konkurs link

newsletter

  • 21.6.2021, Imieniny obchodzą: Alicja, Marta, Alojz
 
 

Jak aktywność fizyczna wpływa na depresję?

Jak aktywność fizyczna wpływa na depresję?
23 lutego obchodzony jest Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją – według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) stanowi ona jeden z najpoważniejszych problemów zdrowotnych na świecie.Obecnie na depresję cierpi ok. 350 mln ludzi na całym świecie, z czego 15-20 proc. stanowią osoby po 65 roku życia[1].
 Z danych Światowej Organizacji Zdrowia wynika, że do 2020 roku depresja będzie drugą, najczęstszą chorobą cywilizacyjną, a do 2030 roku może znaleźć się na pierwszym miejscu. Według  badania „Aktualne problemy i wydarzenia” zrealizowanego przez CBOS w  październiku 2018 roku, na zachorowania największy wpływ mają: nadmierny, długotrwały stres (68 proc.), szybkie tempo życia i nadmiar obowiązków (56 proc.) oraz samotność i brak kontaktów z ludźmi (56 proc.). Najczęściej problemy z depresją deklarują mieszkańcy średnich miast (20 000 – 99 000 ludności), najrzadziej z dużych aglomeracji (500 000+). Aż 82 proc. badanych cierpiących na depresję konsultowało się w tej sprawie z lekarzem, natomiast pozostałe 18 proc. jako powód braku konsultacji lekarskiej uznało chęć samodzielnego poradzenia sobie z chorobą.

 
Jak rozpoznać depresję?

Depresja to przewlekła choroba, która charakteryzuje się zaburzeniami nastroju, niezdolnością do odczuwania przyjemności oraz ogólnym pesymizmem. Jej skutki mają wpływ zarówno na psychikę chorego, jak i zdrowie fizyczne, uniemożliwiając prawidłowe funkcjonowanie na co dzień.

Do najczęstszych objawów depresji należą:
  • długotrwały, obniżony nastrój
  • zmęczenie i brak energii
  • zaburzenia snu
  • trudności z koncentracją
  • brak poczucia sensu
  • poczucie winy
  • poczucie niskiej wartości, bezużyteczności
  • zaburzenia apetytu
Rozpoznanie depresji u osób starszych bywa trudnym zadaniem. Problemy z koncentracją, zaburzenia nastroju, bezsenność, wycofanie z życia towarzyskiego, zaburzenia apetytu i ogólna bierność życiowa często są bagatelizowane przez seniorów, którzy objawy depresji przypisują naturalnym zmianom fizjologicznym związanym z wiekiem. Przypuszcza się, że około 40 proc. przypadków tej choroby u osób starszych pozostaje nierozpoznanych[2].
 
Aktywność fizyczna a leczenie depresji

We Francji sport przepisywany jest na receptę, a w Polsce aktywność fizyczną wspierają pracodawcy. Obecnie blisko milion pracowników korzysta z popularnych kart sportowych, które niedawno rozszerzono o ofertę skierowaną do seniorów. Karta MultiSport Senior umożliwia korzystanie z obiektów sportowych oraz rekreacyjnych na terenie całego kraju. Osoby po 60. roku życia mogą raz dziennie (do godziny 16:00) korzystać z aktywności takich jak m.in. basen, zajęcia fitness, grota solna, taniec czy popularny aqua aerobik (dodatkowe informacje dla seniorów dostępne są na stronie www.multisportsenior.pl). Regularny trening fizyczny w ramach takiej karty zmniejsza ryzyko chorób cywilizacyjnych, korzystnie wpływa na układ sercowo-naczyniowy i obniża ciśnienie tętnicze, opóźnia proces demencji, poprawia koordynację ruchową oraz wspomaga aktywność intelektualną, stymulując pracę mózgu.

Ponieważ aktywność, szczególnie sportowa, wymaga od człowieka dużego wysiłku, system nerwowy podejmuje produkcję substancji chemicznych takich jak endorfiny czy serotonina (tzw. hormony szczęścia), mających na celu złagodzenie stresu biologicznego. Ich zadaniem jest m.in. złagodzenie odczucia bólu i psychicznego napięcia w trakcie i po wykonanych ćwiczeniach. Ich działanie na organizm odbieramy jako poprawę nastroju, stan rozluźnienia a nawet poczucie euforii. Jednocześnie reguluje się poziom hormonów stresu, czyli kortyzolu i adrenaliny, które w dużej mierze odpowiadają za depresję prowadząc do stanu wyczerpania. Niektóre wytwarzane białka mają za zadanie zainicjować procesy naprawcze zarówno w układzie mięśniowym, jak i nerwowym – mówi dr Sylwia Nowacka-Dobosz z Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie.  

