w Polsce spełnia zalecenia dotyczące minimalnej aktywności fizycznej. Jak zmobilizować młode pokolenie do ruchu? Podpowiedzi odnaleźć można w materiałach edukacyjnych online programu Aktywne Szkoły MultiSport. 

"Judo, nie tylko dla dzieci" - książka

Jak powstało judo? Czy każdy może je uprawiać? Co to jest ude-hishigi-juji-gatame? Ika i Milo zadają najbardziej dociekliwe pytania, a Dziadek Kot cierpliwie na nie odpowiada, krok po kroku odsłaniając przed swoimi wnukami tajniki judo. Wie, o czym mówi, w końcu w młodości brał udział w igrzyskach olimpijskich, podobnie jak współautor tekstu – olimpijczyk i kilkunastokrotny mistrz Polski w tej dyscyplinie.

Zdrowe nawyki, które warto wprowadzić na wiosnę

Każdy moment w roku jest dobry na zmiany. Wiosną przychodzą one jednak łatwiej. Kiedy temperatura wzrasta, chętniej przerzucamy się na zdrowy tryb i aktywnie spędzamy czas. To dobry moment, by zacząć życie na nowo!

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.