konkurs link

newsletter

  • 9.7.2020, Imieniny obchodzą: Weronika, Hieronim, Zenon
 
 

Nadwaga i otyłość - Jak chronić nasze dzieci? 3 sprawdzone sposoby

Nadwaga i otyłość - Jak chronić nasze dzieci? 3 sprawdzone sposoby Fot. martagromek.com
Według najnowszych danych sporządzonych na potrzeby cyklicznych badań WHO (dla norm przyjętych w 2007 roku), w USA 1 dziecko na każde 3 ma nadwagę lub otyłość. Jeszcze niedawno wydawało się, że te zatrważające statystyki nie dotyczą naszego kraju, ale trzeba to jasno i głośno powiedzieć: dzieci w Polsce z roku na rok zbliżają się do tej niechlubnej granicy. Pełną odpowiedzialność za ten fakt ponosimy my: rodzice, nauczyciele, opiekunowie, jednym słowem - dorośli.
Można oczywiście winą za to obarczać zmiany cywilizacyjne, społeczeństwo na dorobku, brak czasu, pośpiech, chęć zapewnienie jak najlepszego startu w dorosłe życie i tym podobne truizmy. Ale abstrahując od powodów, efekt pozostaje bezsprzeczny. Statystyki dotyczące kolejnych roczników dzieci są coraz gorsze, a czarne scenariusze przedstawiane 8-10 lat temu sprawdzają się aż zbyt dobrze. „Produkujemy ” pokolenia ludzi chorych lub na choroby narażonych. Dopuszczamy do tego, by wygoda i łatwe wyjaśnienia (brak czasu na sport, trudność skomponowania wyważonej diety, brak motywacji do budowania zdrowych nawyków) przesuwały problem na nieokreśloną przyszłość. A działać trzeba teraz, już, natychmiast!
 
Każdy z nas, bez wyjątku, musi się w to włączyć. Nie możemy liczyć na „załatwienie” sprawy przez przedszkola czy szkoły, bo tam sytuacja wielokrotnie też nie jest najlepsza. Mamy doświadczenia ze współpracy z blisko 50 placówkami oświatowymi i wiele jadłospisów, które tam widzieliśmy, woła o natychmiastową zmianę. A odpowiednia dieta to zdecydowanie najważniejszy czynnik w walce o zdrowe i sprawne ciało. Trzeba też skończyć z podejściem jedynie ilościowym. Nie tylko to, ile jedzą dzieci, jest ważne, ale przede wszystkim to, co jedzą. Punkt zdecydowanie najważniejszy: stop traktowaniu słodyczy jako nagrody i sposobu na wymuszanie odpowiedniego zachowania.
 
Kids&Sport
Fot. martagromek.com

Druga składowa w walce o zdrowie dzieci to aktywny tryb życia, odpowiednia ilość ruchu, ale także właściwy odpoczynek, w szczególności sen. Uznaje się, że dla dzieci powyżej 2. roku życia, minimalną zalecaną dawką intensywnego wysiłku fizycznego jest 60 minut dziennie. Codziennie. I nie ma tu znaczenia, czy jest to wybrany sport, zabawa w ganianego, czy taniec. Ma być intensywne, a więc doprowadzić do wysiłku i uczucia przyjemnego zmęczenia. Ma być śmiech, radość i pot. Tak, dziecko ma być zmęczone i spocone. Tak, by nasi trenerzy nie usłyszeli już nigdy zdziwionego pięciolatka, mówiącego: „Proszę Pana, ja się spociłem”. To tylko przy pierwszych kilku razach wydaje się pocieszne. Potem szybko zaczyna przerażać.

Trzeci element to psychologia. Budowanie zdrowych relacji i więzi emocjonalnych, uczenie odpowiednich nawyków, a przede wszystkim umożliwienie dzieciom wykorzystania ich naturalnej chęci nauki poprzez naśladowanie. Naprawdę dorosły, który nawet z przejęciem i w najlepszej wierze, opowiada dzieciom o istocie zdrowego odżywiania i przyjemności ruchu, a jednocześnie nigdy tego sam nie pokazał lub, co gorsze, sam nie przestrzega, jest niewiarygodny. Małe dzieci szybko przestają w to wierzyć, a te starsze zaczynają z czasem wyśmiewać. Chcemy ratować nasze dzieci zacznijmy od krytycznego spojrzenia na własne czyny. Sprawdźmy co oferuje w zakresie żywienia i aktywności fizycznej przedszkole, klubik malucha czy szkoła, i czy nie są to tylko puste frazesy. Zasada ograniczonego zaufania, również w stosunku do siebie, jest tu jak najbardziej uzasadniona.

Kids & Sport
Fot. martagromek.com

Jaka jest alternatywa? Smutna. Już teraz wśród 9-latków, 18 proc. dziewcząt i 25 proc. chłopców ma nadwagę, a odpowiednio 4 proc. i 6 proc. stwierdzoną otyłość. Ale nawet to nie jest jeszcze najgorsze. Ostatnim dzwonnikiem alarmowych jest bowiem zauważalny od blisko 30 lat trend wzrostowy, który pokazuje, że ilość dzieci z opisywanym tu problemem wzrosła w badanym okresie trzykrotnie i nadal rośnie.

