konkurs link

newsletter

  • 27.9.2021, Imieniny obchodzą: Damian, Wincenty, Kosma
 
 

Zostań aktywną mamą!

Zostań aktywną mamą!
Aż 81 proc. kobiet na urlopie macierzyńskim nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej!  Zmiany w rozkładzie dnia wielu kobiet w Polsce spowodowane pandemią oraz pracą zdalną wpłynęły negatywnie zarówno na ich samopoczucie (86 proc.), jak i kondycję fizyczną (79 proc.). Aż 72 proc. Polek deklaruje obecnie brak czasu na dbanie o swoje zdrowie. Dodatkowo niepokojący jest także wskaźnik aktywności fizycznej wśród kobiet przebywających na urlopach macierzyńskich lub wychowawczych – obecnie tylko jedna na pięć Polek podejmuje aktywność fizyczną.
Jak wynika z raportu Deloitte „Wpływ pandemii na perspektywy rozwoju zawodowego kobiet w biznesie” aż 76 proc. respondentek uważa, że pandemia wywarła negatywny wpływ na ich życie. Według twórców badania obecnie pracę zdalną na cały etat wykonuje 43 proc. kobiet, podczas gdy wcześniej było to zaledwie 4 proc. W konsekwencji większość z nich od ponad roku próbuje pogodzić pracę zdalną z wykonywaniem obowiązków domowych czy też edukacją dzieci. W efekcie 67 proc. respondentek zajmuje się bliskimi wykonując trzy czwarte związanych z tym zadań (przed pandemią było ich 43 proc.), a 68 proc. deklaruje, że ma więcej obowiązków domowych takich jak sprzątanie czy gotowanie. Ponad połowa (54 proc.) poświęca także więcej czasu na opiekę nad dziećmi czy ich edukację (53 proc.).
 
Według badania Deloitte, zmiany spowodowane pandemią, w tym praca zdalna, odbiły się negatywnie na kondycji psychofizycznej kobiet. Aż 53 proc. z nich skarży się na brak równowagi między pracą a życiem prywatnym, a blisko połowa (49 proc.) uważa, że ich pracodawca nie dołożył wszelkich starań, aby zapewnić wsparcie mające wpływ na poprawę kondycji psychofizycznej w tym trudnym czasie.
 
Według Mateusza Banaszkiewicza, psychologa zdrowia, warto wzmacniać nasze zdrowie psychiczne i fizyczne podejmując regularnie aktywność fizyczną wspólnie z bliskimi: Dobrym pomysłem jest wpisanie w kalendarz regularnych aktywności, a jeśli mamy dzieci warto je zachęcać do wspólnych treningów, nawet jeśli realizujemy je w warunkach domowych. Według badań istnieje bezpośredni związek między zamiłowaniem do sportu u rodziców, a poziomem aktywności fizycznej u dzieci. Tym sposobem mama, która jest aktywna fizycznie, od najmłodszych lat przekazuje dziecku korzystne wzorce. Aktywność ruchowa staje się dla dziecka naturalna, dlatego z chęcią powtarza je również w przyszłości. W badaniu przeprowadzonym przez badaczkę MinKyoung Song z Uniwersytetu Michigan i współpracowników uwzględniono dane z 24 miesięcy obserwacji. Osobami badanymi były 92 matki dzieci w wieku 3-6 oraz 10-13 lat. Wyniki wykazały związek pomiędzy sposobem spędzania czasu przez mamy, a ich dziećmi.  Wśród matek aktywnych fizycznie w stopniu umiarkowanym lub większym zaobserwowano podobny poziom aktywności u dzieci. Dzieci mam, które prowadziły siedzący tryb życia również prowadziły siedzący tryb życia. Zaobserwowana zależność była dwukrotnie silniejsza w dni, kiedy mama i dziecko przebywały razem w domu.
 
Mama na sportowo
 
O aktywności fizycznej nie powinny zapominać również świeżo upieczone mamy. WHO rekomenduje im regularny ruch, jeśli nie ma żadnych przeciwwskazań lekarskich. Niestety, jak wynika z badania MultiSport Index 2020, aż 81 proc. kobiet na urlopie macierzyńskim lub wychowawczym jest nieaktywnych fizycznie. Według najnowszych rekomendacji Światowej Organizacji Zdrowia, kobiety w ciąży oraz po porodzie powinny wykonywać ćwiczenia o umiarkowanej intensywności przez co najmniej 150 minut w tygodniu (w tym ćwiczenia aerobowe i wzmacniające mięśnie). Rekomendowane są również ćwiczenia uwzględniające delikatne rozciąganie.
 
