konkurs link

newsletter

  • 6.7.2020, Imieniny obchodzą: Łucja, Dominika, Teresa
 
 

Nordic walking – idealny sport dla kobiet w ciąży

Nordic walking – idealny sport dla kobiet w ciąży
Jeśli chcesz być aktywna w ciąży, a lekarz prowadzący daje Ci zielone światło – wypróbuj nordic walking. Przekonaj się na własnej skórze, że marsz z kijkami to najlepsza i najzdrowsza forma aktywności dla pań oczekujących narodzin dziecka.
Dziewięć miesięcy, podczas których oczekujemy na przyjście na świat dziecka, to czas, w którym możemy zadbać o siebie i maleństwo. Według zaleceń lekarzy, w prawidłowo przebiegającej ciąży nie należy rezygnować z aktywności fizycznej. Ciężarne panie powinny oczywiście unikać ćwiczeń podwyższonego ryzyka, takich jak skoki, biegi czy jazda na rowerze, które mogłyby narazić je na utratę równowagi i upadek. Dlatego zalecane jest wybieranie bezpieczniejszych form aktywności.

Aktywna przyszła mama

Jedną z najbezpieczniejszych form aktywności, szczególnie polecaną kobietom w ciąży, jest nordic walking. – To marsz z wykorzystaniem specjalnie zaprojektowanych kijków, którymi odpychamy się od podłoża. Użycie kijków zwiększa stabilność ciała ciężarnej i minimalizuje ryzyko potknięcia – mówi Mirosława Krzyścin, kierownik Zespołu Komunikacji Marketingowej Santander Consumer Banku, koordynator Akademii Zdrowia Santandera.

Decyzję o rozpoczęciu treningów z kijkami oczywiście należy skonsultować z lekarzem prowadzącym ciążę, szczególnie jeśli przyszła mama ma problemy z nadciśnieniem, cukrem lub lekkim krwawieniem, albo cierpi na jakąś chorobę.

– Choć urodziłam syna stosunkowo późno, bo w wieku 38 lat, przez całą ciążę regularnie trenowałam nordic walking i bardzo to sobie chwalę. Marsz z kijkami jest dla kobiet w ciąży mniej męczący niż zwykły spacer – mówi Edyta Kędzierska z Polskiej Federacji Nordic Walking, która w ramach Akademii Zdrowia Santandera zajmuje się popularyzacją tej dyscypliny sportu w naszym kraju. – Ciężarne panie mogą z powodzeniem uprawiać nordic walking na poziomie rekreacyjnym. Należy wybierać łatwe trasy na płaskim terenie i dla bezpieczeństwa zawsze ćwiczyć w towarzystwie. Tempo marszu powinno umożliwiać prowadzenie swobodnej rozmowy – dodaje ekspertka.

Remedium na ciążowe dolegliwości

Trening nordic walking pozwala skutecznie łagodzić wiele dolegliwości okresu ciąży. Jest to sport wręcz idealny dla pań z rosnącym brzuszkiem.

– Podczas ciąży środek ciężkości kobiety przesuwa się do przodu, barki pod ciężarem biustu pochylają się, następuje zmiana ustawienia miednicy oraz krzywizny kręgosłupa, co może skutkować bólem pleców, zwłaszcza w odcinku lędźwiowym – tłumaczy Edyta Kędzierska z Akademii Zdrowia Santandera. – Wykorzystując kijki w trakcie marszu, zyskujemy dwa dodatkowe punkty oparcia, które umożliwiają odciążenie dźwigającego dodatkowe kilogramy kręgosłupa – dodaje ekspertka.

W odróżnieniu od zwykłego spaceru, nordic walking silnie angażuje do pracy mięśnie nie tylko dolnej, ale również górnej połowy ciała. Wzmocnieniu ulegają więc mięśnie grzbietu, obręczy barkowej i pleców. W rezultacie sylwetka ciężarnej prostuje się, a bóle w plecach zmniejszają

Warto podkreślić, że dzięki zapewnianej przez kijki amortyzacji, nordic walking nie nadwyręża stawów kobiety w ciąży, które są szczególnie podatne na kontuzje w wyniku działania relaksyny. Hormon ten powoduje rozluźnienie więzadeł miednicy i ułatwia przejście noworodka przez kanał rodny. Jego efektem ubocznym jest jednak niestabilność wszystkich stawów w organizmie. Uprawianie nordic walking odciąża narażone na olbrzymi wysiłek (i jednocześnie osłabione) stawy biodrowe, krzyżowo-biodrowe i kolanowe, zwiększa ruchomość owych stawów i, poprzez rozbudowę tkanki mięśniowej, minimalizuje ryzyko kontuzji.