Badania przeprowadzone za pomocą rezonansu magnetycznego w Salk Institute w La Jolla w Kalifornii dowiodły również, że proporcjonalnie do częstości i długości podejmowanego wysiłku fizycznego, wzrasta produkcja i regeneracja neuronów w mózgu. Okazuje się, że na ćwiczenia fizyczne reagują też komórki hipokampa, co w efekcie skutkuje poprawą pamięci i funkcji poznawczych (badania na Uniwersytecie Columbia). Systematycznie podejmowana aktywność fizyczna stanowi istotny składnik profilaktyki zdrowotnej, w tym również wspiera zdrowie psychiczne. Dane dotyczące aktywności osób starszych są jednak zatrważające – według raportu MultiSport Index, aż 47 proc. Polaków powyżej 60 roku życia nie podjęło żadnej aktywności w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.

W jednym z badań już po niecałych dwóch tygodniach regularnego, codziennego marszu uzyskano istotne zmniejszenie objawów depresji u osób chorych. Najlepsze efekty przynosi wysiłek fizyczny aerobowy ok. 30-45 minutowy podejmowany regularnie, najlepiej codziennie albo co drugi dzień. Można zacząć od zwykłych spacerów lub nordic walking. Dobrą alternatywą będą bieżnie lub rowery stacjonarne. Niemniej każdy rodzaj ruchu jest bodźcem dla organizmu. Z badań Blumenthala z 2007 roku wynika, że ćwiczenia fizyczne oddziałują na osoby z dużą depresją równie skutecznie co terapia lekowa – podsumowuje dr Nowacka-Dobosz.

Systematyczne ćwiczenia coraz częściej traktowane są jako istotny element profilaktyki przeciwdepresyjnej i zalecane jako leczenie wspomagające depresję. Aktywność fizyczna nie tylko korzystnie wpływa na samopoczucie, ale również istotnie poprawia jakość życia, która w czasie choroby ulega pogorszeniu.

 
[1] Turczyński J., Bilikiewicz A, Depresja u osób w podeszłym wieku. Psychiatria w Praktyce Ogólnolekarskiej 2002; 2(2):99-106.
[2] Program zapobiegania depresji w Polsce na lata 2016 – 2020, Warszawa 2016., aktualizacja 2018
 
Opublikowano w: Ciekawostki

Czytaj także

Europejski Dzień Mózgu 2019 - aktywność fizyczna dla zdrowia mózgu

Regularna aktywność fizyczna pozwala zadbać nie tylko o sylwetkę i ogólny stan zdrowia, ale wspiera też codzienną pracę mózgu u osób w każdym wieku – dzieci, dorosłych i seniorów. Ruch poprawia m.in. samopoczucie oraz redukuje ryzyko wystąpienia chorób psychicznych i neurologicznych. Naukowcy dowiedli, że mózg osób aktywnych fizycznie ma większe możliwości regeneracji i starzeje się wolniej. 

Seria książek „Najlepsze kluby Europy”

Każdy kibic na pytanie, który klub jest najlepszy, odpowie: Mój! Nieważne, czy rozmawiamy o lidze angielskiej, polskiej, włoskiej czy francuskiej.  Natomiast ci niezdecydowani powinni poczytać, jak powstawały legendarne kluby Europy. Kto, dlaczego i w jaki sposób wszedł na sam szczyt oraz kim są ojcowie tego sukcesu? 

Ruszają Kluby Sportowe Orange - nowy program społeczny Orange Polska

Orange Polska wesprze lokalne społeczności, promując zdrowy, zrównoważony rozwój dzieci i młodzieży. Z pomocą firmy do końca 2015 roku powstanie w całej Polsce 100 Klubów Sportowych Orange. Wnioski uczestnictwa w programie można składać od 22 września. Nabór potrwa 6 tygodni i będzie się odbywał przez stronę www.klubysportoweorange.pl. Liczymy, że realizacja programu pozwoli wielu młodym ludziom rozwinąć sportowe pasje, zaszczepić w nich umiejętność współdziałania i uczciwej rywalizacji - mówią organizatorzy.

Ślizgawka na Stegnach, czyli sezon łyżwiarski rozpoczęty

Mimo że sezon rolkarski zakończyliśmy zaledwie kilka tygodni temu przy Stadionie Narodowym, niecierpliwie czekaliśmy na otwarcie Toru Stegny dla łyżwiarzy. No i doczekaliśmy się. 19 listopada odbyła się pierwsza w tym roku publiczna ślizgawka, która zgromadziła całkiem spore grono zainteresowanych.

Dyskopatia – obalamy mity!

Dyskopatia to bardzo szerokie pojęcie choroby krążka międzykręgowego. W potocznym użyciu nazywa się ją również przepukliną lub wypukliną jądra miażdżystego (lub bardziej ogólnie kręgosłupa). Każdy pacjent może mieć inny kształt, rodzaj i zlokalizowanie tej wypukliny, która może (lecz nie musi) uciskać i drażnić korzeń rdzeniowy, rdzeń kręgowy lub inne części kanału kręgowego. W ostrej fazie choroby ucisk ten powoduje ból o różnym nasileniu, drętwienie, mrowienie w kończynach, zaburzenia czucia i osłabienia siły mięśniowej, a nawet niedowład kończyn.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.