konkurs link

newsletter

  • 9.7.2020, Imieniny obchodzą: Weronika, Hieronim, Zenon
 
 

Prawidłowy styl życia kluczem do zdrowia dzieci i młodzieży – jego podstawą jest aktywność fizyczna

Prawidłowy styl życia kluczem do zdrowia dzieci i młodzieży – jego podstawą jest aktywność fizyczna
25 i 26 stycznia 2019 r. odbył się IV Narodowy Kongres Żywieniowypodczas którego ogłoszono nową Piramidę Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży. Zaprezentowane zmiany dotyczą głównie zaleceń związanych z trybem życia, jaki obecnie prowadzą młodzi ludzie. Celem jest walka z nadwagą i otyłością. Ma to nastąpić poprzez promowanie podstawy Piramidy, czyli aktywności fizycznej wraz z innymi elementami stylu życia m.in. odpowiednią ilością snu i ograniczeniem czasu spędzanego przed urządzeniami elektronicznymi. 
 Jednym z największych niebezpieczeństw wynikających z nieprawidłowego stylu życia dzieci i młodzieży jest wzrost problemów związanych z zachowaniem prawidłowej masy ciała. Wstępne wyniki badań HBSC 2018 wskazują, że aktualnie nadwaga i otyłość dotyczą 26% 11-latków, 24% 13-latków i 15% 15-latków[1]. Natomiast w grupie 8-latków problem ten dotyczy aż 1/3 dzieci[2]. Eksperci regularnie aktualizują zalecenia dotyczące prawidłowego trybu życia, tak aby były zgodne z obecnym stanem wiedzy. Przykładem jest najnowsza wersja Piramidy Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży ogłoszona przez Instytut Żywności i Żywienia podczas IV Narodowego Kongresu Żywieniowego. Wśród nowych rekomendacji znalazły się m.in. odpowiednia ilość snu, kontrolowanie rozwoju fizycznego oraz ograniczenie czasu spędzanego przed komputerem lub telewizorem.
 
Prof. dr hab. med. Mirosław Jarosz, Dyrektor Instytutu Żywności i ŻywieniaNasza Piramida uległa pewnym zmianom. Coraz więcej jest nadwagi i otyłości w Polsce i na świecie, i wiemy również, że wiele dodatkowych, nowych czynników związanych ze stylem życia wpływa na to zjawisko. W związku z tym do podstawy Piramidy, tam gdzie jest aktywność fizyczna, dołożyliśmy sen i zasadę "wysypiaj się”. Kolejnym elementem, bardzo istotnym, jest racjonalne korzystanie z urządzeń elektronicznych. Wprowadziliśmy pewne ograniczenie – do 2 godzin dziennie. Będzie więcej czasu na aktywność fizyczną, którą musimy bardziej promować. Aktywność fizyczna jest bardzo eksponowana w naszych zaleceniach, dlatego że obecnie Polska, jeśli chodzi o dzieci i młodzież jest na przedostatnim miejscu w Europie. 80% dzieci nie spełnia tych warunków, ma siedzący tryb życia. To jest, można powiedzieć, już katastrofa. Kolejną zmianą, którą wprowadziliśmy jest „kontroluj swoją masę ciała, wysokość” – to jest bardzo ważny element. Co zrobić, żeby jak najszybciej zacząć poprawiać zdrowie Polaków, ale przede wszystkim zwalczać otyłość? Przedmiot zdrowie w szkole. Przedmiot zdrowie, który powinien być podniesiony do wysokiej rangi tak jak matematyka, język obcy, język polski. Tylko wtedy dzieci zdobędą dobre podstawy edukacji i będą poruszały się w sferze wyborów żywieniowych, nawyków żywieniowych w sposób bezstresowy, to będzie coś naturalnego. I o to nam chodzi, żeby przedmiot zdrowie znalazł się na trwałe w systemie szkolnictwa. To jest bardzo, bardzo ważna rzecz.
 
Wprowadzone w Piramidzie zmiany mają na celu poprawę stylu życia dzieci i młodzieży w tym zwiększenie ich aktywności fizycznej. Dzieciom i młodzieży zaleca się przynajmniej 60 minut ruchu dziennie. Specjaliści rekomendują też, aby 3 razy w tygodniu pamiętać o ćwiczeniach zwiększających tkankę mięśniową i mineralizację kości, a zmniejszających tkankę tłuszczową. Tymczasem w Polsce zalecany poziom aktywności fizycznej stwierdzono tylko u 24,2% badanej młodzieży w wieku od 11 do 15 lat[3]. Oznacza to, że zdrowie ponad 3/4 populacji w tym wieku jest zagrożone z powodu zbyt małej ilości ruchu[4].
 
Lekkoatletyka – sposób na spełnienie zaleceń ekspertów

Coraz bardziej świadome wagi problemu otyłości wśród najmłodszych są firmy odpowiedzialne społecznie. Przykładem jest strategiczny partner kongresu – Nestlé Polska. Firma,w ramach globalnej inicjatywy Nestlé for Healthier Kids,podejmuje m.in. akcje mające na celu kształtowanie nawyków związanych z właściwym stylem życia u dzieci i młodzieży. Od2014 r. zaangażowana jest w prowadzony przez Polski Związek Lekkiej Atletyki (PZLA) ogólnopolski program edukacyjny Lekkoatletyka dla każdego (LDK).
 