Systematyczny trening nordic walking usprawnia również pracę układu krążenia, a wzmocnione dzięki ćwiczeniom mięśnie działają niczym tłocząca krew pompa. Tym samym zmniejsza się ryzyko wystąpienia zastojów żylnych i obrzęków, a także skurczów łydek.

Co więcej, nordic walking może pomóc przyszłej mamie w utrzymaniu prawidłowej masy ciała – maszerując z kijkami spalimy aż o 40 proc. więcej kalorii w porównaniu do zwykłego spaceru bez kijków. Badania wykazały, że szczuplejsze panie (o wskaźniku BMI niższym niż 23) są statystycznie rzadziej narażone na wystąpienie komplikacji w trakcie ciąży i porodu.

– Uprawianie nordic walking zapobiega ponadto cukrzycy ciążowej, a także zmniejsza ryzyko zgagi, zaś zwiększona wytrzymałość i wydolność organizmu oraz silne mięśnie brzucha mogą zaprocentować podczas porodu – wskazuje Mirosława Krzyścin, koordynator Akademii Zdrowia Santandera.

Nie bez znaczenia jest również dobroczynny wpływ treningu z kijkami na samopoczucie kobiet w ciąży. Podczas wysiłku zmniejsza się bowiem wydzielanie hormonów stresu, a organizm zaczyna produkować uśmierzające ból i poprawiające nastrój endorfiny.

Z maluszkiem w chuście

Przyjście dziecka na świat nie musi wcale oznaczać pożegnania z nordic walking. Przeciwnie, po odbytym okresie połogu czas wyruszyć na trasę z maluszkiem w chuście.
– Na początku, gdy dziecko jest jeszcze bardzo małe i nie potrafi samodzielnie utrzymać główki, zalecam noszenie go z przodu w chuście. Kiedy podrośnie, możemy zacząć nosić je w nosidełku na plecach – mówi Edyta Kędzierska z Akademii Zdrowia Santandera. 

Dzięki nordic walking świeżo upieczona mama może szybko powrócić do formy sprzed ciąży. Równie ważny jest jednak aspekt towarzyski i możliwość wymiany doświadczeń z innymi ćwiczącymi mamami. – Dlatego lubię mówić, że nordic walking to tak naprawdę nordic ploting – kwituje Edyta Kędzierska.
Opublikowano w: Ciekawostki

Czytaj także

Twoje dziecko gwiazdą! Konkurs programu MamyDzieci drogerii Supher-Pharm

Nie ma wątpliwości – nasze dziecko jest zawsze najpiękniejsze i najpiękniej wychodzi na zdjęciach. Dlatego nikogo nie dziwi, że jednymi z najczęściej publikowanych zdjęć w mediach społecznościowych są te przedstawiające najmłodszych.

Jak wykorzystać sezon letni, żeby nie dopadło nas jesienne przesilenie?

Wakacje to czas ogólnego rozprężenia, szczególnie jeśli pogoda jest dla nas łaskawa. Długie, słoneczne dni sprzyjają relaksowi, a myśli krążą wokół codziennych, nawet najmniejszych przyjemności. Częściej niż zwykle pozwalamy sobie na odstępstwa od diety i zapominamy o aktywności fizycznej, zwłaszcza podczas urlopu. Jednak to właśnie teraz jest odpowiedni moment, aby zadbać o to, by jesienią nie dopadło nas przesilenie! Sprawdźcie, jak wykorzystać sezon letni i nie dać się obniżonemu nastrojowi w kolejnych miesiącach.

Zanim wyruszysz na szlak, przeczytaj wskazówki!

Lato to tradycyjnie czas wyjazdów, urlopów i organizowania wycieczek. Sporo osób wybiera góry jako cel rodzinnych wypadów czy wędrówek w gronie przyjaciół. Dbając o bezpieczeństwo swoich klientów, z których większość to miłośnicy aktywności na świeżym powietrzu, Regatta przygotowała graficzny poradnik bezpiecznego poruszania się po szlakach. W formie plakatu zobaczymy go w 160 schroniskach górskich PTTK oraz większych oddziałach miejskich.

Zdrowo, smacznie i rodzinnie - recenzja książki "Najlepsze przepisy dla całej rodziny"

Książki kucharskie to ostatnio absolutny hit. Piszą je wszyscy - szczególnie ci znani, których nazwiska na okładce przyciągną odbiorców. I choć w tym przypadku można by przypuszczać, że jest podobnie, książka Grzegorza Łapanowskiego i Mai Sobczak podbije serca czytelników nie nazwiskami, a tym, co wewnątrz.

Time Machine Minigolf w Warszawie

Kiedy aura za oknem nie pozwala na spacery, a mamy wraz z dziećmi siedzą w domu i zastanawiają się, gdzie spędzić wolny czas, mamy im do zaoferowania bardzo ciekawą propozycję. 

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.