konkurs link

newsletter

  • 18.9.2020, Imieniny obchodzą: Irena, Stanisław, Józef
 
 

Żyj zdrowo, walcz z nadwagą – także swojego psa

Żyj zdrowo, walcz z nadwagą – także swojego psa
Otyłość i nadwaga to problemy, które dotyczą coraz większej liczby osób. Niepokojące jest, iż z tego powodu cierpi coraz więcej dzieci. Ważne, aby od wczesnych lat uczyć zdrowego odżywiania, zachęcać do racjonalnej diety oraz do aktywności fizycznej. 
Często bywa tak, że otyła jest cała rodzina, rodzice, dzieci, a także pies. Warto zadbać o zdrowie wszystkich, nie wyłączając psa. Bo przecież otyłość u psów i u ludzi właściwie niczym się nie różni. 

Przyczyn otyłości jest kilka: jesteśmy zestresowani, coraz mniej aktywni, za to jemy więcej, często w biegu i niezdrowo. Poważnymi błędami w odżywianiu się też: przekarmianie i podjadanie między posiłkami

Takie same są przyczyny otyłości u psów. Kiedyś zwierzaki były bardziej aktywne i miały ograniczony dostęp do jedzenia, teraz zaś te mieszkające w mieście zażywają znacznie mniej ruchu, za to mają stały dostęp do pożywienia, które jest smaczne i często kaloryczne.

Należy pamiętać, że utrzymanie właściwej wagi ciała jest niezbędne dla zdrowia i dobrego samopoczucia. W przypadku otyłości nadmiar tkanki tłuszczowej ma negatywny wpływ na nasze zdrowie i przyczynia się do powstawania wielu niebezpiecznych schorzeń, takich jak:

choroby serca i układu oddechowego,
komplikacje pooperacyjne,
choroby dróg moczowych, 
problemy ze stawami.

Ponadto nadwaga:

sprawia, że trudno jest się poruszać, co prowadzi do niechęci w podejmowaniu wysiłku,
skraca życie i pogarsza jego jakość, często nawet młode osoby stają się niepełnosprawne i są uzależnione od pomocy innych,
wpływa negatywnie na samopoczucie i samoocenę. 
 
W profilaktyce i walce z otyłością należy uwzględnić całą rodzinę. Oto kilka praktycznych i ważnych rad:

dzieci muszą otrzymywać regularne posiłki, w tym jeden ciepły,
dzieci muszą dostawać do szkoły drugie śniadanie,
zamiast drugiego śniadania, nie dawajmy dzieciom pieniędzy na zakup czegoś w sklepiku szkolnym, gdyż często są tam niezdrowe rzeczy,  
jedzmy wspólnie posiłki całą rodziną,
nie stosujmy słodyczy jako nagrody, szybko wyrobi to w dzieciach zły nawyk,
niezdrowe słodycze zastąpmy zdrowymi, np. zamiast chipsów - bakalie, 
zachęcajmy do picia wody zamiast niezdrowych, słodkich napojów,   
spożywajmy całą rodziną takie samo jedzenie, by dziecko na diecie nie czuło się gorsze, 
nie zmuszajmy dzieci do jedzenia, 
nie zgadzajmy się na niepotrzebne i naciągane zwolnienia z wf,
zachęcajmy dzieci do ruchu na świeżym powietrzu, zorganizujmy wspólną gimnastykę,
zmieńmy proste nawyki, np. zamiast jeździć windą, chodźmy schodami, 
ograniczmy czas spędzany przed komputerem czy telewizorem,
nie mówmy dzieciom, że są na diecie, raczej powiedzmy, że zaczynamy się zdrowo odżywiać, 
pokonując otyłość, nie bójmy się skorzystać z pomocy dietetyka czy psychologa.
 