Blanka Mellova, Kierownik Centrum ds. Żywienia, Zdrowia i Wellness z Nestlé Polska– Jesteśmy strategicznym partnerem Narodowego Kongresu Żywieniowego. Jako firma uczestniczymy w działaniach i w programie Lekkoatletyka dla każdego, który objął dotychczas ponad 300 tys. dzieci. Ta grupa na pewno mniej cierpi na nadwagę i otyłość. Różnica jest dosyć spora, ponieważ aż 25% dzieci, które nie ćwiczą, ma nieprawidłową masę ciała, a w naszym wypadku, jeżeli dzieci regularnie ćwiczą, uczestniczą w programie Lekkoatletyka dla każdego, to ten odsetek jest obniżony do 9%. Co jest ważne, w programie nie chodzi tylko o aktywność, ale również o zmianę trybu życia na bardziej świadomy wybór żywieniowy, ponieważ częścią programu są też szkolenia żywieniowe, warsztaty i wykłady żywieniowe. I to jest to, jak pomagamy dzieciom dokonywać bardziej świadomych wyborów i mamy nadzieję, że w przyszłości będą zdrowsze. I te generacje rzeczywiście będą mogły żyć w pełni sił.
 
Wyniki badania naukowego #zacznijodlekkiej także wykazały, że lekkoatletyka to dobry wybór, aby spełnić zalecenia dotyczące aktywności fizycznej zawarte w nowej Piramidzie.
 
Chcąc sprawdzić wpływ regularnych ćwiczeń na zdrowie i kondycję nastolatków przeprowadziliśmy – wspólnie z Wydziałem Nauk o Żywieniu Człowieka i KonsumpcjiSzkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego oraz PZLA badanie #zacznijodlekkiej. Objęło ono grupę ponad 1000 nastolatków w wieku od 12 do 13 lat – zarówno ćwiczących w ramach LDK, jak i niećwiczących.Okazało się, że80% osób regularnie uprawiających różne dyscypliny lekkoatletyczne miało lepsze parametry fizyczne – w tym  m.in. mniejszą masę ciała i mniejszy obwód talii, niż ich


[1]Otyłość u dzieci na świecie – gdzie jest Polska? Anna Fijałkowska, materiały z IV Narodowego Kongresu Żywieniowego, Warszawa styczeń 2019, str. 25-26
[2]Childhood Obesity Surveillance Initiative, Higlits 2015-17, WHO
[3]Zdrowie i zachowania zdrowotne młodzieży szkolnej w Polsce na tle wybranych uwarunkowań socjodemograficznych. Wyniki badań HBSC 2014, red. Joanna Mazur Instytut Marki i Dziecka, Warszawa 2015
[4] Ibidem
Opublikowano w: Ciekawostki

Czytaj także

Sięgnij po medal, czyli łyżwy od kuchni. Łyżwiarstwo szybkie w pigułce

To już ostatnia część naszego cyklu o łyżwiarstwie szybkim. Przybliżę w niej Państwu różnicę między short trackiem a łyżwiarstwem szybkim, a w dalszej części artykułu przedstawię dokładne zasady rządzące short trackiem.

Europejski Dzień Mózgu 2019 - aktywność fizyczna dla zdrowia mózgu

Regularna aktywność fizyczna pozwala zadbać nie tylko o sylwetkę i ogólny stan zdrowia, ale wspiera też codzienną pracę mózgu u osób w każdym wieku – dzieci, dorosłych i seniorów. Ruch poprawia m.in. samopoczucie oraz redukuje ryzyko wystąpienia chorób psychicznych i neurologicznych. Naukowcy dowiedli, że mózg osób aktywnych fizycznie ma większe możliwości regeneracji i starzeje się wolniej. 

Projekt (Pół)Maraton

Zapraszamy do "Projektu (Pół)Maraton". Jest to pierwsza ogólnopolska akcja aktywizująca sportowców amatorów umożliwiająca im bezpieczne realizowanie swoich sportowych celów poprzez kompleksową opiekę na płaszczyźnie trenerskiej, profilaktyki zdrowotnej, badań wydolnościowych oraz programowania i monitoringu formy.

Zrób sobie prezent i zmień swoje życie!

Jesteś gotowa podjąć wyzwanie i zmienić swoje życie na lepsze? Interesują Cię profesjonalne treningi w pięknych sceneriach, zaprojektowane tak, byś schudła, nabrała lepszej kondycji i oderwała się od codzienności? Tylko połączenie ćwiczeń ze specjalnie dobraną dietą przyniesie spektakularne efekty. Spróbuj, przeżyj przygodę, zmień złe nawyki i poczuj się piękna. Ciało na lato robi się w zimie!

Judo, karate, capoeira - historia, hierarchia, pasy

Każda sztuka walki ma swoja historię, zasady i filozofię. Jak zdobyć odznaczenia kolorowymi pasami w judo? na czym polega system gradacji – cordas w capoeira?  Bierzemy pod lupę trzy najpopularniejsze sztuki walki  judo, karate, capoeira. Poznajcie ich historię w pigułce oraz zasady jakie obowiązują. 

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.