Co oznacza chroniczna nadwaga lub otyłość występująca od tak wczesnego wieku? Wachlarz potencjalnych zagrożeń jest bardzo szeroki. Zaczynamy od schorzeń pulmonologicznych, czyli zagrożenia astmą, niską tolerancją wysiłku, bezdechów. Następne na liście to zmiany i zwyrodnienie ortopedyczne, czyli płaskostopie, wady postawy, mniejsza wytrzymałość układu kostnego. Endokrynologiczne, a więc przedwczesne dojrzewanie czy cukrzyca typu II. Na koniec choroby układu krążenia (nadciśnienie, a za kilkanaście lat zmiany miażdżycowe i w konsekwencji np. udary) i omawiane najrzadziej, a przynoszące prawdziwe spustoszenie zaburzenia emocjonalne i ich konsekwencje psychospołeczne.
 
 
Kids and Sport
Fot. martagromek.com

Nie wahajmy się zatem walczyć o przyszłość naszych dzieci. Przyszłość zdrową pod względem fizycznym i emocjonalnym. Związaną z aktywnym trybem życia i wyuczoną już od najmłodszych lat dbałością o zrównoważoną dietę. Pokażmy sobą, a tym samym zaszczepmy nawyki jakościowego podejścia do posiłków i odpoczynku.

Jak to wszystko osiągnąć? Od czego zacząć? Już wkrótce opowiemy, jak wyglądają nasze wysiłki i jak reagują na to nasze dzieci, ale też te (a jest ich blisko tysiąc), z którymi spotykamy się każdego tygodnia podczas zajęć sportowych.

Rafał Gromek

Kids and Sport

Kids&Sport
Zajęcia sportowe w szkołach i przedszkolach
Pokazujemy dzieciom pasjonujący świat sportu. Uczmy ich jak zdrowo, bo sportowo, rozwijać swoje pasje i przyzwyczajenia do aktywnego trybu życia.
"Celem nie jest wychowanie mistrza. Celem jest wychowanie ludzi kochających sport i aktywne spędzanie czasu".
 
Opublikowano w: Porady fachowców

Czytaj także

O czym należy wiedzieć, zanim zapiszemy nasze dziecko na kolejne zajęcia sportowe?

Zajęcia sportowe dla dzieci cieszą się coraz większą popularnością – szczególnie teraz wraz z rozpoczętym nowym rokiem szkolnym wielu rodziców zastanawia się, na które z nich zapisać swojego syna czy córkę. Aktywność fizyczna przede wszystkim powinna sprawiać dzieciom radość, jednak lista korzyści jest zdecydowanie dłuższa. Sport pozwala utrzymać zdrową sylwetkę, prawidłową postawę ciała, a także rozwija zmysły – uczy zarówno zdrowej rywalizacji, jak i pracy zespołowej. Jednak, jeśli nasze pociechy regularnie uczestniczą w treningach – warto zadbać o ich zdrowie i wiedzieć, jakie wykonać badania, aby sprawdzić czy taka aktywność jest dla nich bezpieczna. Na to pytanie odpowiada Patrycja Król, fizjoterapeuta w Centrum Medycznym Damiana. 

Czas na narty - jak przygotować organizm dziecka do sezonu?

Zwykle dzieci przygotowujemy do sportów zimowych cały rok, ale najintensywniej, kiedy już wiemy, że wyjazd tuż tuż. Przygotowując się do jazdy na nartach, snowboardzie, a nawet na zwykłych sankach, warto pamiętać również o sobie. Przecież to właśnie rodzice będą dodatkowo obciążeni sprzętem, a żeby zjechać, trzeba zabrać narty, buty itd., przynajmniej do dolnej stacji wyciągu…

Dlaczego warto nauczyć dziecko pływać

Nie ma chyba dzieci, które nie lubią zabaw w wodzie, dlatego warto do tygodniowego grafiku przemycić chociaż jedną godzinę na basenie. Zyskamy wówczas pewność że nasza pociecha będzie bezpieczna nie tylko podczas wodnych zabaw, ale że dostanie przy okazji sporą dawkę dobra dla swojego organizmu. A co najważniejsze, każde dziecko odda się tej godzinie z wielką przyjemnością. 

Wegetarianizm a sport

Jak głosi definicja, wegetarianizm to sposób żywienia opierający się przede wszystkim na produktach pochodzenia roślinnego. Istnieje wiele odmian wegetarianizmu. Jedne z nich wykluczają całkowicie spożycie produktów pochodzenia zwierzęcego, a inne jedynie ograniczają przyjmowanie tego rodzaju produktów.

Psychologia sportu. Fakty i mity

Postanowiłam zmierzyć się z tym tematem, bo coraz powszechniejsza staje się świadomość istnienia psychologii sportu i tego, że z takiego wsparcia można skorzystać i… no właśnie. Na tym zwykle sprawa się kończy i zaczynają się mniej lub bardziej prawdziwe przekonania. 

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.