–Jeśli mamy mniej czasu dla siebie, a chcemy zadbać o zdrowie, w tym o lepszą kondycją psychofizyczną, dobrym początkiem są treningi online w warunkach domowych. Możemy wybrać rodzaj zajęć i dostosować go do poziomu naszych możliwości. Dzięki odpowiednio dobranemu treningowi możemy przywrócić  naszemu organizmowi zdrowie i równowagę. Na naszej platformie YesMove.com dostępna jest szeroka gama profesjonalnych zestawów ćwiczeń dla aktywnych mam, kobiet po porodzie oraz wracających do treningów po dłuższej przerwie. Dobrym rozwiązaniem są również zajęcia z serii Body&Mind, takie jak zdrowy kręgosłup, stretching czy joga, które zrelaksują i wyciszą organizm po intensywnym dniu – mówi Elżbieta Furman, fizjoterapeutka i trenerka Yes2Move.
 
Warto pracować nad regularnością i zdrowymi nawykami również w ciąży. Według WHO ciężarne oraz kobiety po porodzie powinny zacząć od niewielkiej aktywności i stopniowo zwiększać jej częstotliwość, intensywność i czas trwania. Zdaniem ekspertów Światowej Organizacji Zdrowia aktywność fizyczna może zmniejszyć przyrost masy ciała podczas ciąży i ryzyko cukrzycy ciążowej. Co więcej, aktywność podejmowana w okresie ciąży, nie zwiększa prawdopodobieństwa wystąpienia nadciśnienia ciążowego, przedwczesnego porodu czy ryzyka urodzenia dziecka z niską wagą. Dodatkowo może zminimalizować ryzyko depresji poporodowej.

Przykładowy trening z serii "Aktywna Mama" można znaleźć TU.
 
 
Opublikowano w: Ciekawostki

Czytaj także

Jak ćwiczyć z przedszkolakiem? Znana blogerka radzi

Ten tekst jest dla Ciebie niezależnie od tego czy Twoje dziecko jest wulkanem energii, czy raczej woli leniuchować na kanapie. Dlaczego aktywność fizyczna jest w tym wieku kluczowa i jakie rodzaje ćwiczeń są idealne dla przedszkolaka - tłumaczy Aleksandra Różnowska, znana także jako „SportsMama” blogerka, trenerka personalna, autorka programów ćwiczeń dla aktywnych mam oraz książki „SportsMama - wróć do formy w 12 tygodni po porodzie”.

Recenzja książki „Piszczek. To, co naprawdę jest ważne”

Nie trzeba być miłośnikiem futbolu, by z przyjemnością sięgnąć po tę książkę. Zresztą tak również sugeruje tytuł serii – „Nie tylko dla fana”, i ja także jestem tego przykładem.
„Piszczek. To, co naprawdę jest ważne” to kolejna część cyklu biografii znanych piłkarskich sław. Tym razem, Jarosław Kaczmarek, przedstawia nam sylwetkę Łukasza Piszczka. Wielkiego, a zarazem skromnego człowieka, który z boiska w śląskich Goczałkowicach przeniósł się na europejskie stadiony. A przy tym nadal pozostał chłopakiem sprzed lat, dla którego najważniejsza jest rodzina, przyjaźnie od najmłodszych lat, a wspomnienie dzieciństwa ma smak „piłki z ziemniakami”.

"Wygibasy z naszej klasy" - coś wyjątkowego dla twojego dziecka!

W ostatnim czasie na rynku dla dzieci pojawił się wyjątkowy multimedialny produkt. Jest to płyta "Wygibasy z naszej klasy" wydana przez Magic Records, i skierowana do dzieci w wieku 4-12 lat, składa się na nią cd+dvd na których znajduje się 6 piosenek i 6 odpowiadających im teledysków, każdy z nich zawiera innego rodzaju ćwiczenia. 

Powrót do szkoły – w co ubrać dziecko?


 Wraz z powrotem dzieci do szkoły i końcem wakacji zmienia się pogoda. Mimo że do kalendarzowej jesieni jeszcze parę tygodni, nie jest już tak ciepło, bywa deszczowo, a chłód dokucza rano podczas drogi do szkoły. Na takie warunki potrzebne są wodoodporne kurtki, ocieplające bluzy i porządne buty, czyli wszystko to, co Regatta, marka odzieży dla aktywnych dzieciaków i młodzieży, ma w swojej ofercie. Technologie zastosowane w tych ubraniach całkowicie izolują od niesprzyjających warunków.

Alarmujący problem bólu pleców wśród młodzieży szkolnej

Dla większości ból pleców może być następstwem lat zaniedbań. Jednak co, jeśli jest on czymś normalnym już dla 13-14 latków? Od września rusza ogólnopolska kampania edukacyjna w szkołach ponadpodstawowych. Z wykonanych dotychczas wstępnych badań wynika, że aż 74% uczniów odczuwa ból pleców. Dla części jedynym „sportem” jest spacer, a aż 11% z nich z powodu bólu już zażywa leki przeciwbólowe.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.