Wprowadzając dzieci w tematykę zdrowego odżywiania, warto włączać elementy zabawy, bo, jak wiadomo, to najskuteczniejsza forma przekazywania wiedzy najmłodszym. Nie tylko opowiadajmy dzieciom, czego psy nie powinny jeść, m.in.: chipsów, batonów, pizzy, czekolady, ale też mówmy, że zarówno pies, jak i człowiek mogą jeść: ryż, makaron, twaróg, marchew, selera, pietruszkę, jabłka itp. Do tego, jako formę zabawy warto zaproponować dzieciom narysowanie lub wyklejanie wyciętych z ulotek reklamowych różnych artykułów spożywczych. Obok psa ze smutną minką dzieci naklejają lub rysują rzeczy niezdrowe, ponieważ jak to zje, będzie chory. Obok tego z wesołą minką, pokarmy wartościowe, ponieważ jak je zje, będzie zdrowy.
 
Pamiętajmy, że problem z otyłością i nadwagą narasta i w coraz większym stopniu dotyczy dzieci. Wychodząc z założenia, że lepiej zapobiegać, niż leczyć, zwracajmy uwagę na dietę i poziom aktywności fizycznej. Pamiętajmy też, że straszenie i karanie na pewno przyniosą więcej szkody niż pożytku. Rodzice są pierwszymi nauczycielami i powinni dawać przykład, a nawyki wyniesione i wyrobione już w dzieciństwie procentują w dalszym życiu. Zadbajmy o to, aby nasze dzieci były zdrowe i wyniosły same pozytywne wzorce. 
 
Opublikowano w: Porady fachowców

Czytaj także

Obozy zimowe - jak wybrać dobrego organizatora?

Późna jesień to czas, gdy większość rodziców planuje zimowe ferie szkolne dla swoich dzieci. Udany zimowy wyjazd to gwarancja powrotu do szkoły z nową energią i uśmiechem, więc w rodzinach trwają poszukiwania takiej opcji wypoczynku, która najbardziej zadowoli dziecko. Dla wielu rodziców zbliżająca się zima będzie ważnym etapem na drodze do samodzielności ich dziecka poprzez wyjazd na zimowisko. Jak mądrze wybrać obóz, któremu organizatorowi zaufać, aby zapewnić pociesze bezpieczny wypoczynek?

Narciarstwo bez tajemnic. Kiedy zacząć?

Narciarstwo to nie tylko sport, ale i sposób życia, dlatego warto zachęcić dzieci do takiej formy spędzania wolnego czasu. Oprócz oczywistej zalety, jaką jest aktywne spędzanie czasu na świeżym powietrzu, narciarstwo to również możliwość spotkania wspaniałych ludzi i poznania pięknych zakątków świata.

Tenis dla niewtajemniczonych

Tenis jest wspaniałą drogą, która wspiera młodych ludzi w rozwoju ogólnomotorycznym, psychicznym oraz społecznym. Dołączając do grona graczy tenisowych, dzieci uczą się etykiety sportowej i nabierają wprawy w tej wybitnej dyscyplinie. Do tego, wbrew obiegowym opiniom, tenis na poziomie dziecięcym jest sportem łatwym, przyjemnym i daje dużo radości od pierwszych treningów. Ważne, by podkreślić, że gra w tenisa pozytywnie wpływa na zdrowie, samopoczucie i sylwetkę.

Rowerek biegowy, czyli najmłodsi na dwóch kółkach

Rowerek biegowy idealnie wprowadzi dziecko w świat jazdy na rowerze. Zadaniem tych sprytnych urządzeń jest rozwój zdolności motorycznych maluszków w wieku poprzedzającym jazdę na klasycznym rowerze, nauka utrzymywania równowagi i kontroli jednośladu.

Sposób na aktywny wypoczynek dla leniwych

Aktywność fizyczna jest ważna dla zdrowia i dla utrzymania ciała w dobrej kondycji przez długie lata – ten truizm znają wszyscy, a mimo to regularnie sport uprawia tylko połowa Polaków. Sport kojarzy nam się z ogromnym wysiłkiem i często zniechęca nas samo to, że nie mamy wystarczająco dobrej kondycji, by z tym wysiłkiem się zmierzyć. A przecież wiele dyscyplin możemy uprawiać rekreacyjnie, jak choćby tenis.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.